دفتر هاشمی: موضوعات خاص را القا نکنید

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» جلو تحریف تاریخ را بگیرید

همزمان با افزایش فشارها بر هاشمی رفسنجانی برای گرفتن مدیریت دانشگاه آزاد از نزدیکان وی و احتمال کنار گذاشتن خود او از ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، دفتر وی با ارسال نامه ای به صدا و سیمای جمهوری اسلامی،نسبت به محتوای برنامه تلویزیونی “صراط” در مورد دیدگاه او پیرامون پیشنهاد افزایش دوره ریاست جمهوری به بیش از دو دوره اعتراض و آن را به القای موضوعات خاص متهم کرد.

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی دو روز پیش قسمت اول مجموعه مستندی را با عنوان “صراط” با محوریت تغییر در قانون اساسی پخش کرد. تغییر در قانون اساسی برای تغییر احتمالی ساز و کار اداری قوه مجریه از ریاست جمهوری به نخست وزیری و بحث‌های پیرامون آن از چندی پیش در ایران مطرح شده است. آیت‌الله خامنه‌ای نخستین کسی بود که این موضوع رو در هفته‌های گذشته مطرح کرد و به دنبال آن رسانه‌های حکومتی شروع به نوشتن مطالب و ساختن برنامه‌هایی در این مورد کردند.

در قسمت اول این مستند که به اصلاح قانون اساسی و توازن قوای سه‌گانه اشاره داشت، با انتشار تصاویری از عبدالله نوری و عطالله مهاجرانی معاون پارلمانی هاشمی‌رفسنجانی در دولت ششم گفته شد که “برخی عنوان می‌کردند که چرا نظام از ظرفیت‌های هاشمی بیش از این استفاده نکند؟ و به همین دلیل بهتر است با تغییر قانون اساسی امکان مادام‌العمر بودن رییس‌جمهوری هاشمی فراهم شود.”

صدا و سیمای جمهوری اسلامی بطور مشخص هاشمی‌رفسنجانی را به سوءاستفاده از ظرفیت اصلاح و تغییر قانون اساسی متهم کرد؛ اتهامی که با واکنش دفتر هاشمی‌رفسنجانی مواجه شد ر با ارسال جوابیه‌یی به صدا و سیما از معاون سیاسی رسانه ملی خواسته شد صداقت به خرج دهند وجلو تحریف تاریخ را بگیرند.

اکنون مسئولان دفترهاشمی رفسنجانی می‌گویند او در همان زمان هم به شدت مخالفت خود را با این پیشنهاد اعلام کرده است.

 

پخش”گزینشی” تاریخ

دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی جوابیه‌ای که دوشنبه 10 بهمن خطاب به مجید آخوندی، معاون سیاسی صدا و سیما نوشته شده، آورده است: در مستند “صراط” که هشتم بهمن از شبکه دوم و سپس شبکه اول تلویزیون پخش شد با استناد به گفت و گوی معاون وقت پارلمانی اکبر هاشمی رفسنجانی با یک روزنامه طوری “القاء” شده که آقای هاشمی با پیشنهاد تمدید دوره ریاست جمهوری‌اش موافق بود.

 دفتر هاشمی رفسنجانی تاکید کرده است که “اسناد دیگری از آن روزها وجود دارد که حکایت از مخالفت صریح و علنی رئیس جمهور وقت با این پیشنهاد دارد.”

این بیانیه می افزایدکه در این برنامه، به مخالفت صریح وی با این پیشنهاد اشاره نشده که تاکید کرده بود “مگر در مملکت قحط الرجال است که چنین موضوعات خلاف قانون اساسی مطرح می شود.”

در این جوابیه اظهار تاسف شده که چگونه گفت و گوی معاون آقای هاشمی رفسنجانی مورد توجه قرار گرفته اما به مخالفت رئیس جمهور وقت توجهی نشده است.

دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین صدا و سیما را متهم کرده که برای چندمین بار طی سال‌های گذشته تاریخ انقلاب را به صورت “گزینشی” و برای القای موضوعات خاص پخش کرده است.

