اینترنت و جلب آرای مردم

نویسنده

» نگاه میدل ایست آن لاین به فضای انتخاباتی ایران

سیاوش قاضی

با نزدیک تر شدن زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، نامزدهای اصلاح طلب بدلیل در اختیار نداشتن رسانه های دولتی جهت تبلیغات انتخاباتی،به منظور رساندن صدای خویش به مردم و جلب آرای آنان به اینترنت متوسل شده اند.

مضمون یکی از ای میل هایی که اخیرا بین کاربران ایرانی رد و بدل شده چنین است: “اگر قصد شرکت در انتخابات را ندارید، فقط به آن لحظه ای فکر کنید که خبر انتخاب مجدد احمدی نژاد را می شنوید.”

هرچند محمود احمدی نژاد رییس جمهور فعلی و تندروی ایران نیز با اینترنت بیگانه نیست و از آگوست 2006 اقدام به تاسیس وبلاگ شخصی نموده که بخش انگلیسی آن از دسامبر دو سال قبل به روز نشده است.

روزبه شهرستانی یکی از مطرح ترین وبلاگ نویسان ایرانی بر این باور است که جو انتخابات در اینترنت نسبت به قبل گرم تر شده است. وی در گفتگو با ای اف پی گفت “قبلا از میان هر 100 وبلاگ دو یا سه تای آن بروی سیاست متمرکز بود. اما حالا شاهد آن هستیم حدود نیمی از وبلاگ ها راجع به سیاست و انتخابات پیش رو است.”

در انتخابات 12 ژوئن ، میر حسین موسوی نخست وزیر سابق، مهدی کروبی رییس سابق مجلس و محسن رضایی فرمانده سابق سپاه برای احراز کرسی ریاست جمهوری به مصاف احمدی نژاد رییس جمهور فعلی می روند.

محسن رضایی منتقد محافظه کار سیاست های احمدی نژاد، اعلام کرده که بعنوان نامزد مستقل پا به عرصه انتخابات گذاشته است. از سوی دیگر به نظر می رسد مهدی کروبی تا اینجای کار مواضع جدی تر و شفاف تری جهت تحقق آرمان اصلاح طلبان اتخاذ کرده است.

تقریبا یک سوم جمعیت ایران از اینترنت استفاده می کنند. بنا به گزارش و آمارهای ارائه شده از سوی اتحادیه ارتباطات بین الملل در ژنو، در سال 2008 از 71 میلیون جمعیت ایران حدود 28 میلیون کاربر از اینترنت استفاده کرده اند.

در عین حال هنوز کاملا مشخص نیست که چه تعداد کاربر ثابت در ایران وجود دارد و اینترنت تا چه میزان می تواند بر سیاست در ایران به ویژه جلب  آرای رای دهندگان جوان تاثیرگذار باشد.

در حال حاضر بسیاری از سایت های سیاسی و پورنوگرافی در ایران مسدود می باشند. در ادامه همین سیاست شنبه گذشته سایت اجتماعی فیس بوک نیز به فهرست سایت های مسدود شده پیوست. ظاهرا دلیل اصلی این اقدام وزارت ارتباطات فعالیت حامیان موسوی و باز کردن صفحه های حمایت از این نامزد اصلاح طلب در شبکه بوده است.

در همین رابطه محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر دلیل مسدود شدن فیس بوک، اظهار بی اطلاعی کرد و افزود موضوع را پیگیری خواهد کرد.

طی سه روزی که این شبکه در ایران قابل دسترسی نبود ، شمار هواداران موسوی در یکی از صفحات از 5200 نفر به 7200 نفر افزایش یافت.

دو سایت “یاری” و “موج سوم” که در اصل برای پشتیبانی از خاتمی رییس جمهور اصلاح طلب تاسیس شده بودند، اکنون فعالیت های موسوی را پوشش می دهند و به حمایت از وی پرداخته اند.

به گفته روزبه شهرستانی “شمار هواداران موسوی بروی اینترنت 4 یا 5 برابر احمدی نژاد است. با این حال این امر منعکس کننده همه واقعیت نیست.”

سعید صادق زاده در صفحه ای که به حمایت از موسوی در فیس بوک اختصاص یافته به این نکته اشاره کرده که “فراموش نکنید. برای پیروزی نیاز به 30 الی 35 میلیون رای داریم و این یعنی حضور 70 درصدی واجدین شرایط در دور اول انتخابات.”

یکی دیگر از ای میل هایی که این روزها کاربران ایرانی بین خود رد و بدل می کنند نامه ایست از محسن مخملباف کارگردان مطرح ایرانی که با برشمردن دلایل خود ،مردم را تشویق به شرکت در انتخابات و حمایت از اصلاح طلبان کرده است.

با نزدیک شدن انتخابات، حامیان احمدی نژاد اقدام به کپی و جعل روزنامه اینترنتی روزآنلاین www.roozonline.com  نزدیک به اصلاح طلبان کرده اند و سایت خود را با آدرس  www.roozonline.ir  در اختیار کاربران قرار داده اند.

یکی از صفحات فیس بوک با عنوان “من شرط می بندم می توانم 1 میلیون نفر را پیدا کنم که محمود احمدی نژاد را دوست ندارند” تا ساعت دو عصر سه شنبه گذشته دارای 43457 عضو بود.

به این ترتیب اکثر جدال های اینترنتی تبلیغاتی  بین حامیان موسوی و احمدی نژاد بوده و به نظر نمی رسد دو نامزد دیگر چندان خود را درگیر فعالیت های اینترنتی کرده باشند. کروبی دارای یک صفحه در فیس بوک است که تنها 900 عضو دارد  و از سوی دیگر با ایجاد سایتی به آدرس www.campaign88.ir   در دنیای مجازی دیدگاه هایش را با مردم در میان می گذارد. رضایی نیز با ایجاد سایت www.rezaee.ir    که به ندرت به روز می شود به جمع دیگر نامزدها پیوسته است.

منبع : میدل ایست آنلاین ، 27 مه