خامنه ای پاسخ محمدعلی کلی را می دهد؟

نویسنده
آرش معتمد

» تلاش برای آزادی کوهنوردان آمریکایی

اندکی پس از اعلام خبر اعتصاب غذای مادران دو کوهنورد آمریکایی در اعتراض به ادامه بازداشت فرزندانشان توسط  دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی، محمد علی کلی برای دومین بار به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشته و از وی خواسته است با آزادی این دو شهروند آمریکایی “تصویر مثبتی” از اسلام نشان دهد. این در حالی است  که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی لقب “کوهنورد” را برای بازداشت شدگان “شوخی” دانسته است.

“عطوفت و رای نشان دهید.” این درخواست محمد علی کلی و دوازده فعال سرشناس اسلامی در ایالات متحده از آیت الله علی خامنه ای برای آزادی دو کوهنورد آمریکایی از زندان اوین است. روز سه شنبه محمد علی کلی، هم قلم با افرادی چون امام محمد مجید، رئیس جامعه اسلامی آمریکای شمالی و اکبر احمد، سفیر پیشین پاکستان در آمریکا شد تا با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی از وی بخواهند مقدمات آزادی جاش فتال و شین بائر را فراهم کند. آن ها گفته اند این اقدام جمهوری اسلامی می تواند تاثیر مثبتی از اسلام ایجاد کند: “ما اطمینان داریم که عطوفت و رافت اسلامی شما می تواند تصویر مثبت تری از اسلام ایجاد کند و به محققان و سازمان های اسلامی کمک کند که جامعه ای معتبر در آمریکا به وجود بیاورند”.

این دومین نامه ای است که قهرمان سنگین وزن افسانه ای بوکس به رهبر جمهوری اسلامی می نویسد. پیشتر در اخرین روزهای سال 89 بود که کلی از آیت الله خامنه ای به عنوان یک “برادر مسلمان” خواسته بود، “رحم و شفقتی” را که در حق سارا شورد روا داشته در مورد دو آمریکایی دیگر نیز روا دارد.

سارا شوورد به همراه  دو دوست خود تابستان سال 88 در حالی که مشغول گردشگری در مناطق مرزی کردستان عراق بودند، توسط نظامیان جمهوری اسلامی بازداشت شدند. وزارت اطلاعات بلافاصله اتهام جاسوسی را برای جوانان آمریکایی مطرح کرد. با این حال  شهریور سال 89 سارا شوورد توانست با قرار وثیقه نیم میلیارد تومانی از زندان ازاد شود و به کشورش بر گردد.

 

با پارکینسون به ایران می آیم

گفتنی است اندکی پس از انتشار نامه نخست کلی، همسر وی خاطرنشان کرده بود که کلی علی رغم بیماری “پارکینسون” آمادگی دارد برای مذاکره برای ازادی این آمریکاییان به تهران سفر کند. نامه های محمد علی کلی از آن رو حائز اهمیت است که وی به دلیل گرویدن به اسلام و انتخاب نام اسلامی برای خود، در نزد مقامات جمهوری اسلامی دارای احترام است. او حتی در دهه 90 میلادی  یک بار به ایران سفر کرد امارهبر جمهوری اسلامی تاکنون از دادن  پاسخ به نامه های کلی امتناع ورزیده است.

 

کدام دو کوهنورد؟

اما تمامی تلاش های کلی و دیگر فعالین اسلامی در حالی صورت می گیرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی روز سه شنبه پس از مواجه با پرسش خبرنگاری پیرامون وضعیت کوهنوردان امریکایی پرسید: “کدام دو کوهنورد؟!”

رامین مهمانپرست به خبرنگاران خاطرنشان کرد: “آنهایی که ما می شناسیم کوهنورد نبوده اند. 2 نفر نیز نیستند و 3 نفر بوده اند و در مرزهای حساس ایران بوده اند و دادگاه نیز برای 3 نفر ادامه دارد.”

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تعبیر کوهنورد برای ان ها را یک “شوخی” توصیف کرد و گفت: “اصرار آمریکا و دوستان آمریکایی ها که سعی می کنند آنها را کوهنورد معرفی کنند قابل قبول نیست. چطور چند نفر از آمریکا برای تعطیلات آخر هفته بلند می شوند و به مرز ایران و عراق می آیند تا کوهنوردی کنند. به کار بردن تعبیر کوهنورد برای آنان یک شوخی است.”

 

سیاست گروگان گیری

سازمان عفو بین الملل بارها خواستار آزادی کوهنوردان شده و خاطرنشان کرده  سیاست جمهوری اسلامی در بازداشت شهروندان خارجی یک “گروگان گیری” است.به گفته قائم مقام بخش شمال آفریقا و خاور میانه در سازمان عفو بین الملل، در صورتیکه این دو کوهنورد تنها با هدف امتیازگیری که نوعی گروگانگیری محسوب می شود زندانی شده اند، میبایستی فوری و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شده و اجازه ترک خروج ایران را بیابند.”

