هشدار به خبرنگاران و هنرپیشه ها

نویسنده
البرز محمودی

» انگشت تهدید وزیر ارشاد باز بالا رفت

safarharandi.jpg

تقریبا هفته ای یکبارمحمدحسین صفار هرندی سخنانی هشدار گونه خطاب به افراد مرتبط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان می کند. او روز گذشته هم در حاشیه جلسه هیات دولت بار دیگر به هنرمندانی که تمایل به همکاری با هالیوود دارند و خبرنگارانی که مایل به کار با خبرگزاری های خارجی هستند هشدار داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه‌ی جلسه هیات دولت درباره‌ی فعالیت هنرپیشه‌های داخلی در هالیوود در جمع خبرنگاران گفت:“فعالیت اهالی فرهنگ و هنر باید در چارچوب قوانین مطرح کشور انجام شود و خوشبختانه هنرمندان ما و دست‌اندرکاران فرهنگی کشور خود را ملتزم به رعایت قوانین می‌دانند و طبیعی است کسانی که خارج از چارچوب‌ها، غیرقانونی عمل کنند با مشکل مواجه می‌شوند.”

هرچند صفار هرندی به نوع “مشکل” اشاره ای نکرد و نگفت که اگر هنرمندی این اقدام را انجام دهد با چه مسایلی روبرو می شود اما مشابه این مشکل سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش برای میترا حجار بازیگر سینمای ایران اتفاق افتاد. وی که برای شرکت در چند پروژه سینمایی در سال 85 به خارج رفته بود چهار ماه پیش به ایران بازگشت. او در بدو ورود به ایران با پروژه های روزگار کهن (کمال تبریزی)، آناهیتا(عزیز اله حمید نژاد) و شکارچی روباه (رفیع پیتز) قرار داد بست، آن هم در حالیکه نه از سوی سازمان صدا و سیما و نه از سوی معاونت امور سینمایی مجوز بازی ندارد.

چند روز پس ازاعلام رسمی حضور او در این پروژه مسولین سازمان صدا وسیما به تهیه کننده پروژه اعلام کردند که این بازیگر به دلیل رعایت نکردن موازین شرعی و نظام جمهوری اسلامی در جشنواره های جهانی و حضور بدون پوشش اسلامی در یک سریال و فیلم آمریکایی حق بازی در تولیدات تلویزیون را ندارد.

البته وزارت فرهنگ و ارشاد در این موارد کتبا به بازیگران چیزی اعلام نمی کند کماینکه بحث مجوز نداشتن میترا حجار در آثار سینمایی هم هیچگاه به شکل رسمی به دفاتر تهیه و تولید فیلم ابلاغ نشده است.

با این حال ، دیروز صفار هرندی همچنان در پاسخ به این سوال که “آیا هنرمندان باید از وزارت ارشاد جهت حضور در فیلم‌های خارجی اجازه بگیرند” ، خاطرنشان کرد:“آنها می‌دانند که اگر قرار است با مراکز فرهنگی و هنری خارج از کشور همکاری داشته باشند باید چگونه عمل کرده و چارچوب قانون را رعایت کنند.”

عملیات بی بی سی

دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت ، صفار هرندی همچنین ضمن اعلام اینکه “فعالیت‌ تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در تهران غیرقانونی است و کسانی که در داخل کشور با این شبکه همکاری بکنند دچار مشکل خواهند شد” ، افزود:“از سوی مراجع مختلف اعلام شده که فعالیت این شبکه در تهران غیرقانونی است.”

بحث غیرقانونی بودن شبکه فارسی تلویزیون بی بی سی پیش از آغاز به کار این شبکه در هفته گذشته از سوی مسولین ایرانی مطرح شد و مسولان ارشاد هم در اطلاعیه ای از خبرنگاران ایرانی خواستند از همکاری با این رسانه خودداری کند.

