این اقدام بی شرمانه گل به خودیست

نویسنده
نازنین کامدار

» اعتراض به انتقام جویی از بی.بی.سی

واکنش جمهوری اسلامی به پخش مستند “خط و نشان رهبری” از تلویزیون فارسی بی.بی.سی که منجر به بازداشت شش مستندساز داخلی به اتهام همکاری با این شبکه و جاسوسی برای “رسانه های بیگانه” شد و اتهام زنی به همکاران این شبکه رادر پی داشت، در  محافل خارجی و داخلی بازتاب گسترده ای یافت.

در سطح بین المللی، نهادهای خبری آمریکا و بریتانیا با انتشار اطلاعیه هایی از فشار جمهوری اسلامی بر رسانه ها انتقاد کردند. در داخل نیز شفاف نیوز، نزدیک به سردار قالیباف،  اتهام زنی سایت های حکومتی  به همکاران این رسانه ها را که به جعل خبرتاحد تجاوز جنسی رسیده ، محکوم کردو آن را “بی شرمانه” خواند.

به گزارش بی.بی.سی، روز گذشته دو نهاد خبری مرجع بریتانیا و آمریکا با انتشار بیانیه ای  جمهوری اسلامی را به خاطر فشار بر رسانه ها و ارسال پارازیت بر روی ماهواره ها محکوم و اعلام کردند این اقدامات را در مجمع عمومی سازمان ملل طرح خواهند  کرد.

در این بیانیه مشترک آمده است:  ”بی بی سی و بی بی جی از فرصت کنونی در جریان بودن نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد استفاده می کنند تا به رفتار جمهوری اسلامی ایران اعتراض کنند چرا که آن حکومت تلاش می کند تا رسانه های مستقل در ایران را ساکت کند. همین چند روز پیش ماموران دولتی ایران چندین مستند ساز مستقل را بر اساس این اتهام مبهم دستگیر کردند که آنان با بی بی سی فارسی فارسی همکاری می کرده اند. این بازداشت ها با پخش یک مستند تلویزیونی درباره رهبر ایران در تلویزیون فارسی بی بی سی مصادف شد”.

بی بی سی و بی بی جی (مرجع اصلی رسانه های رادیو و تلویزیونی در آمریکا) از سازمان ملل خواسته اند تا این رفتار حکومت اسلامی را محکوم کند.

 از سوی دیگر  شفاف نیوز ضمن گزارشی با محکوم کردن پخش شایعه تجاوز جنسی به یک مجری تلویزیون بی بی سی، این اقدام رسانه های موسوم به “اصولگرا” را بی شرمانه توصیف و محکوم کرد.

این سایت نوشته است: “پخش خبر تجاوز به یکی از کارکنان بی.بی.سی یکی از اخباری است که علاه بر غیراخلاقی  و بی شرمانه بودن، «گل به خودی» محسوب می‌شود. عده‌‌ای گمان می‌کنند که جواز بی‌آبرو کردن مجرم به این معنی است که هر تهمتی که می‌شود را به او بست. حال آنکه بدان معناست که جرم او را علنی کرد. اگر جرم کسی فعالیت علیه جمهوری اسلامی است، باید برای این جرم محاکمه شود و نه جرم دیگری؛ آنچنان که طبق شرع مقدس اگر کسی محکوم به اعدام هم هست، ما حق تحقیر وی در مسیر رساندن وی به چوبه دار را هم نداریم”.

شفاف نیوز افزوده است: “دوستان رسانه‌ای، در پی تاکتیک توجیه وسیله با هدف، فراموش کرده‌اند، آنچه که محور تلاش و جهاد ما به تبعیت از بنیانگذاران جمهوری اسلامی بوده است، حکم فرمایی اخلاق و اسلام است؛ اما در حالی که ما در میانه این مبارزه، خود بر خلاف اسلام حرکت کنیم، در واقع در حال تهی کردن هویت خود هستیم؛ ادامه این روند روزی خواهد بود، که ما برای چیزی (اسلامی) تلاش می‌کنیم که وجود ندارد.از بی‌اخلاقی در فضای رسانه‌ای جز آتش‌افروزی چیزی نصیب کشور نمی‌شود. رسانه‌ای که وارد فضای خصوصی افراد می‌شود، تنها عامل بی‌اعتمادی مردم را فراهم می‌آورد. وقتی فضای بی‌اخلاقی در رسانه‌ها حاکم شود، به خارج از کشور محدود نمی‌ماند و دامنه آن روزی خودی‌ها را خواهد گرفت. از این رو کنترل نکردن چنین رفتارهایی علاوه بر قرار گرفتن در موضع ضعف در مقابله با جبهه مزدوران بی.بی.سی، عواقب بدی را دامنگیر نظام رسانه‌ای کشور خواهد کرد.

ولی حرکت احساسی که برخی از رسانه‌ها برای مقابله با بی.بی.سی شروع کرده‌اند ممکن است سبب کم شدن قوای خودی در مقابله با آن شود. در مقابل پخش خبر اثبات نشده تجاوز به یکی از کارکنانش سبب شده تا منسوبین به بی.بی.سی این روزها با ژست مظلومیت مشروعیت کسب کنند”.

به نوشته شفاف نیوز، سایت جهان نیوز، وابسته به علیرضا زاکانی که نخستین بار این ادعا را مطرح کرد، پیش از این نیز عکس های شهروندی را به نام دختر میرحسین موسوی منتشر کرده بود که او را در حالت کشیدن سیگار نشان می داد. در همان زمان این اقدام سایت جهان نیوز، با واکنش  مردم و رسانه های مستقل مواجه شد و  برخی از راستگرایان نیز آن را محکوم کردند.

 

با این حال  ادعای سایت جهان نیوز، در هفته گذشته بارها در بخش های خبری تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی به عنوان “فساد اخلاقی به بی.بی.سی فارسی کشیده شد”، منعکس شد و بخش خبری 20:30  نیز به این بهانه گزارش ویژه ای را در روز پنجشنبه پخش کرد.