در نشست خبری دو روز پیش، مهمانپرست البته به طور تلویحی چنین سیاستی را تایید کرد و به واشنگتن خاطرنشان کرد که انگیزه اش از ادامه بازداشت کوهنوردان، معاوضه آن ها با زندانیان ایرانی در ایالات متحده است. وی گفت: “دوستانی که نگران حقوق انسان ها هستند توجه کنند تعداد زیادی از اتباع ایرانی توسط آمریکایی ها دستگیر شده اند و بیگناه در زندانهای آنها نگهداری می شوند و اجازه ملاقات کنسولی به آن داده نشده و از تسهیلات برخوردار نیستند اتهاماتشان روشن نیست و همه اینها نقض حقوق بشر است چطور برخی نگران دو سه نفر هستند که در کوه های ایران مشغول تجسس بودند.”

 

17 روز اعتصاب غذا

نهاد های داخلی و بین المللی حقوق بشری بارها از اعمال فشار های جسمی و روحی بر بازداشت شدگان در زندان های جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده اند. یکی از مهمترین فشارهای روانی بر کوهنوردان آمریکایی، اعمال محدودیت شدید برای تماس آن ها با خانواده و وکلایشان است. آن ها در طول دو سال گدشته تنها سه بار از حق مکالمه تلفنی با عزیزان خود برخوردار شده اند. آن ها در آخرین تماسی که با مادران خود داشته اند به آن ها گفته اند در پی عدم آزادی و لغو دادگاهشان در ماه اردبیهشت دست به اعتصاب غذای هفده روزه زده اند.

 زندانیان سیاسی  در جمهوری اسلامی، اعتصاب غذا را به عنوان آخرین راه برای بیان اعتراض خود به شرایط ناعادلانه خود در زندان بر می گزینند. تاکنون چند تن از زندانیان سیاسی جان خود را بر اثر اعتصاب غذا از دست داده اند.

 

کوهنوردان خودشان به دادگاه بیایند

21 اردیبهشت  قرار بود  سومین دادگاه کوهنوردان آمریکایی برگزار شود، اما این دادگاه با این استدلال که فتال و شین باوئر در دادگاه حضور نیافته اند، محاکمه آن ها را به تاخیر انداخت. ناظران چنین استدلالی را یکی از حیرت انگیزترین پدیده ها در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی می دانند؛ چرا که متهمان آمریکایی در زندان اوین در بازداشت هستند و تنها توسط ضابطین قضایی قادر خواهند بود به دادگاه های جمهوری اسلامی پای بگذارند. دادگاه دوم آنها در پاییز نیز به دلیل مشابهی به تاخیر افتاده بود.

 

وکیل کوهنوردان: کاری از دستم بر نمی آید

در آن زمان مسعود شفیعی وکیل این دو جوان آمریکایی گفته بود :“این دلیل دادگاه موجه نیست چون این دو نفر در بازداشت حکومت به سر می برند و این از وظایف خود حاکمیت است که آنها را به دادگاه بیاورد. “

شفیعی اضافه می کند: “من از این قضیه ناراحت هستم اما کاری از دستم بر نمی آید. من عملاً کاری نمی توانم انجام دهم پرونده های این دو متهم را خوانده ام و هیچ دلیلی برای اتهام جرم آنها نیافتم بنابراین حتی یک روز حبس بیشتر آنها عادلانه نیست.”

وی همچنین از ملاقات با موکلین خود منع شده است. مسعود شفیعی در اعتراض به  سیاست های دستگاه قضایی تهدید به استعفا کرده بود.

 

مادران در اعتصاب

 تلاش برای آزادی این دو کوهنورد پس از آن شدت گرفته است که مادران آن ها پنجشنبه هفته گذشته اعلام کردند در همراهی با فرزندانشان به اعتصاب غذا دست خواهند زد.

 تاکنون بسیاری از چهره های سرشناس جهانی در حمایت از آزادی کوهنوردان آمریکایی بیانیه داده  و خواستار آزادی بی قید و شرط آن ها شده اند. از جمله این فعالین سیاسی و فرهنگی شهیر می توان به دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل اهل آفریقای جنوبی، حنان عشراوی، وزیر پیشین حکومت خودگردان فلسطین، رابرت برگنو، رئیس دانشگاه برکلی در کالیفرنیا، سر ریچارد برنسن، بنیانگدار صنایع ویرجین در بریتانیا و آمریکا، فرناندو هنریک کاردوسو، رئیس‌جمهور پیشین برزیل، ذکی شهاب، نویسنده و روزنامه‌نگار معروف فلسطینی، نوآم چامسکی زبان‌شناس و استاد علوم سیاسی، الا گاندی، فعال حقوق بشر از آفریقای جنوبی و نوه ماهاتما گاندی رهبر استقلال هند، بتی ویلیامز و مایرید ماگویر، دو برنده جایزه صلح نوبل اشاره کرد.