شرایط ویژه در پایتخت

نویسنده

police_b.jpg


اسفندیار صفاری

نهادهای انتظامی، امنیتی و دادستانی پایتخت اعلام کردند در آستانه جشن های سال نو طرح ضربتی دیگری را در تهران اجرا می کنند. به گفته محمد رضا علیپور، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی‌ تهران بزرگ، این طرح از 15 اسنفند تا 15 فروردین و به منظور “آسایش روانی بهتر مردم از تنگ کردن فعالیت‌های اراذل و اوباش” اجرا می‌شود.

رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ می گوید: “اکنون که نزدیک به روزهای پایانی سال 85 هستیم به منظور آسایش روانی بهتر مردم از تنگ کردن فعالیت‌های اراذل و اوباش، طرح تشدید افزایش امنیت اجتماعی با هماهنگی دادستان عمومی انقلاب تهران و همچنین پشتیبانی عملیاتی بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان اطلاعات تهران و سازمان احیای امر به معروف و نهی از منکر اجرا می‌شود”. به گفته وی پیش از اجرای طرح ضربتی امنیتی جدید در تهران”محلی برای طی دوره محکومیت این افراد از سوی سازمان زندان‌های تهران تعیین شده است”.

سعید مرتضوی دادستان تهران نیز در خصوص انجام این طرح امنیتی در تهران به خبرگزاری ها گفت که هدف از اجرای این طرح برقراری امنیت در چهارشنبه آخر سال است. به گفته وی همزمان “طرح برخورد با افرادی که مواد محترقه غیرمجاز و خطرناک را وارد و در معرض فروش می‌گذارند، اجرا می‌شود” و “مغازه‌هایی که اقدام به فروش مواد محترقه خطرناک کنند نیز پلمب خواهند شد”.

دادستان تهران به خبرنگاران اعلام کرد که طرح امنیتی تهران 4 محور دارد، اما در تشریح مواردی که نیروهای بسیج، سپاه، امر به معروف و نهی از منکر، نیروی انتظامی، و اداره اطلاعات تهران در جریان اجرای این طرح مجاز به برخود با آنها هستند گفت: “تظاهر و قدرت‌نمایی با سلاح سرد”، “ارعاب”، “تهدید و سلب آسایش و نظم عمومی”، “خرید و فروش و نگهداری سلاح سرد”، “آدم‌ربایی و نزاع دسته‌جمعی”، “زورگیری و اخاذی”، “ایجاد مزاحمت برای بانوان”، “ایجاد شبکه فساد و دایر کردن مراکز قمار و اشاعه فحشا”، “منکرات”، “شرب خمر و تظاهرات مستانه” از جمله محورهای اجرای طرح است.

در زمان اجرای یک ماهه طرح امنیت اجتماعی پایتخت “در هر یک از 18 ناحیه دادسرای تهران یک واحد بازپرسی و یک واحد دادیاری به منظور رسیدگی و برخورد ویژه با متهمان این طرح تعیین کرده است”. شعب ویژه این طرح موظفند همه متهمانی را که توسط نهادهای مجری این طرح دستگیر می شوند به بازداشتگاه ویژه ای که به همین منظور تعیین شده است اعزام کنند. این شعب پس از رسیدگی به این پرونده‌ها و صدور حکم حق صدور مرخصی برای متهمان دستگیر شده در این طرح تا پایان فروردین 86 را ندارند.

مرتضوی هدف از اجرای این طرح را “نزدیکی چهارشنبه آخر سال و سواستفاده برخی اراذل و اوباش از شادی‌های مردم” اعلام کرد و گفت: “طرح افزایش امنیت اجتماعی برای برقراری نظم و آرامش در تهران اجرا می‌شود”.

به گفته مطلعان شرایط خاص امسال و افزایش فشار داخلی و خارجی بر حکومت سبب شده که بر خلاف سالهای قبل که نیروی انتظامی مسئولیت امنیت پایتخت را بر عهده داشت، امسال از سایر نیروهای امنیتی و حتی نظامی نیز استفاده شود.

تمام سازمان‌های ذیربط مکلفند اطلا‌عات خود را در زمینه آنچه دادستان تهران “اعمال خلا‌ف قانون اراذل و اوباش و اخلا‌ل‌کنندگان نظم و آسایش اجتماعی” می نامد در اختیار نیروی انتظامی قرار دهند.

دادستان تهران یکی از اصلی ترین بخش های این طرح را برخورد با زنانی عنوان کرد که به گفته وی “اشاعه فحشا می کنند و به طور عمدی با رفتارها و پوشش های نامناسب قصد بر هم زدن امنیت اخلاقی و اجتماعی را دارند”. وی در خصوص علت چنین برخوردی اعلام کرد: “اخیرا مشاهده شده برخی افراد با ظاهری زننده در معابر عمومی به‌گونه‌ای ناهنجار ظاهر شده که موجب هتک حرمت به اعتقادات دینی و احساسات متدینین می‌شوند”. دادستان تهران این گروه از زنان را “نشان دار” نام داده و گفته چون”متهمان نشان‌دار که به نوعی مروج بی‌بندوباری، منکرات و ناامنی اجتماعی هستند و پیشگیری از آثار زیانبار آنان خواست عمومی شهروندان است این مسئله در دستور کار ستاد قرار گرفت”.