واکنش های حمله به اردوگاه اشرف

نویسنده
بهروز سهرابی

» عفو بین الملل: باید تحقیق شود

سازمان عفو بین الملل خواستار تحقیق در مورد حمله نیروهای نظامی عراقی به اردوگاه اشرف شد که به گفته این سازمان در جریان حمله به آن 8 نفر از ساکنان این اردوگاه کشته و 400 نفر مجروح شده اند.

عفو بین الملل همچنین انکار اولیه مقامات عراقی در مورد انکار کشتن شماری از ساکنان اردوگاه اشرف را رد کرد و با اشاره به تصاویر دریافتی از حمله نظامیان عراقی به این اردوگاه تاکید نمود که این تصاویر به وضوح نشان می دهد که ماموران عراقی ساکنان اردوگاه را مضروب کرده اند.

نیروهای نظامی عراق سه شنبه گذشته به اردوگاه اشرف محل استقرار نزدیک به 3 هزار و 500 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق که در شمال بغداد در استان دیاله واقع است حمله کرده و آن را به تصرف خود در آوردند.

ساکنان اردوگاه اشرف که از اعضای مجاهدین خلق هستند در سال 2003 پس از حمله امریکا به عراق از سوی نیروهای امریکایی خلع سلاح شده و تا زمستان گذشته تحت الحفظ نظامیان امریکایی قرار داشتند.

علی الدباغ سخنگوی دولت عراق سه شنبه ساعتی پس از آغاز نزدیک به 800 تن از نظامیان و 200 تن از اعضای پلیس عراق به اردوگاه اشرف گفت که نیروهای نظامی و امنیتی عراق کنترل داخلی اردوگاه اشرف را در دست گرفته اند. سخنگوی دولت عراق در آن زمان استفاده از خشونت برای در اختیار گرفتن اردوگاه اشرف را رد کرد و این در حالی بود که خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقام های پلیس عراق همان روز گزارش داد که در حمله پلیس به اردوگاه اشرف 100 نفر از ساکنان ایرانی این اردوگاه مجروح شده اند.

این خبرگزاری همچنین از قول یک مقام ارتش عراق در روز حمله به اردوگاه اشرف نوشت که حمله نظامیان عراقی پس از آن صورت گرفته که مذاکره با ساکنان اردوگاه اشرف برای تحویل آن از طریق مسالمت آمیز با شکست مواجه شده و  نظامیان عراقی با استفاده از زور وارد اردوگاه شده و کنترل داخلی و ورودی‌ های آن را در دست گرفتند.

علی الدباغ سخنگوی دولت عراق به رغم انکارهای اولیه دو روز بعد در پنج شنبه هشتم مرداد پذیرفت که 7 تن از ساکنان اردوگاه اشرف در جریان حمله نظامیان عراقی به داخل این اردوگاه کشته شده اند و گفت که 35 تن از نظامیان عراقی نیز مجروح شده اند. سخنگوی دولت عراق در عین حال ادعا کرد که دو نفر از ساکنان اردوگاه هنگام فرار از پشت مورد هدف قرار گرفته اند و 5 نفر دیگر از ساکنان اردوگاه نیز پس از آنکه خود را زیر خودروهای نظامیان عراقی انداختند، کشته شده اند.

 

واکنش واشنگتن و تهران

هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا پس از حمله نظامیان عراقی به اردوگاه اشرف طی کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه‌ انگلیس در واشنگتن، گفت که دولت آمریکا نگران وضعیت اردوگاه اشرف است و در عین حال گفت”این امری مربوط به دولت عراق است که مطابق با قوانین خودش مسئله را حل کند.”

از سوی دیگر، ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اظهار داشت امریکا از نزدیک وضعیت اردوگاه اشرف را تحت نظر دارد تا مطمئن شود که با ساکنان اردوگاه اشرف مطابق تضمین‌های کتبی عراق و به شیوه انسان‌دوستانه رفتار خواهد شد.

اما خبرگزاری ها گزارش داده اند که نیروهای امریکایی در زمان حمله نظامیان عراقی در منطقه حضور داشته اما از هرگونه مداخله ای خودداری کرده اند. فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق نیز این موضوع را تائید کرده و گفته است که سه ماه پیش آمریکا مسئولیت اردوگاه اشرف را به نیروهای عراقی واگذار کرده است. به گفته ژنرال اودیرنو مقامات عراقی قول داده‌اند تا “به طور انسانی” مسئله این اردوگاه را حل کنند.

