فرار ورزشکاران و لغو سفرهای ورزشی

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» فریب غربی ها را می خورند

موج پناهندگی ورزشکاران ملی پوش ایران در دو سال اخیر و پس از انتخابات ریاست جمهوری چنان بالا گرفته که سازمان تربیت بدنی اکثر سفرهای ورزشی به کشورهای غربی را به بهانه عدم صدور روادید لغو کرده است.

بر اساس گزارش ایرنا حمید سجادی، معاون امور ورزش سازمان تربیت بدنی با اظهار تاسف ازفرار چند ورزشکار، که در قالب تیم های ورزشی به خارج از کشور اعزام شده بودند، گفته است: جوانان ورزشکار فریب وعده های بیگانگان را نخورند.

سجادی در توضیح علت این وضعیت  گفته است: مجموعه عواملی که تحت عنوان پیشنهادهای اغوا کننده به جوانان ورزشکار از سوی برخی کشورهای ارایه می شود، باتلاقی است که هم اکنون تعداد معدودی از این جوانان فریب خورده ما را در خود جای داده است.
رکورد دار پیشین تیم ملی دو و میدانی ایران در مقام مسوول رده بالای سازمان تربیت بدنی همچنین گفته است:‌ شاید ظاهر وعده های بیگانگان فریبنده باشد، اما تمامی کسانی که گول این وعده ها را می خورند، در می یابند که چه بهای سنگینی برای پناهندگی خود پرداخته اند.

به نوشته ایرنا سجادی در عین حال گفته است “آغوش جامعه ورزشی برای تمامی افرادی که به نوعی خواهان بازگشت به کشورشان باشد، باز است”.

این در حالیست که پیش از این چند ورزشکاری که به دلایل مختلف به کشور بازگشتند، پس از استفاده تبلیغاتی رسانه های دولتی، با محدودیت های فراوانی مواجه شدند که از جمله می توان به ممنوع الخروجی آنها اشاره کرد. کاپیتان تیم ملی مشت زنی  از جمله کسانی بود که بپس از بازگشت از استرالیا تبلیغات گسترده ای روی آمدنش صورت گرفت، اما امروز کسی از حال و روز او خبری ندارد.

فرار نخبگان ورزش ایران در شرایطی صورت می گیرد که در هر سفر ورزشی ودیعه سنگینی از ورزشکاران گرفته می شود.
 آخرین مورد فرار ورزشکاران ایرانی و پناهندگی آنان به غرب به رشته کوهنوردی مربوط می شود. عباس ثابتیان، رییس انجمن کوهنوردی ایران در گفت و گو با خبرگزاری فارس با تایید این فرار ورزشی به فرانسه گفته است: اعضای تیم اعزامی به فرانسه هیچ گونه سابقه سیاسی نداشته و صرفا به پشتوانه سابقه کوهنوردی خود انتخاب و راهی شده بودند،اما یکی از اعضای این تیم روز دوم ورود به فرانسه، از تیم جدا و ناپدید می‌شود. با این کار فقط شرایط را برای اعزام تیم‌های بعدی سخت تر می شود.

 ثابتیان سپس تهدید می کند: در صورت محرز شدن این امر، مجبور خواهیم شد برای انتخاب نفرات بعدی ضمانت‌های مالی سنگین‌تری را در نظر بگیریم. با این شرایط  فرصت اعزام بسیاری از کوهنوردان علاقمند که این امکانات را ندارند، از بین می رود.