حمایت بی‌سابقه تهران از تروریسم

نویسنده
حسین محمدی

» وزارت خارجه آمریکا: عملیات جمهوری اسلامی گسترش یافته

وزارت امورخارجه آمریکا در گزارش اخیر خود، با اشاره به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، گفته است که حمایت ایران از تروریسم در سال گذشته افرایش یافته است. هم‌زمان اما ایران نیز با رد این گزارش، گفته است که آمریکا خود حامی تروریسم است.

وزارت خارجه آمریکا، در گزارش سالیانه خود جمهوری اسلامی را متهم کرده است که که در سال گذشته میلادی حمایت خود از تروریسم را به شکلی بی‌سابقه در مقایسه با ۲۰ سال گذشته افزایش داده است. این گزارش از وزارت اطلاعات، نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان به عنوان مهم‌ترین مجریان “حمایت ایران از تروریسم” نام برده است. این گزارش از ایران به عنوان بدترین حامی تروریسم در جهان نام برده شده است.

از جمله حملات تروریستی که به جمهوری اسلامی نسبت داده شده، حمله به اتوبوس جهانگردان اسراییلی در بلغارستان است. بلغارستان از ایران به عنوان یکی از عوامل این حمله نام برده بود. علاوه بر بلغارستان، جمهوری اسلامی متهم است که در کنیا، گرجستان، هند و تایلند نیز یا اقدام‌های تروریستی انجام داده یا قصد انجام چنین اقداماتی را داشته است.

در این گزارش ایران، کوبا، سودان و سوریه در فهرست سیاه دولت‌های حامی تروریسم باقی مانده‌ و ایران به عنوان “بدترین” در میان مابقی متمایز شده است.

هم‌زمان با این گزارش دولت آمریکا نام اصغر میرحجازی، از اعضای بیت رهبر جمهوری‌اسلامی را، در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. گفته می‌شود که میرحجازی مسوول امور امنیتی بیت آیت‌الله خامنه‌ای است.

دلیل قرار گرفتن نام میرحجازی در لیست تحریم‌ها “نقش پشت پرده وی در سکوب شهروندان ایرانی” اعلام شده است. وی در ابتدای سال جدید در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز قرار گفته بود.

اما جمهوری‌اسلامی نسبت به گزارش اخیر وزارت امورخارجه آمریکا واکنش نشان داده است. ایران در واکنش به گزارش

آمریکا گفته است که آمریکا خود حامی گروه‌های تروریستی در خاورمیانه است.

علی‌رضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی وزارت امورخارجه آمریکا، چنین سخن گفت: “ایران خود قربانی تروریسم حکومتی است که جان هزاران نفر از ایرانیان بی‌گناه را گرفته است. ایران به هر طریق ممکن تلاش کرده است با تروریسم مقابله کند و خود نیز در بسیاری از معاهده‌های حقوقی بین‌المللی در زمینه مقابله با تروریسم نقش دارد”.

وی با اشاره به حذفسازمان مجاهدین خلق از لیست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا، اضافه کرده است که “آمریکا نه تنها سابقه‌ای دور و دراز در متهم کردن کشورهای دیگر به حمایت از تروریسم دارد، بلکه به همان نسبت نیز خود حامی گروه‌های تروریستی از جمله تروریسم حکومتی اسرائیل، در منطقه ما بوده است”.