پاسداری از ولایت در زمین فوتبال

نویسنده
نازنین کامدار

» برخورد با هنرمندان و ورزشکاران سبز

پس از آنکه رسانه ها و نهاد های وابسته به دولت در اقدامی هماهنگ، به تهدید چهره های هنری و ورزشی چون محمد رضا شجریان و علی کریمی روی آوردند، گمانه زنی ها درباره ارتباط این اقدامات با حمایت این چهره ها از جنبش سبز تقویت شد.
پس از آنکه صدا و سیمای تحت فرمان سردار عزت الله ضرغامی، از پخش  دعای “ربنا”ی محمد رضا شجریان امتناع کرد، سردار آجرلو نیز علی کریمی، کاپیتان تیم ملی ایران و یکی از محبوب ترین چهره های ورزشی کشور را که با بستن دستبند سبز در یک بازی ملی،  با معترضان اعلام همبستگی کرده بود، به بهانه “روزه خواری” از باشگاه ورزشی استیل آذین اخراج کرد.
سردار آجرلو که عنوان مدیرعامل باشگاه استیل آذین را یدک می کشد، سپس در برنامه ورزشی “نود” حضور پیدا کرد و طی سخنانی با تکرار ادعاهایش درباره روزه خواری علی کریمی، خود را “پاسدار حریم انقلاب اسلامی” معرفی کرد و گفت: “من برای پاسداری از اسلام و ولایت فقیه مسئولیت قبول کرده ام و علی کریمی نه به خاطر مصاحبه بر علیه من، بلکه به دلیل روزه خواری در ماه مبارک رمضان اخراج شده است. من سردار آجرلو هستم و از هیچ کس برای دفاع از اسلام و نظام مقدس واهمه ندارم”.
سخنان وی بلافاصله با واکنش بازیکنان و اهالی فوتبال مواجه شد و سایت های جنبش سبز، از جمله سایت کلمه و سهام نیوز هم به وی اعتراض کردند.
سایت کلمه سبز به نقل از یکی از خوانندگان اش نوشت: “جناب سردار آجرلو بهتر نیست شما در زمینه تخصص تان فعالیت کنید؟من فکر می کنم هم برای شما و هم برای مردم بهتر باشد. شما یک فرد نظامی هستید و بهتر است در زمینه فوتبال نظر ندهید… چرا هرسرداری بیکار می شود مدیرعامل باشگاه های ورزشی می شود؟… آیا چنگ اندازی شما سپاهی ها به نفت و مخابرات و حمل و نقل و بازار و قاچاق کالا و تجارت…کافی نیست؟…بهتر نیست شما به شغل قبلی تان یعنی تربیت لباس شخصی برگردید؟”
از سوی دیگر به نوشته سایت ایلنا، خداداد عزیزی، بازیکن سابق تیم کلی در همین ارتباط گفت: “من از صحبت های آجرلو تعجب می کنم. تا قبل از این «امر به معروف» شنیده بودیم، اما «زور به معروف» را ندیده بودیم که به لطف ایشان دیدیم”.
وی افزود:“با وجود احترامی که برای آقای آجرلو قائلم اما به نظر من اخراج کریمی دلایل دیگری غیر از روزه خواری داشته است”.
حمید استیلی، بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی نیز در واکنش به ادعاهای این سردار سپاه گفته است:” به نظر من این یک موضوع کاملا طبیعی است که فوتبالیست‌ها به دلیل شرایط سختی که دارند نمی‌توانند روزه‌ بگیرند اما من باید بگویم این برخوردی که با علی کریمی انجام شد، اصلا درست نبود چرا که او یک بازیکن کاملا باصداقت و به معنای واقعی یک مسلمان است. هر کسی باید جوابگوی کارهای خودش باشد. باید توجه کنیم که این بازیکنان از شعور بالایی برخوردارند. علی کریمی نیز مانند دیگر بازیکنان ایرانی که در خارج از کشور حضور داشته‌اند، روزه‌های خود را می‌گرفته‌ و این گونه نیست که حالا ما بخواهیم این بازیکن را به دلیل روزه‌خواری محکوم کنیم”.
همچنین بنا به گزارش سایت پارلمان نیوز، محمد دادکان، رییس اسبق فدراسیون فوتبال که در سال گذشته و در مقطع اعتراضات به نتیجه انتخابات و در زمانی که صدا و سیما از محمد خاتمی به عنوان یکی از سران فتنه یاد می کرد در برنامه تلویزیونی “نود” از داشتن مسئولیت در دوره خاتمی ابراز افتخار کرده بود، درباره دخالت سپاه در فوتبال و ادعاهای آجرلو گفته است: “باید برویم در سطح جامعه ببینیم که آیا جامعه ما پذیرای فرهنگ هست یا خیر؟ به هر حال فوتبال بخشی از این جامعه است. متاسفانه در این روزها تظاهر و مردم فریبی حرف اول را در جامعه ما می‌زند و شرایط در باشگاه‌های ما هم بهتر نیست… می‌گویند «عیسی به دین خود و موسی به دین خود». برو خودت را بساز که الگو شوی. نمی‌خواهد در رسانه‌ها و بین دولتی‌ها از خودت الگو بسازی. این مردم هستند که باید الگو را انتخاب کنند. اگر کسی اشتباهی می‌کند، باید بدانیم که ما را به جای فرد متخلف داخل قبر نمی‌گذارند. نمی‌توان با چوب و تکفیر آداب و فرهنگ ایجاد کنیم. آقایان در خفا هزاران مشکل دارند و وقتی کسی در ظاهر اشتباهی می‌کند می‌خواهند آبروی او را ببرند. این عین بی‌دینی است. دین ما می‌گوید که نباید آبروی آدم‌ها را برد”.

