نوکیا پیشتاز فروش در ایران

نویسنده

» گزارشی از کبیرنیوز

جک اندرسون

با وجود بسته شدن دفتر اصلی نوکیا در تهران، این شرکت همچنان سهام خود را در بازار تهران حفظ کرده است. بر اساس آخرین آمارهای بدست آمده از موسسه آمار دانشجویان، سهام بازار نوکیا در ایران در حدود ۸.۵۲ درصد است. این موسسه از ۲۷۲۱ ایرانی پرسیده سه موبایل آخری که خریداری کرده‌اند، متعلق به کدام شرکت بوده است.

نتیجه آمار این بوده که نوکیا در صدر بازار موبایل در ایران و سونی اریکسون با ۳.۲۰ درصد سهام، دومین شرکت است. سامسونگ و جی ان ایکس در رتبه سوم و چهارم قرار دارند که میزان سهامشان به ترتیب ۹.۱۸ درصد و ۱.۱ درصد است.

این یک خبر خوش برای نوکیاست. این شرکت فنلاندی اخیرا نیروی کار خود را در ایران کاهش داده و دفتر اصلی‌اش را برای رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا بسته، اما همچنان جایگاه خود را در میان ایرانیان حفظ کرده است.

 بعد از انتخابات مخدوش سال ۲۰۰۹، مخالفان دولت این شرکت را به دلیل فروش دستگاه‌های شنود و ردیاب این شرکت محکوم کردند و نوکیا اعتبار خود را تا حدودی از دست داد.

اگرچه بیش از ۲۵۰۰ نفر در این آمارگیری شرکت کرده بودند اما این آمار‌ها بازتاب واقعیت‌های بازار فروش موبایل در ایران نیست. طبق گزارش‌های مختلف، اپل، یکی از پرطرفدار‌ترین موبایل‌ها در ایران است اما طبق آمارگیری اخیر، نام این شرکت آمریکایی در بین چهار شرکت موبایل دیده نمی‌شود.

ضریب نفوذ موبایل در ایران از ماه فوریه ۲۰۱۲ حدود ۱۳۰ درصد اعلام شد.         

کبیرنیوز، شش نوامبر