پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

سفر به دنیای تازه های نشر در “ پشت ویترین “، صفحه ی همیشگی هنر روز. این هفته، نامه های غلامحسین ساعدی به طاهره کوزه گرانی، مردگان باغ سبز، ایران و جنگ جهانی اول، آیینه جان و دیگر عناوین تازه…

تازه های کتاب ایران…


طاهره، طاهره عزیزم

 نامه های غلامحسین ساعدی به طاهره کوزه گرانی

به کوشش: حامد احمدی

104ص، تهران: نشر مشکی، 1388، چاپ اول

نامه های گردآوری شده در این کتاب، بخشی از زندگی یکی از بزرگ ترین نویسندگان معاصر ایران و در نتیجه بخشی از تاریخ ادبیات این دوره است. از سوی دیگر، این نامه های عاشقانه، بخش بسیار خصوصی زندگی انسانی به نام «غلامحسین ساعدی» است. با‌آگاهی از این دشواری و تردید میان این دو نکته، ناشر اما به گردآوری و چاپ این کتاب دست زده است. تنها چند هفته پس از مرگ «طاهره کوزه گرانی» بود که نامه های «غلامحسین ساعدی» از پستویی در خانه اش پیدا شد. این نامه ها را «ساعدی» نمایشنامه نویس ننوشته، بلکه «ساعدی» عاشقی نوشته که عشق از نوجوانی، بر دل و روحش نقش بسته است.

 

 

مردگان باغ سبز

نویسنده: محمد رضا بایرامی

400ص، تهران: انتشارات سوره مهر، 1389، چاپ دوم

این کتاب، رمانی است بر اساس تجربه فروپاشی حکومت فرقه دموکرات آذربایجان در پاییز سال 1325 خورشیدی. محور اصلی رمان، سرگذشت دو شخصیت است: «بالاش»، سخنگوی رادیوی فرقه دموکرات در تبریز، عهده دار ترسیم نمایی از وضعیت سیاسی آذربایجان در آن دوره خاص است. «بلوت»، کودکی یتیم است که به چوپانی اشتغال دارد و نظاره گر بازتاب این تحولات در روستایی دور افتاده است. روال داستان هم به گونه ای که اقتضای داستان پردازی است، در نهایت با جفت شدن هر یک از این روایات در انتهای کار، صورتی منسجم و پیوسته می یابد.

فرمان آتش در کوهستان باختر: کردستان 1320-1321

نویسنده: حسین رامتین

212ص، تهران: انتشارات پردیس دانش، 1389، چاپ اول

پس از فروپاشی حکومت «رضا شاه» در پی حمله متفقین به ایران، در بسیاری از نقاط کشور که از ساختار ایلی و عشایری برخوردار بودند، شورش ها و طغیان های مسلحانه روی داد. یکی از این نقاط کردستان بود که در این دوره، همانند بخش های وسیعی از آذربایجان، فارس وحتی خراسان، شورش های ایلی گسترده ای را تجربه کرد. کتاب حاضر روایتی است از یک مقطع کوتاه ولی مهم از تنش های ایلی حوزه مورد بحث؛ یعنی تحولات «بانه» و‌«سقز» در فاصله پاییز 1320 تا بهار 1321 خورشیدی. در آن زمان، پاره ای از عشایر این مناطق، با استفاده از تسلیحات بر جای مانده از واحدهای نظامی از هم گسیخته دولتی در مراکزی چون «بانه»، «مریوان» و «سردشت»، برای توسعه نفوذ و اقتدار خود بر دیگر نقاط کردستان وارد کار شدند. این عشایر به رهبری «محمد رشید قادرخان زاده» معروف به «حمه رشید» برای تسلط بر محور «دیواندره- سقز- بانه» به مقابله با ارتش ایران به فرماندهی افسرانی چون «سرتیپ محمود امین» و «سرهنگ ابراهیم ارفع» برخاستند. کتاب «فرمان آتش در کوهستان باختر» یکی از نخستین گزارش ها در این زمینه است.

 

 

آینه جان: مقالاتی درباره احوال و اندیشه های مولانا جلال الدین بلخی

نویسنده: آرش نراقی

174ص، تهران: انتشارات نگاه معاصر، 1388، چاپ اول

مقالات گردآوری شده در این مجموعه، حاصل گشت و گذار نویسنده در جهان اندیشگی «مولانا» و تا حدی، بازتابنده تجربه های شخصی او در این سیر دل انگیز و الهام بخش است. در سراسر این مقالات، تلاش نگارنده بر آن بوده است که همدلانه، نگاهی کما بیش تازه بر پاره ای از زوایا و خفایای زندگی و تعالیم «مولانا» بیفکند. چهار مقاله نخست، نگاهی است به پاره ای از سویه های درونی زندگی «مولانا» از دوران کودکی تا هنگام مرگ. چهار مقاله دوم، به پاره ای از تعالیم مهم و اساسی در اندیشه «مولانا»، می پردازد. مقالات این مجموعه، در واقع صورت مکتوب پاره ای درس گفتارها است که نگارنده به تفاریق و در طول چندین سال، در دانشگاه ها و محافل فرهنگی آمریکا، درباره «مولانا» و «مثنوی» ایراد کرده است. این درس گفتارها، بیشتر مخاطبان عام را در نظر داشته است؛ هر چند پاره ای از مضامین آن برای مولوی پژوهان نیز خالی از سودمندی نیست.

