تشدید نظارت بر تلفن و اینترنت

نویسنده
صدای آمریکا

» گزارش صدای آمریکا از کنترل شهروندان ایرانی

یک سال پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی به عنوان ریاست‌جمهوری ایران، به نظر می‌رسد رژیم این کشور نظارت بر فعالیت‌های تلفنی و اینترنتی شهروندان خود را افزایش داده و برخی را تهدید به تنبیه می‌کند.

اخیر یکی از بینندگان بخش فارسی صدای آمریکا که در شیراز زندگی می‌کند، تصاویر اس‌ام‌اس‌های متعددی را که پس از تماس او با برنامه صدای آمریکا به او رسیده فرستاده است.

یک پیام می‌گوید: “شما تحت تاثیر برنامه ضدامنیتی رسانه‌های خارجی قرار گرفته‌اید. اگر با رسانه‌های خارج از ایران تماس بگیرد با مجازات قوانین اسلامی مواجه خواهید شد.”

مجری برنامه می‌گوید: “در تجربه من، همه این پیام‌ها را دریافت نمی‌کنند و بستگی به موضوع و چیزهای گفته شده دارد. به نظر می‌رسد مقامات افراد جوان‌تر را هدف قرار می‌دهند. آنها بسیار نگران چیزهایی هستند که جوانان می‌گویند و تماشا می‌کنند.”

مهسا علیمردانی، وبلاگ‌نویسی که در کانادا زندگی می‌کند با حرف او موافق است. او می‌گوید: “این خیلی عادی است. بسیاری از کسانی که با رسانه‌های خارجی ارتباط دارند مورد آزار قرار می‌گیرند.”

روز چهارشنبه رهبر ایران با روحانی و اعضای کابینه‌اش دیدار کرد و نسبت به چیزهایی که آن‌ها بصورت علنی می‌گویند هشدار داد.

او به خطوط قرمز و فعالیت‌های فتنه‌انگیز اشاره کرد و هشدار داد که مسئولان از فعالیت‌های و سازمان‌هایی که تهران می‌گوید، امنیت ملی کشور را به خطر می‌اندازد، دوری کنند.

کاوه ادیب از تهیه‌کنندگان بخش فارسی صدای آمریکا می‌گوید، رهبر ایران گفت، خطوط قرمز مشخصی وجود دارد که نمی‌توانید از آن‌ها عبور کنید. تا وقتی چیزی که می‌گوید امنیت کشور را که به معنی رژیم است به خطر نیاندازد، آن‌ها کاری ندارند چه می‌گویید.

ادیب می‌گوید، ایرانی‌ها می‌دانند که دولت مدام تماس‌های تلفنی آن‌ها را کنترل می‌کند. در حالیکه اینترنت شدیدا فیلتر است ولی فرستادن ایمیل و تصویر راحت‌تر از تلفن است.

ادیب می‌گوید، وقتی آن‌ها پیام‌های تهدیدآمیز می‌فرستند، مشخص است که تهران سخت تلاش می‌کند افراد را از گفتن نظراتشان بترسانند.

فرد پتروسیان، سردبیر آنلاین رادیو فردا می‌گوید: “این یک هشدار واضح است. به نظر من وقتی در ایران بحران یا تظاهرات است یا این‌که یک رویداد حساس سیاسی مثل انتخابات برگزار می‌شود، آن‌ها هشیارتر می‌شوند و سعی می‌کنند جریان اطلاعات را به داخل و خارج کنترل کنند.”

مدتی پیش، گروهی که با آهنگی از فارل ویلیامز در یک ویدئوکلیپ لب می‌زدند و می‌رقصیدند برای مدت کوتاهی زندانی شدند. بازداشت خبرنگاران، مثل جیسون رضائیان از واشنگتن پست، اخیرا افزایش یافته است. ماه گذشته، دادگاهی در ایران هشت نفر از ۱۱ تا ۲۱ سال را به خاطر انتشار مطالب ضدرژیم در فیسبوک، به مجموعا ۱۲۷ سال زندان محکوم کرد.

رابرت روبی از فریدام هاوس می‌گوید، نظارت بر پیام‌های کوتاه و فرستادن پیام‌های اتوماتیک غیرعادی نیست، خصوصا در زمان‌های حساس مثل انتخابات. وی می‌گوید: “به نظر ما اینگونه پیام‌ها برای ترساندن شهروندان فرستاده می‌شود. مثل تظاهرکنندگان اوکراینی که پیام‌هایی را دریافت می‌کردند که حضور آنها ثبت شده است.”

پتروسیان می‌گوید، به رغم این تهدیدها شهروندان ایرانی به فرستادن پیام‌های انتقادی و تماس با برنامه‌ها ادامه داده‌اند. وی گفت: “سی سال پس از انقلاب ایران، مردم شروع به حرف زدن کرده‌اند. مردم این کنترل کامل را نمی‌پذیرند. آن‌ها می‌خواهند مشارکت داشته باشند و حرفشان را بزنند. این را هر روز می‌بینم.”

مجری برنامه صدای آمریکا می‌گوید، روزانه ۲۰ تماس را در مدت برنامه یک ساعته‌شان از ایران دریافت می‌کنند و گاهی این رقم دو برابر می شود.

ادیب می‌گوید: “اگر آن‌ها بخواهند هرکسی را که از دولت انتقاد می‌کند دستگیر کنند، باید همه کشور را بگیرند.”

منبع: صدای آمریکا - 30 اوت