فراخوان سبز برای تظاهرات روز زن

نویسنده

» مقاله لوس آنجلس تایمز از برنامه ریزی مخالفان ایران

السی الکساندرا

وب سایت های مخالفان ایران از طرفداران معترض خواسته اند، مصادف با روز جهانی زن، به خیابان ها بیایند و به فعالانی محلق شوند که خواستار برابری جنسی در جمهوری اسلامی هستند و به “حبس” میر حسین موسوی و مهدی کروبی و همراشنان شان اعتراض کنند. گزارش شده است که رهبران مخالف ایران در بازداشت هستند.

اطلاعیه منتشر شده از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید، تشکل نزدیک به رهبران مخالف، طرفداران معترض را ترغیب کرده است که در این رویداد به زنان بپیوندند.

در این اطلاعیه که روز جمعه در وب سایت کلمه منتشر شد، آمده است: “شورا آمادگی خود را برای پیوستن به جنبش زنان و تبدیل این روز به یک اعتراض علیه حبس دو بانوی سبز و رهبران جنبش اعلام می کند.”

فعالان حقوق زنان ایران خواستار گردهمایی روز سه شنبه برای مطالبه برابری جنسی بیشتر در جمهوری اسلامی شده اند. شیرین عبادی وکیل حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل 2003 در اطلاعیه ای تند از ایرانیان خواست برای مطالبه اصلاحات در قانون اساسی جهت دستیابی به برابری جنسی بیشتر به راهپیمایی دست بزنند.

وی در این اطلاعیه که در وب سایت کمپین بین المللی حقوق بشر ایران منتشر شد، گفت: “هویت و شخصیت زنان ایرانی به تدریج هدف حملات مردانی قرار گرفته است که حتی به حقوق مادرانشان نیز احترام نمی گذارند. کسانی که خود را حتی باارزش تر از مادرانشان می بینند، با بی شرمی دست به نوشتن قوانینی زدند که در آن ارزش زنان برابر نیمی از ارزش مردان است.”

وی در این پیام نوشت: “زنان ایرانی تشنه قدرت نیستند و البته خواستار زوال هم نیستند. آنها از تحمل خشونت و تحقیر بیزار هستند. آنها به دنبال عدالت و برابری هستند.”

درخواست ها برای برگزاری اعتراضات جدید چند روز پس از برخورد معترضان با نیروهای امنیتی در تهران در جریان تظاهرات برای در خواست آزادی موسوی و کروبی از حبس خانگی شان به عمل آمده است.

وب سایت های مخالفان و اعضای خانواده این دو رهبر ادعا می کنند آنها را به همراه همسران شان به زندان منتقل کرده اند. مسؤولان دولت ایران این اتهام را رد می کنند.

اما دختران موسوی می گویند علیرغم ادعای یک مقام عالیرتبه قضایی مبنی بر حضور موسوی در خانه اش و زندانی نبودن وی، جلوی ملاقات آنها با والدینشان گرفته شده است. 

مخالفان عهد کرده اند تا زمان آزادی موسوی و کروبی به تظاهرات ادامه دهند و می گویند ادامه بازداشت آنها تنها به ضرر مسؤولان کشور است.

“رژیم حاکم متوجه هست که حبس این رهبران تنها یک نقطه سیاه دیگر به کارنامه حاکمان مستبد می افزاید.”

منبع: لوس آنجلس تایمز- 5 مارس