برگزاری سمینار پر هزینه

نویسنده
نازنین کامدار

» مشایی هم همایش انتخاباتی برگزار کرد

به دنبال سخنان محمود احمدی نژاد در مراسم راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن و اعلام غیر رسمی فعالیت انتخاباتی اسفندیار رحیم مشایی از طریق تکرار چندباره شعار تبلیغاتی “زنده باد بهار”، روز گذشته رسانه های داخلی از آغاز فعالیت های انتخاباتی مشایی با برگزاری سمینار ی در هتل هما، هتل وابسته به سازمان تامین اجتماعی خبردادند.

در همین باره، خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: “جریان نزدیک به مشایی دیروز یک همایش پرخرج با حضور ۳۰۰ مهمان خارجی در هتل همای تهران برگزار کرد. این در حالی است که پیش از این گروه هتل های هما در سال جاری به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده بود. «مرکز ملی مطالعات جهانی شدن» که ریاست آن را اسفندیار رحیم‌ مشایی برعهده دارد، روز سه‌شنبه همایشی با عنوان تبیین جهانی شدن در هتل همای تهران برگزار کرد که تمامی شرکت‌کنندگان آن، مهمانان خارجی بودند.شنیده‌ها حاکی است، بیش از ۳۰۰ مقام خارجی که عمدتاً از دیپلمات‌های کشورهای مختلف هستند در این همایش شرکت کرده اند. مرکز ملی مطالعات جهانی شدن برای برگزاری این همایش که اصلی ترین بخش آن را سخنرانی مشایی تشکیل می‌دهد، هتل همای تهران را به طور کامل قرق کرده است”.

 مهر افزوده است:” برگزاری همایشی با هزینه‌های سنگین در شرایط فعلی اقتصادی که مردم با مشکلات متعددی مواجه هستند، جای پرسش فراوان دارد”.

 مشایی پیش از برگزاری این همایش انتخاباتی نیز، درقامت ریاست دبیر خانه جنبش عدم‌تعهد، مصاحبه ای درباره سفر احمدی نژاد به مصر کرد؛ مصاحبه ای با “ایسنا” که به معنای آغاز حضور انتخاباتی وی تعبیر شده است.

بر همین اساس، روزنامه بهار، دیروز از “آفتابی شدن” مشایی خبر داده و نوشته است: “مشایی حکم «ریاست دبیر خانه جنبش عدم‌تعهدش» را گرفته و حال اولین سفرش را در قامت «رییسی» به همراه محمود احمدی‌نژاد به «سرزمین فراعنه» رفته است. مشایی که در طول سفر لحظه‌ای هم از احمدی‌نژاد دور نبود ترجیح داده بود این بار در مصر با رسانه‌های خارجی به گفت‌وگو بنشیند تا پیامش را به قول خودش به «خارج هم صادر کند» و در این بین گریزی هم به بحث انتخابات بزند. مشایی در پایان سفر مصر در گفت‌وگو با «ایسنا» ترجیح داد بعد از ظهورش و همراهی با احمدی‌نژاد از خوبی‌های سفر مصر بگویید و این‌که چه استقبال عظیمی از رییس دولت در مصر صورت گرفته است. مشایی حتی به نقل از رییس دانشگاه الازهر می‌گوید: «رییس دانشگاه الازهر درباره آقای احمدی‌نژاد گفت که ایشان مرد بزرگی است و در عین سادگی، پرجاذبه و قدرتمند است.» مشایی می‌گوید سفر احمدی‌نژاد بسیار تاثیرگذار بوده است. مشایی از رییس دولت تمجید می‌کند و محمود احمدی‌نژاد هم در روزهای پایانی دولتش «مرد جنجالی‌اش» را از پشت پرده به روی صحنه آورده است تا در ماه‌های پایانی دوشادوش او قدم بزند، از او بگوید و شعار «زنده‌باد بهار» (شعار انتخاباتی حامیان دولت) سردهد”.

گفتنی است در روز بازگشت احمدی نژاد از مصر نیز جمعی صد نفره از هواداران او با همین شعار “زنده باد بهار” از مشایی استقبال کردند. در جریان این استقبال سازمان یافته یکی از استقبال کنندگان خطاب به مشایی گفت رئیس جمهور ۳۵ میلیونی ایران و دیگران شعارهایی چون “درود بر مشایی”، “چپ، راست، کارگزار، علیه اسفندیار”، “مشایی دوست داریم”، “احمدی زنده باد، مشایی پاینده باد”، “ابوالفضل علمدار، مشایی را نگه دار” سر دادند.