ایران و جنگ جهانی اول: آوردگاه ابردولت ها

ویراستار: تورج اتابکی

مترجم: حسن افشار

260ص، تهران: نشر ماهی، 1389، چاپ اول

گرچه دولت ایران در آغاز جنگ جهانی اول، اعلام بی طرفی کرد، اما هیچ یک از دولت های متخاصم به آن توجه نکردند و این گونه بود که ایران تبدیل به آوردگاه ابرقدرت های آن دوره شد. کتاب حاضر، مجموعه از مقالات پژوهشگران درباره اثرات جنگ جهانی اول بر اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران و تحولات و تغییرات ناشی از آن در ایران است. عناوین مقالات این مجموعه و نویسندگان آنها عبارت انداز: «جنگ جهانی اول، رقابت های بزرگ و پیدایش جامعه سیاسی در ایران/تورج اتابکی»، «حکومت موقت ایران/منصوره اتحادیه»، «پیش به سوی شرق: فعالیت تشکیلات سری عثمانی در ایران/تورج اتابکی»، «ملی گرایی ایرانی و ژاندارمری دولتی/استفانی کرایین»، «گزارش احمد کسروی از قیام شیخ محمد خیابانی (محمد علی همایون کاتوزیان»، «شورای تبلیغات بین المللی و تاسیس حزب کمونیست ایران/الیور باست»، «عوام گرایان رشت: پان اسلامیسم و نقش دول مرکزی/پژمان دیلمی»، «پان ترکیسم و ملی گرایی ایران/تورج اتابکی» و‌«اسماعیل آقاسیمکو، جنگ سالار کرد/مارتین ون برونسن».

 

خفاش شب

نویسنده: سیامک گلشیری

153ص، تهران: انتشارات مروارید، 1389، چاپ اول

این کتاب، با الهام از یک پرونده پر سر و صدا و دردناک جنایی در ایران و آمیختن آن با تخیل و تحلیل های روان شناسانه و جامعه شناسانه نوشته شده است. در سال های 1375 و 1376، مردی معروف به «خفاش» شب، پس از تجاوز به تعدادی زن و دختر جوان در منطقه غرب تهران، آنها را به قتل رساند. در رمان حاضر، مردی تقریبا به شیوه «خفاش شب» و به تقلید از او، دست به تجاوز و جنایت می زند.

 

 

سایه اش دیگر زمین را سیاه نخواهد کرد

نویسنده: حسین نوش آذر

136ص، تهران: انتشارات مروارید، 1389، چاپ اول

این رمان اگر چه روایت ساده ای دارد، اما مخاطب را به چالشی جدی در ذهنش وا می دارد. یک روز صبح مثل همه روزها، آقای «بنی عالمی»، وکیل دعاوی، در مهمانسرایی معمولی در شمال پاریس از خواب بیدار می شود. او نمی داند چرا در پاریس است. راهی خیابان ها می شود. گیج و مبهوت است که آیا واقعا «بنی عالمی» است یا همزادی از او، یا حتی دیگری. خود آقای «بنی عالمی» هم که سایه به سایه او می آید، روایت های او را تصحیح می کند و داستان با رجوع او به حافظه و      گذشته اش روایت می شود. «بنی عالمی» در دادگاهی که برای خود به پا کرده است، گرفتار می شود.

 


چشم انداز ایران: دو ماهنامه سیاسی – راهبردی

شماره 62، تیر و مرداد 1389

در آخرین شماره نشریه «چشم انداز ایران» می خوانیم:

 

 

شماره‌ی تازه‌ رودکی

شماره‌ی تازه‌ “رودکی” (7 و 8) منتشر شد.

در این شماره، بخش تازه‌ای به نام “روزنه” که شامل گفت‌وشنفتی با علی‌اصغر شیرزادی، کیومرث منشی‌زاده، احمد بیگدلی، میکاییل شهرستانی و نوشته‌هایی از مصطفی فعله‌گری و ضیاءالدین خالقی است، به چشم می‌خورد.

بخش هاووشان (ادبیات بین‌الملل) این شماره‌ی “رودکی” ویژه‌ی تاجیکستان است که با مصاحبه‌ای با میربابا میر‌رحیم - مرد تبعیدی تاجیک - و جستارهایی از بهروز ذبیح‌الله، مجیب مهرداد و میرزا ملااحمد کامل شده است.

نامه‌ی فرهنگ این شماره به مصاحبه با کافه‌داران اختصاص دارد؛ یار‌علی پورمقدم (کافه شوکا) و وکیلی (کافه هنر) در این بخش به پرسش‌های مجله پاسخ گفته‌اند.

در چامه‌ی این شماره، شعرهایی از مفتون امینی، کریم رجب‌زاده، یدالله گودرزی، علیرضا آبیز، رضا قنبری و علی عبداللهی آمده است.

بخش ترانه نیز به عنوان بخشی تازه و با ترانه‌هایی از سعید یوسف‌نیا آغاز به کار کرده است.

همچنین بریده‌ی رمانی از غادة سمان با ترجمه‌ی عبدالحسین فرزاد و داستان‌هایی از رضوان نیلی‌پور، حسنی‌زاده، بابایی فلاح، خدادادی، اکبری، منتخبی و کمک قلی‌اف - نویسنده‌ی ترکمن - در این شماره آمده است.

پازند این شماره‌ی “رودکی” هم با موضوع “در باب تأثیر و تأثر” با نوشته‌هایی از طهمورث ساجدی، حبیب کشاورز، حسینی‌ شاهرودی، ابوالحسن شاهرودی، احمد تمیم‌داری، محمد خزایی، احمد شاملو، ایلیا دیانوش و امیر‌حسین رضایی همراه است.

جستارهای ادبی، فلسفی، نقد کتاب و معرفی کتاب از محمد مفتاحی از دیگر بخش‌های این شماره “رودکی” است.