عزیز مژده‌ای: کسی از وضعیت سامان نسیم خبری ندارد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سرنوشت زندانیان سیاسی کُرد در هاله‌ای از ابهام

با گذشت چند روز از انتقال شش زندانی سیاسی کرد از بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه به محلی نامعلوم، وکیل سامان نسیم در مصاحبه با روز ضمن تکذیب مطالبی به نقل از او منتشر شده، می‌گوید نه او نه خانواده هیچ گونه اطلاع رسمی مبنی بر اجرا یا توقف حکم دریافت نکرده‌اند.

سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر هفته گذشته به نقل از خانواده و وکیل سامان نسیم اعلام کردند که احتمالا حکم اعدام این زندانی در روز ۳۰ بهمن‌ماه به اجرا درخواهد آمد اما بعد از این تاریخ برغم تائید و تکذیب‌های فراوانِ خانواده، بستگان،‌ نهادهای حقوق بشری و رسانه‌ها در خصوص اجرای این حکم در زندان ارومیه، سرنوشت قطعی این زندانی مشخص نیست.

بستگان سامان نسیم روز جمعه به روز گفتند که تا کنون هیچ منبع رسمی خبر اعدام او را به خانواده اعلام نکرده است.

روز ۲۹ بهمن‌ماه اعلام شد که حدود ساعت دو بعد از ظهر سامان نسیم، حبیب‌الله افشاری وعلی افشاری، سیروان نژاوی و ابراهیم شاپوری و یونس آقایان از بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه به محل نامعلومی منتقل شدند.

یونس آقایان از پیراون اقلیت دینی آئیین یاری است و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است. پنج زندانی دیگر نیز به جرم محاربه و به اتهام همکاری یا عضویت در احزاب کُرد مانند کومله و پژاک به اعدام محکوم شده‌اند.

بر اساس برخی گزارش‌های تائید نشده روز ۳۰ بهمن‌ماه احکام اعدام علی و حبیب افشاری به اجرا در آمده است،‌ اما خدیجه افشاری، خواهر این دو روز جمعه، در مصاحبه با روز حاضر نشد این خبر را تائید کند.

 

برای اطلاع دقیق از وضعیت سامان نسیم، در آخرین ساعات شنبه شب، دوم اسفندماه، با وکیل او و تنها مرجع قانونی این پرونده مصاحبه کرده و نخست از او پرسیده‌ایم: با توجه به شایعات مختلف پیرامون پرونده موکل شما چه اطلاع دقیقی از سرنوشت آقای نسیم دارید؟

هیچ‌گونه اطلاع رسمی مبنی بر اجرا یا توقف اجرای حکم این پرونده به بنده ابلاغ نشده است. تا کنون هیچ خبر رسمی در این باره نه به من و نه به خانواده سامان اعلام نشده است. متاسفانه در برخی از رسانه‌ها از زبان من و خانواده با عرض پوزش اکاذیبی منتشر شده که از این تریبون همه آنها را تکذیب می‌کنم. متاسفانه این اظهارات و نقل قولها برای من گران تمام شده به وجهه اجتماعی‌ام در بین مردم لطمه زده است. من یازده سال است وکالت می‌کنم تا کنون هیچ‌گونه تنشی در رابطه با مسائل مالی میان بنده و موکلانم به وجود نیامده است. از شما خواهش می‌کنم که این موضوع را به نقل از من منتشر کنید. ما منتظریم از سوی مقامات و مراجع قضایی خبری به ما اعلام شود و ما هم عینا به خانواده، همشهریان و دلسوزان سامان و آنان که نگران هستند اعلام کنیم. اما تاکید می‌کنم که در حال حاضر هیچ چیزی به ما ابلاغ نشده و بر این مبنی درست نیست موضوعی که قطعیت ندارد از زبان من به عنوان وکیل منتشر شود.

 

یعنی شما در هیچ مصاحبه‌ای خبر اعدام سامان را تائید نکرده‌اید؟

هیچ مصاحبه‌ای که به نقل از من خبر اعدام سامان را اعلام کرده باشد، تائید نمی‌کنم. خاطرنشان می‌کنم هیچ اطلاعی از سرنوشت این پرونده ندارم.

 

آیا شما از روز اجرای احتمالی حکم (۳۰ بهمن‌ماه) تا کنون جهت پیگیری سرنوشت موکلتان به مرجع خاصی از جمله دایره اجرای احکام مراجعه کرده‌اید؟ اگر اینطور است دقیقا به کجا مراجعه کرده‌ و چه پاسخی دریافت کرده‌اید؟

خانواده رفته‌اند اجرای احکام، به آنها گفته‌اند اگر موردی باشد ما خودمان اعلام می‌کنیم. خانواده را فرستادیم ارومیه که از منبع و سرچشمه اصلی وضعیت سامان را پگیری کنند، اما هیچ پاسخ روشن و قاطعی به آنها داده نشد. موضوعی هم که در تلویزیون صدای آمریکا مبنی بر دریافت پول از خانواده یا مراجع و مقامات منتشر شده را به شدت تکذیب می‌کنم. در صدای آمریکا از قول بنده منتشر شده که گویا به خانواده نسیم گفته‌ام اگر حق الوکاله را به من ندهید یا پول ندهید کاری برای سامان انجام نمی‌دهم. در حالیکه این کذب محض است و شما می‌توانید برای اطمینان خاطر با خانواده سامان تماس بگیرید. شخصا تماس گرفتم، خانواده گفتند که این موضوع بی‌اساس است و از روی غرض‌ورزی مطرح شده و انتسابش به خانواده و بستگان درست نیست.

 

آقای مژده‌ای در یک مورد دیگر هم ادعا شده که خانواده خبر قطعی اجرای حکم را دریافت کرده‌اند اما تحت فشارهای امنیتی قادر به تائید آن نیستند. خانواده احتمالا در این باره چیزی به شما نگفته‌اند؟

من حتی با خانواده در این مورد هم صحبت کردم و پرسیدم اگر به شما اطلاعی داده شده به من هم اطلاع بدهید. آنها ابراز بی‌اطلاعی کردند. آنها در گفتگو با من که امین‌ترین فرد در این پرونده هستم چنین چیزی را تائید نکردند.

 

شما یک شب قبل از اجرای حکم با من مصاحبه کردید و از روئیت تاریخ اجرای حکم سخن گفتید. بعد از این مصاحبه آیا با دیگر رسانه‌ها در مورد اجرای حکم مصاحبه کرده‌اید؟

با هر جا هم که مصاحبه کرده باشم جز اینکه هیچ اطلاع دقیقی در این باره در دست نیست مطلب دیگری عنوان نکرده‌ام. چیزی تا کنون به من ابلاغ نشده است. همین مواردی را که الان به شما گفتم با تکیه بر اصول اخلاقی، حرفه‌ای و وجدانی به دیگران هم گفته‌ام. اگر اجرا یا توقف این حکم از مراجع قانونی و قضایی به من ابلاغ شود به سرعت به خانواده ابلاغ خواهم کرد. فعلا سرنوشت سامان در ابهام قرار دارد. مشخص نیست حکم به اجرا درآمده یا متوقف شده است.

 

شما وکیل سامان نسیم هستید اما اخبار دیگری هم در مورد اعدام همراهان وی در بند ۱۲ زندان ارومیه منتشر شده است. می‌دانم که شما وکیل آنها نیستید و الزاما هم نباید اطلاعی داشته باشید،‌ اما احتمالا از طریق همکارانتان چیزی در این بار نشنده‌اید؟

خیر،‌ هیچ اطلاعی از در مورد این افراد ندارم.