 

حمله رسانه های دولتی

انتقاد شهروندان واهالی فوتبال از ادعاهای یک پاسدار در زمینه پاسداری از ولایت در زمین فوتبال، موجب شد تا روز گذشته رسانه های حامی دولت و نهادهای امنیتی هم در اقدامی هماهنگ به حمله به علی کریمی و فردی به نام هدایتی، صاحب باشگاه استیل آذین که از کریمی حمایت کرده، بپردازند  و از آجرلو تمجید کنند.
سایت رجا نیوز، از تریبون های احمدی نژاد در مطلبی نوشته است: “برنامه نود که خیلی تلاش کرد تا اقدام پسندیده و انقلابی سردار آجرلو را یک عقده گشایی شخصی با علی کریمی نشان دهد در ادامه گفتگوی بی شرمانه مالک باشگاه استیل آذین را به طور کامل پخش کرد. مالک استیل آذین با حمله به سردار آجرلو (مدیرعامل باشگاه) ضمن نامناسب خواندن برخورد قاطع وی با بازیکنی که به خاطر نبود آب در کنار زمین (وسط ظهر ماه رمضان) به کادر فنی تیم حمله کرده، روزه خواری بازیکنان فوتبال در ملا عام را مساله‌ای کاملا خصوصی خواند! این میلیاردر مشهور که گویا فوتبال را بالاتر از اسلام تشخیص داده بود در برنامه زنده نود در مورد تصمیم به اخراج کریمی نیز با شکستن رای مدیر عامل، تصمیم گیری نهایی را بر عهده هیئت مدیره باشگاه گذاشت. اما از سوی دیگر سردار آجرلو تاکید کرد که اخراج این بازیکن هتاک صرفا به خاطر توهین علنی او به احکام دین مبین اسلام بوده است. آجرلو تاکید کرد که من هنوز یک پاسدارم و قبل از آنکه خادم فوتبال باشم خادم اسلامم. گفتنی است روزه خواری علنی بازیکنان فوتبال نشان دهنده عمق فاجعه فرهنگی ای است که در ورای نام ورزش حرفه رخ داده و متاسفانه مسئولان امر کماکان در خواب خرگوشی به سر می برند”.
جوان آنلاین، سایت وابسته به بازجویان حفاظت اطلاعات سپاه نیز در گزارشی، خواستار رسیدگی به دارایی های حسین هدایتی، صاحب باشگاه استیل آذین که به دفاع از علی کریمی پرداخته بود، شد و  چنین نوشت: “نام حسین هدایتی که به “عابر بانک” مشهور است چند سالی است که در فوتبال ایران روی زبان‌ها افتاده، روزی که آمد هدفش پرسپولیس بود، آدم دست به جیبی هم بود اصلاً از همان زمان لقب عابربانک را به او دادند اما تا امروز کسی نپرسیده این همه پول از کجا آمده، منبعش کجاست و چرا تمامی ندارد؟ و حالا هم جرات کرده با سردار مخلص سپاه اسلام  دربیافتد”.
در همین حال، بنا به گزارش “جهان ورزش” و به نقل از سایت آفتاب، پس از ادامه واکنش های انتقادی به سخنان آجرلو، صدا و سیما در بخشنامه ای هرگونه گفت و گوی برنامه پربیننده “نود” با علی کریمی را ممنوع کرد.
سایت آفتاب نوشته است: “بنا به گزارش یک سایت ورزشی، با دستور مدیران صداو سیما، عادل فردوسی‌پور تهیه کننده و مجری برنامه تلویزیونی از گفت‌و ‌گوی زنده با علی کریمی منع شد. در چند روز گذشته برنامه‌هایی از صدا و سیما ایران پخش شده که مضمون برخی از آنها انتقاد تند از رفتارهای علی کریمی، بازیکن تیم استیل‌آذین بوده است.گفته می‌شود در برخی از این برنامه‌ها سوابق بد رفتاری‌های کریمی هم نشان داده شده تا به مخاطب چنین القا شود که در درگیری اخیر با باشگاه استیل آذین هم مقصر کسی جز این ستاره یاغی نیست. حضور محمد جعفر صافی، مدیرکل روابط بین‌الملل سازمان صدا و سیما در هیأت مدیره باشگاه استیل‌آذین ممکن است یکی از دلایل حمایت صدا و سیما  از تصمیم مصطفی آجورلو، مدیرعامل باشگاه استیل آذین باشد.در این گزارش به نقش غلامحسین آقازمانی، مدیر گروه ورزش شبکه 3 و ارتباط دوستانه او با مدیران استیل‌آذین هم اشاره شده است”.
در همین حال، اقدام علی کریمی و واکنش افراطی یک سردار سپاه موجب بحث های گوناگونی در محافل سیاسی و ورزشی شده تا حدی که برخی آب خوردن علی کریمی در ماه رمضان را شکسته شدن یک تابو دانسته و از آن حمایت کرده اند.به ویژه آنکه علی کریمی روز گذشته به ایسنا گفت: “تمام این شایعه‌هایی که برای من ساخته‌اند به خاطر انتقاداتی است که به این آقایان کرده‌ام. سال قبل از پیراهن‌های تیم ایراد گرفتم و ایرادهای پیراهن‌ها را حل کردند. اما امسال که از پیراهن‌ها انتقاد کردم علیه من موضع گرفتند. من چه گناهی دارم؟ وقتی تمرین را ساعت 5 بعد از ظهر، آن هم در گرمای شدید تابستان برگزار می‌کنند من مقصرم؟ می‌خواستند تمرین‌های تیم را بعد از افطار برگزار کنند تا این مسائل پیش نیاید”.