علاوه بر روزنامه بهار، آنطور که سایت فرارو گزارش داده، صادق زیبا کلام هم گفته است: “من معتقدم استقبالی که روز جمعه از احمدی نژاد و مشایی در بازگشت از مصر صورت گرفت، صرف نظر از مکانیزم به وجود آمدن آن، نوعی اعلام رسمی ورود مشایی به صحنه انتخابات به عنوان کاندیدای دولت بود. یقینا آقای مشایی نامزد احمدی نژاد و مجموعه دولت برای انتخابات پیش رو خواهد بود. بنده همواره شایعات و نظراتی که گفته می شود مشایی را مطرح می کنند، اما نامزد اصلی احمدی نژاد فرد دیگری همچون نیکزاد یا شیخ الاسلامی است را رد کرده ام و گفته ام سرمایه گذاری اصلی جریان احمدی نژاد بر روی مشایی است”.

روز گذشته همچنین سایت های خبری از پوستر انتخاباتی مشایی رونمایی کردند؛ پوستری که در آن این جمله نوشته شده است: “خدایا! برآستانت برای آفرینش اسفندیار رحیم مشایی، سجده شکر می گذاریم”.

 آغاز زودهنگام تبلیغات انتخاباتی مشایی و سخنان معنادار محمود احمدی نژاد در مراسم ۲۲ بهمن و تاکید او بر شعار انتخاباتی “زنده باد بهار” خشم اصولگرایان را در پی داشته است.

بر اساس گزارش فارس، دیروز در مجلس تمامی نطق های پیش از دستور نماینگان بر علیه این شعار و رفتار احمدی نژاد بوده است.

فارس به نقل از الیاس نادران نوشته: “آنهایی که با سیاست های غلط خود سهم بزرگی در یخبندان و زمستان اقتصاد ملی دارند و با مدیریت غلط اقتصادی خود رعایت معیشتی طبقات متوسط و پایین درآمدی را بدتر کرده اند؛ بدانند با «زنده باد بهار» در کشور بهار نمی شود و مسئولیت آثار و عواقب رفتارهای زیاده خواهانه در حوزه های اقتصادی، اجتماعی سیاسی و فرهنگی برعهده آنها است”.

به نوشته جهان نیوز، علیرضا ذاکانی هم گفته است: “جایگاه سخنرانی ۲۲ بهمن و استفاده از تریبون رسمی نظام جمهوری اسلامی جای سوءاستفاده و ارائه شعارهای انتخاباتی نیست در صورت صحت شعار انتخاباتی بودن کلمات تکرار شده توسط ریاست محترم جمهوری در سخنرانی ۲۲ بهمن تهران این موضوع به نوعی تبلیغات انتخاباتی زودرس محسوب می شود و البته علاوه بر خلاف قانون بودن نتیجه ای برخلاف خواست آنها خواهد داشت”.

داوود احمدی نژادهم بنا به نوشته شفاف، واکنش تندی نسبت به شعار “زنده باد بهار” نشان داده و گفته است: “شعار «زنده باد بهار» در این روزها بر خلاف فرمایشات رهبری است. حرف ریشه ای و اساسی این است که چون مقام معظم رهبری تأکید بر عدم شروع زودرس انتخابات دارند، هرکس با ایشان هماهنگ و هم راستا نباشد، از مردم نیست. اگر در قبال این نوع سخنان و رفتارها واکنشی نیست، به دلیل در نظر گرفتن مصلحت هاست ولی وظیفه این است که آگاهی های لازم به جامعه داده شود”.

سایت فردا هم در واکنشی به این شعار نوشته است: “زنده باد بهار روی دیگر سکه « انتخابات آزاد» است و این دو، دو روی یک سکه و اسم رمز فتنه دوم است. احمدی نژاد و جریان تحت امر او از هم اکنون برنامه های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند. با این حال به نظر می رسد آنها از یک موضوع به خوبی اطلاع دارند و آن ضعف پتانسیل اجتماعی یا پایگاه اجتماعی قابل اعتنا و اعتماد است. اشتباه استراتژیک آنها در ارزیابی از داشتن چنین ظرفیت بسیج کننده ای به هنگام قهر و خانه نشینی احمدی نژاد مشخص شد. آنگاه که بر خلاف خواست و نظر جریان انحرافی هیچ تحرکی از سوی بدنه اجتماعی حامیان احمدی نژاد صورت نگرفت. جریان یاد شده با اذعان به این مساله – که در انتخابات مجلس نهم هم خود را نشان داد- با جنجال افرینی و به صورت تصنعی می خواهند این ضعف را جبران کنند. در حقیقت آنها بدنبال ملتهب کردن فضای سیاسی در سطح عالی سیستم سیاسی و چانه زنی در همان سطح عالی هستند”.