این برای دومین بار است که در طول یک سال و نیم اخیر مستندهای تاریخی صدا و سیما با واکنش چهره‌های ارشد سیاسی کشور مواجه می‏شود. دو سال پیش در بهمن سال 88 مستندی با عنوان “شاخص” از صدا و سیما در آستانه دهه فجر پخش شد که روایتی تاریخی درباره مواضع آیت الله خمینی در روزهای حساس پس از انقلاب بود؛ مستندی که سایت جماران، ارگان رسانه‌یی بیت آقای خمینی، آن را غیرصادقانه دانست؛ چرا که از نگاه بیت رهبر پیشین جمهوری اسلامی “در این مستند شخصیت جامع بنیانگذار جمهوری اسلامی مخدوش شده بود.”

سیدحسن خمینی در نامه‌یی به رییس صدا و سیما در تاریخ هشتم بهمن‌ماه 88 اعتراض جدی خود را نسبت به این شیوه برنامه‌سازی اعلام کرد ونوشت: “اینجانب به حکم وظیفه فرزندی امام نسبت به این اشتباه فاحش صدا و سیما و تصمیم‌گیرندگان چنین موضوعاتی، اعتراض جدی دارم و معتقدم اگر حقیقتا به دنبال شناخت واقعی امام هستید، باید از یاران نزدیک امام دعوت نمایید تا هم شأن نزول سخنان پخش شده را بیان نمایند و هم ناگفته‌های زندگی امام را بیان کنند.”

هنگام به پایان رسیدن دو دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، برخی از طرفداران او افزایش دوره ریاست جمهوری را مطرح کردند که به جایی نرسید؛ هر چند پس از انتخاب جانشین وی، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد که “هیچکس برای من آقای هاشمی نمی شود.”

 

هاشمی، پدر خوانده “فتنه”

چند روز قبل از پخش برنامه “صراط” اعلام شده بود که مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب “تکیه گاه” را با موضوع بررسی عملکرد آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در نهمین و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده است. آنطور که عنوان شده بررسی مواضع آیت‌الله هاشمی در جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و نیز نقش خانواده وی در هدایت ماجرای آن نیز بخش اصلی متن این کتاب را تشکیل می‌دهد. در این کتاب هاشمی رفسنجانی پشت پرده اصلی آنچه “فتنه 88” خوانده می‏شود معرفی شده است.

به دنبال موضع گیری هاشمی رفسنجانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خرداد 88 اصولگرایان هوادار رهبر جمهوری اسلامی او را به “انحراف از آرمان‌های انقلاب” یا “پشت کردن به ولایت فقیه” متهم کردند. بسیاری از فعالین سیاسی دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا در ایران بر این باورند که منظور رهبر جمهوری اسلامی از “خواص بی بصیرت” بیش از همه آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است. آیت الله خامنه‏ای بعد از انتخابات سال 88 بارها در سخنرانی‏های خود از “خواص بی بصیرت” یاد کرده و آنها را نیز مصداق “جدا شدگان از قطار انقلاب” دانسته است.

همزمان با انتشار بیانیه دفتر هاشمی رفسنجانی، دادستان کل کشور در مورد آخرین وضعیت پرونده سایت وی هم گفت: “هر سایتی که بر خلاف مقررات اقدام کنند بعد از چندین بار تذکر فیلتر می شوند. این سایت هم چندین بار تذکر گرفته بود که توسط کارگروه جرائم رایانه ای فیلتر شد. به مدیر سایت گفته شد که سایت را ثبت و موارد تخلفت را حذف کنند تا رفع فیلتر شود که این توضیحات به مدیر سایت که فرزند آقای هاشمی است داده شد.”

مقامات قضایی جمهوری اسلامی علت فیلتر شدن این سایت را برنداشتن متن نمازجمعه تیرماه 88 آقای هاشمی رفسنجانی از روی آن عنوان کرده و گفته‏اند اگر متن این خطبه‏ها از سایت حذف شود این پایگاه رفع فیلتر خواهد شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین خطبه نماز جمعه خود که تیرماه 1388 در تهران برگزار شد، گفته بود مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و همه مناصب آن از رهبری تا ریاست جمهوری و شوراها با انتخاب مردم معنا می‌یابد و رهبر نیز مخلوق رای مردم است. وی در آن خطبه‏ها خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بود و بعد از آن هم در چند نوبت تاکید کرده که هنوز بر سر پیشنهادات و گفته‏های خود در آن نمازجمعه ایستاده است. از آن زمان تا کنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان خطیب در نماز جمعه شرکت نکرده است.