این برخورد جمهوری اسلامی در حالی صورت می گیرد که بی بی سی انگلیسی در تهران دفتر دارد. با توجه به این موضوع ، دیروز صفار هرندی درباره اینکه “چه تفاوتی میان فعالیت بی بی سی فارسی و انگلیسی وجود دارد و چرا شبکه انگلیسی می‌تواند در تهران فعالیت ‌کند، ولی بی بی سی فارسی نمی‌تواند” ، یادآور شد:“این دو با هم فرق دارند؛ رسانه‌ای که به زبان ملی ماست، روی مسائل ایران تمرکز دارد و فعالیت آن با شبکه‌ی بی بی سی انگلیسی متفاوت است؛ در واقع مصارف‌ متفاوتی دارد، آنها در حال انجام عملیات هستند، بی بی سی فارسی دارد عملیات انجام می‌دهد و ما نباید ساده‌لوح باشیم. “

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که “گفته می‌شود این تلویزیون از طریق شبکه‌ انگلیسی بی بی سی در تهران برنامه تهیه می‌کند” ، اظهار کرد:“اگر شبکه‌ انگلیسی بی بی سی از فرصتی که اکنون به صورت قانونی در اختیار دارد سوءاستفاده کند و برای شبکه‌ی بی بی سی فارسی فرآورده‌ای تهیه کند، طبیعی است در چارچوب قانون برخورد صورت می‌گیرد.”

بی بی سی فارسی یعنی فتنه

در شرایطی وزیر ارشاد بر داشتن “عملیات” توسط بی بی سی تاکید دارد که پیش از این وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز در مورد فعالیت این شبکه هشدار داده بود.

البته داستان زمانی آغاز شد که علی کردان وزیر کشور برکنار شده دولت نهم در آخرین روزهای حضور خود بر مسند کار ناگهان اعلام کرد سفارت انگلیس در تهران “تحرکاتی” دارد و وعده داد به زودی افشاگری می کند. هرچند او برکنار شد و هرگز به افشاگری نپرداخت اما وزارت ارشاد در همان مقطع در اطلاعیه ای به دولت انگلیس درباره راه اندازی شبکه تلویزیونی یی بی بی سی فارسی هشدار داد و آن را دخالت در امور داخلی ایران دانست.

با این پیشینه ، دیروز صفار هرندی با بیان این‌که “ما این فعالیت‌ها را رصد می‌کنیم و دستگاه‌های مرتبط نیز مسائل را دنبال می‌کنند” در پاسخ به این پرسش که وزیر اطلاعات اعلام کرده فعالیت‌ شبکه‌ی بی بی سی فارسی در تهران مخل امنیت احساس شده است، اظهار داشت:“مساله بخش امنیت و مسائل مرتبط با آن، از طریق مسوولان و دست‌اندرکاران وزارت اطلاعات توضیح داده می‌شود، البته نمونه‌ای از فعالیت‌های مخرب این شبکه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی را می‌توانیم از زبان فعالان پیشین این رسانه‌ها بشنویم. “

صفار هرندی هم‌چنین با بیان اینکه “بارها از سوی مقامات امنیتی کشور و وزارت ارشاد در ارتباط با همکاری با این گونه رسانه‌ها توضیح داده شده و افراد را از این امر بر حذر داشته‌اند” گفت:“طراحی‌ای که پشت این شبکه‌ی فارسی است خیرخواهانه نیست و کسانی که دل در گرو ایران دارند خود را باید از این جریان فتنه بر حذر دارند.”

وزیر ارشاد در ادامه به سابقه‌ فعالیت‌های جاسوسی انگلیس در ایران اشاره کرد و اظهارداشت:“آن‌ها در جریان‌سازی و فتنه‌گری در کشور و برهم زدن امنیت ملی سابقه‌ بدی دارند.”

صفار هرندی در پایان در پاسخ به این پرسش که “آیا ایجاد محدودیت در ارتباط با فعالیت شبکه‌ی بی بی سی فارسی در تهران مخالف جریان آزاد اطلاعات نیست” ، گفت:“کاری که آنها می‌کنند جریان هدایت‌شده‌ اطلاعات است نه جریان آزاد اطلاعات.”