بنابر اعلام سازمان عفو بین الملل دولت عراق اجازه ورود خبرنگاران به اردوگاه اشرف را نداده است اما ساکنان اردوگاه اشرف تلفنی به خبرگزاری های بین المللی گفته اند که تنش در این اردوگاه ادامه دارد و برخی از ساکنان آن در اعتراض به حمله نیروهای عراقی دست به اعتصاب غذا زده اند.

مقام های جمهوری اسلامی از حمله نظامیان عراقی به اردوگاه اشرف استقبال کرده اند. علی لاریجانی رئیس مجلس به خبرگزاری مهر گفت”هرچند که این اقدام دولت عراق دیرهنگام است اما قابل تقدیر است که تصمیم گرفتند سرزمین عراق را از لوث وجود تروریست‌ها پاک کنند.”

ناظران سیاسی یاد آور می شوند که بسته شدن اردوگاه اشرف، از سال ها پیش جزو خواست های اصلی حکومت جمهوری اسلامی از دولت مالکی بوده است، خواستی که ظاهرا به محض تحویل امنیت عراق به دولت بغداد توسط نیروهای آمریکایی، در دستور کار عراقی ها قرار گرفته است.

 

پیشنهاد مریم رجوی قبل از حمله به اشرف

اردوگاه اشرف در استان دیاله عراق 23 سال پیش از سوی صدام حسین در اختیار مجاهدین خلق قرار گرفت تا محل استقرار شاخه نظامی سازمان مجاهدین خلق شود.

اردوگاه اشرف پس از سقوط صدام حسین تحت کنترل نیروهای امریکایی قرار گرفت و نظامیان امریکا این اردوگاه و ساکنان آن را خلع سلاح کردند. اغلب رهبران بلندپایه مجاهدین از جمله خود مسعود و مریم رجوی از مدت ها قبل اردوگاه اشرف را ترک کرده و به مکان های دیگر رفته اند.

تا 3 ماه پیش نیز کنترل اردوگاه اشرف در اختیار نظامیان امریکایی بود اما پس از آن به عنوان بخشی از توافق امنیتی میان عراق و امریکا کنترل خارجی این اردوگاه به نظامیان عراقی سپرده شد. حمله نظامیان عراقی به اردوگاه اشرف برای در اختیار گرفتن کنترل داخلی این اردوگاه صورت گرفت.

دو روز پیش از حمله نظامیان عراقی مریم رجوی اعلام کرده بود که برخی از ساکنان این اردوگاه حاضرند تحت شرایطی به ایران بازگردند. وی روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای در رم گفت “درصورتی که حکومت ایران متعهد شود که اعضای این سازمان پس از بازگشت به ایران از دستگیری، تعقیب و شکنجه، اعدام و هرگونه پیگرد و پرونده‌سازی قضایی مصون هستند و از آزادی بیان برخوردارند، ساکنان اردوگاه اشرف به ایران بازخواهند گشت”. مریم رجوی افزود که مقام های جمهوری اسلامی باید در این خصوص به سازمان ملل، صلیب سرخ، دولت عراق و امریکا تعهد کتبی بدهند. این گفته مریم رجوی، با شگفتی محافل رسانه ای مواجه شد که یادآوری می کردند بر فرض ارائه چنین تضمینی از سوی دولت ایران، هیچ اطمینانی به اجرای آن نخواهد بود و اعلام رضایت رهبران سازمان مجاهدین به برگشت “مشروط” نیروهایشان به ایران، معنایی جز بی تفاوتی در مقابل برخورد با آنها نخواهد داشت.  به گفته این ناظران رهبران این سازمان، ماه هاست به تشویق پرسنل خود به عدم ترک پایگاه اشرف ادامه داده اند و اکنون که راهی برای آنان جز ترک پایگاه باقی نمانده، از برگشتن آنها به ایران سخن می گویند.

این درحالی است که “جامعه بین‌المللی دفاع از حقوق بشر” در برلین به دولت امریکا و عراق هشدار داده تا از تحویل ساکنان اردوگاه اشرف به دولت ایران خودداری کنند چرا که این کار “به معنای شکنجه و مرگ حتمی آنان است.” این سازمان همچنین درخواست کرده که یک هیئت مستقل از سوی صلیب سرخ و کمیساریای عالی پناهندگان از اردوگاه اشرف دیدن کند و مقدمات پذیرش و انتقال ساکنان اردوگاه اشرف  به کشورهای دیگر را فراهم کنند.

سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه اخیر خود از دولت عراق خواسته تا “محل نگهداری 50 نفر از ساکنان اردوگاه اشرف را که بازداشت کرده اعلام کند و تضمین کند که بازداشت شدگان از شکنجه مصون هستند و به اجبار به ایران باز گردانده نمی شوند.”