به حرف های احمدی نژاد فقط می خندم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مادر ندا آقا سلطان در مصاحبه با روز:

هاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقا سلطان در مصاحبه با “روز” در مورد سخنان اخیر محمود احمدی نژاد گفت: آقای احمدی نژاد هر چه میخواهند بگویند هیچ اهمیتی ندارد؛ مردم ایران و جهان میدانند چه کسی ندا را کشت.

محمود احمدی نژاد در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمزصحنه جان باختن ندا آقا سلطان را نمایشی و شبکهبی بی سی را کارگردان این صحنه نمایش خوانده است. او گفته: “ما اسنادی داریم که نشان میدهد او بعدا کشته شده و بی بی سی کارگردانی میکرده و…”.

ندا آقاسلطان، 30 خرداد سال 88 و تنها 8 روز پس از انتخابات ریاست جمهوری، بر اثر اصابت گلوله جان باخت و به نماد جنبش اعتراضی مردم ایران تبدیل شد. فیلم لحظه جان باختن او در جریان سرکوب اعتراضات مردمی، به نوشته “تایم”، به عنوان پربیننده‌ترین لحظه مرگ یک انسان در تاریخ بشریت ثبت شد؛ لحظه ای که چشم های بازاین دختر جوان در واپسین لحظه زندگی، چشم های بسته جهانیان را به وقایع ایران گشود.

پس از کشته شدن ندا، مسئولان نظامی ـ امنیتی جمهوری اسلامی با پردازش سناریوهای مختلف و گاها متناقض، تلاش کردنداز زیر بار مسئولیت این مرگ شانه خالی کنند. آخرین مورد از این سناریوها، ادعاهای محمود احمدی نژاد در مصاحبه با خبرنگار نیویورک تایمزدر نیویورک است. ادعاهایی که مادر ندا آقاسلطان در واکنش بدان به “روز” می گوید: دو ساعت پیش دیدم و خیلی هم خندیدم. خودشان هم هیچ جوابی ندارند بدهند، هر روز قصه جدیدی می بافند.

اومی گوید: بعد از دو سال و سه ماه وقتی چنین می گویند من چه باید بگویم؟ کسی که اینجا به داد ما نمی رسد. به چه کسی بگویم؟ این همه حرف زدم صحبت کردم در فیلم و مصاحبه و… چه کسی به داد ما میرسد؟

مادر ندا آقاسلطان می افزاید: یک مقام رسمی می رود امریکا و می گوید ناراحت شدم و بی بی سی کشته و نمایش بوده و… من هم فقط می خندم به حرف های این آقا. مردم خوب میدانند چه کسی ندا را کشت. آقای احمدی نژاد سال اول که رفت عکس آن خانم مصری را بالا برد و وقتی از ندا پرسیدند او از آن خانم مصری حرف زد. سال گذشته هم که انطور حرف زد و گفت همه آزاد هستند و… امسال هم که چنین می گوید. هر سال می رود و یک چیزهایی می گوید خب چه باید بگویم؟ بروم به او بگویم اخر تو رئیس دولت هستی وجدان داری؟ چگونه به خود اجازه میدهی بگویی ساختگی بوده و… اما این هم فایده ای ندارد.

او سپس با اشاره به لحظه جان باختن فرزندش که مردم جهان به نظاره نشستند می گوید: مهم این است که مردم ایران و مردم جهان میدانند قضیه چیست و چه اتفاقی افتاده. حال اینها هر چه میخواهند بگویند. برای من مهم مردم هستند که بعد از دو سال و سه ماه همچنان پشتیبان ما هستند و تنهایمان نگذاشته اند.من همیشه قدردان محبت های همه مردم هستم؛مهم این است که بعد دو سال مردم همچنان می آیند و دلگرمی میدهند حال احمدی نژاد هر چه میخواهد بگوید کسی که باور نمیکند.

خانم رستمی مطلق در عین حال با خنده می گوید به هر حال دستشان هم درد نکند بعد از دو سال و سه ماه حداقل یک قاتلی معرفی کردند اما خودشان هم خوب میدانند که ندا را چه کسی کشت.

 

ادعاهای متناقض

این اولین بار نیست که مسئولین جمهوری اسلامی، بی بی سی را عامل قتل ندا آقا سلطان معرفی میکنند. در اولین واکنش ها نسبت به جان باختن ندا، روزنامه جوان، ارگان سپاه پاسداران، خبرنگار بی بی سی را متهم به اجیر کردن اوباش برای قتل ندا کرد. سپس مهدی کلهر، مشاور محمود احمدی نژاد مدعی شد  ندا جلو دوربین خود را به مردن زد و سپس در ماشین توسط پزشک فراری به انگلیس، یعنی آرش حجازی کشته شد.

عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما نیز با ساختگی خواندن فیلم جان باختن ندا مدعی شد: “سفیر ونزوئلا تعریف می‌کرد که در دور دوم انتخابات این کشور نیز چنین صحنه‌ای نظیر مرگ آن خانم را در آن کشور به راه انداختند و این سناریو هم در آنجا پیاده شد و می‌خواستند بگویند که رای آقای چاوز هم ساختگی است؛ اما موفق نشدند”.

 سفیر ایران در مکزیک، عامل قتل ندا را سازمان سیا دانسته و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامیمدعی شده شواهد به دست آمده توسط کارشناسان انتظامی و امنیتی کشور، این فرضیه را تقویت می‌کند که ندا آقاسلطان اشتباهاً به عنوان خواهر یکی از اعضای مازندرانی سازمان مجاهدین خلق اعدام شده، از سوی تک تیراندازان این گروه هدف قرار گرفته است.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری هم در خطبه های نماز جمعه گفت: “در اغتشاشات اخیر، یک خانم کشته شد، اوباما برایش اشک تمساح ریخت و غرب معرکه گرفت. هر عاقلی که فیلمش را ببیند متوجه می‌شود کار خود اغتشاش‌گران است. به‌گونه‌ای که از جایی که ماشین این خانم هم پارک شده‌است عکس گرفته‌اند. این خانم در کوچه خلوت بوده‌است. در کوچه خلوت که نمی‌کشند، دستگیر می‌کنند. معلوم است که اگر کار نظام بود، در خیابان برخورد می‌کرد”.

احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز خبر از تحت تعقیب بودن آرش حجازی از سوی پلیس بین الملل داد و گفت قتل ندا آقا سلطان سناریو است و هیچ ربطی به “اغتشاش های تهران” ندارد.

محمدرضا نقدی اما قتل ندا آقا سلطان را به امریکایی ها نسبت داد و گفت: “شخصی از آمریکا خانمی را در جریان اغتشاشات اخیر تهران به قتل می‌رساند و رسانه‌های غربی فریاد می‌‍زنند که قاتل او حکومت ایران است”.

 به این ترتیب “شخصی از آمریکا” هم به فهرست کسانی که از سوی مقامات جمهوری اسلامی به قتل نداآقا سلطان متهم شده اند، افزوده شد.

این اظهارات ضد و نقیض تا بدانجا پیش رفت که منجر به ساختن دو فیلماز سوی وزارت اطلاعات در خصوص چگونگی قتل ندا آقاسلطان و پخش آنها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی شد. دو فیلمی که در اولی، صحنه قتل ندا، نمایشی و سناریو خوانده وادعا شده: آرش حجازی و پناهی معلم موسیقی ندا، تیمی فرستاده از سوی خارجی ها بودند و ندا خود روی صورتش خون ریخت که مردم فکر کنند تیر خورده اما بعد از سوار شدن به ماشین ندا به قتل رسیده است.  در دومی اما برخلاف فیلم اول، جمهوری اسلامی پذیرفت که ندا کشته شده و فیلم کشته شدن ندا جعلی نبوده و عباس کارگر جاوید هم حضور یافت و در دفاع از خود سخن گفت و در پایان فیلم، تصویری از زنی به نمایش درآمد که ادعا می شد قاتل ندا است.

اکنون احمدی نژاد هم در حالی ادعاهای دیگر گردانندگان جمهوری اسلامی را تکرار میکند که تاکنون هیچ گونه سند و مدرکی دال برصحت این ادعاها از سوی جمهوری اسلامی ارائه نشده ومسئولان رده های مختلف نظام هم به تناقض گویی در این زمینه پرداخته اند.

 

پرونده مسکوت مانده

همه این ادعاها در حالی طرح می شود که تاکنون حکومت از معرفی و محاکمه قاتل ندا آقا سلطان سرباز زده است.

مادر ندا آقا سلطان پیش در این درباره سرنوشت پرونده شکایت شان به “روز” گفته بود که “پرونده شکایت او و خانواده ندا در مرحله بازپرسی و تحقیقات مقدماتی است و پرونده هنوز به دادگاه ارسال نشده”.

خانم رستمی مطلق خبر داده بود که “به ما گفته اند باید بازسازی صحنه قتل صورت گیرد و ما منتظریم  برای بازسازی صحنه به ما خبر بدهند”.

و اکنون با گذشت ماهها همچنان خبری از بازسازی صحنه نیست.

 عباس کارگر جاوید، مظنون اصلی پرونده، از اعضای بسیج است که مردم او را بلافاصله بعد از اصابت گلوله به ندا، گرفتند. به گفته آرش حجازی، پزشکی که هنگام جان باختن ندا بالای سر او بود، این عضو بسیج فریاد میزد: “نمی خواستم بکشمش”.

به فاصله چند هفته، عکس ها و مشخصات عباس کارگر جاوید در اینترنت و در سطح وسیعی منتشر شد و خانواده ندا به عنوان مظنون به قتل دخترشان از او شکایت کردند.