طی یک سال گذشته حملات هواداران دولت به هاشمی رفسنجانی شدت گرفته است. این حملات لفظی به ویژه پس از تظاهرات معترضان در روز 25 بهمن 89 افزایش یافت. نیروهای حکومتی، همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی را به نگرفتن موضع شفاف در برابر سران مخالفان دولت متهم کرده‌اند.

یک روز پس از پخش برنامه “صراط” علیرضا زاکانی٬ رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصول‌گرایان در نشست هفتگی انصار حز‌ب‌الله گفت: “هاشمی رفسنجانی دارای سوابق مشخصی در انقلاب اسلامی است ولی وی در حق انقلاب به ویژه در فتنه سال 88 جفا کرده است.”

 

تلاش برای حذف هاشمی

از سویی با نزدیک شدن به پایان پنجمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام، گمانه‌زنی ها و تلاش اصول‌گرایان برای برکناری هاشمی‌رفسنجانی از مقام ریاست این نهاد سیاسی، افزایش پیدا کرده تا آنجا که روزنامه کیهان، درباره تغییرات در مجمع آورده است: “پایان دوره پنجم مجمع تشخیص مصلحت نظام سؤالات متعددی را در ذهن متبادر کرده است از جمله اینکه با توجه به مواضع آقای هاشمی رفسنجانی در فتنه گذشته و همچنین مواضع ساکت گونه وی در انتخابات نهم مجلس آیا وی باز هم ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را که یکی از ارکان نظام برای حل اختلاف قوا است عهده دار خواهد شد یا خیر؟”

سایت بولتن‌نیوز، نزدیک به نهادهای امنیتی و خبرگزاری دانشجویان ایران ـ ایسنا ـ نیز همزمان با کیهان درباره کنار گذاشتن هاشمی گمانه‏‏هایی را مطرح کردند. ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین پست هاشمی است که نامش همواره به عنوان نفر دوم نظام مطرح بوده.

پیش از این و با تصمیم نظام به سپردن ریاست مجلس خبرگان به مهدوی‌کنی، هاشمی‌رفسنجانی از ریاست این مجلس کناره گیری کرده بود. در روزهای اخیر نیز تلاش منتقدان و مخالفان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای گرفتن مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی، علی رغم تمام مقاومت‏های وی با موفقیت همراه بوده است. گر چه وی هنوز حکم رئیس جدید این مجموعه یعنی فرهاد دانشجو را امضا نکرده اما شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست احمدی نژاد این انتخاب را به رسمیت شناخته است.

با این حال هاشمی در آخرین اظهار نظرش، دو روز پیش، با تاکید بر مواضع پیشین خود اعلام کرد که “بازگشت از خطا، رجوع به مردم” تنها راهکار عبور از “گردنه‌های سخت مقطع کنونی نظام و انقلاب” است.

وی دیروز نیز همزمان با انتشار نامه اعتراضی دفترش به معاون صدا و سیما در اظهار نظری جداگانه گفت: “دولت محمود احمدی‌نژاد از هدف اصلی طرح هدفمندی یارانه‌ها غفلت کرده است.”

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ـ ایسنا- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار دبیرکل و اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز گفته است: “قرار بر این بود که از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، بخش تولید و کشاورزی صاحب نقدینگی و سرمایه‌گذاری شود، اما در حال حاضر از این بخش‌ها به‌طور کامل حمایت نمی‌شود.”

وی همچنین نسبت به عواقب “بی‌توجهی به وضعیت اقتصادی و نیازهای اساسی کشور” هشدار داده و گفته: “وضع اشتغال و بیکاری با اضافه شدن به مشکلات اقتصادی می‌تواند چون بهمنی سهمگین آینده کشور را تهدید کند.”