با بهار، به دنبال مهندسی انتخابات هستند

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش اصولگرایان به شعار انتخاباتی "جریان انحرافی":

سخنان محمود احمدی‌نژاد در روز ۲۲ بهمن و تکرار شعار “زنده باد بهار” از سوی وی، با انتقاد اصول‌گرایان روبه‌رو شده و آن‌ها با اعلام این‌که این عبارت، شعار انتخاباتی “جریان انحرافی” است، دور جدیدی از انتقادها علیه اسفندیار رحیم‌مشایی و “جریان انحرافی” را آغاز کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد، در پایان سخنرانی خود در روز ۲۲ بهمن از شعار “زنده باد بهار” استفاده کرد. اصول‌گرایان گفته‌اند که این عبارت، شعار اصلی اسفندیار رحیم‌مشایی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری است و استفاده احمدی‌نژاد از این شعار تلاش برای “مهندسی انتخابات” است. بسیاری از اصول‌گرایان معتقدند که محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان وی قصد دارند در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، اسفندیار رحیم‌مشایی را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح کنند.

شبکه ایران، وابسته به موسسه دولتی ایران، اقدام به انتشار فیلم و متن سخنرانی اسفندیار رحیم‌مشایی در فرودگاه مهرآباد و پس از بازگشت از مصر کرده است. مشایی در این سخنان گفته است که حضور وی در جمع مردم “نه انتخاباتی است و نه چیز دیگری، این تلقی درست نیست. امروز دولت یک تصمیم بیشتر ندارد و آن هم خدمت، کار، تلاش و ایستادگی بر سر آرمان هاست، هر چقدر هم می خواهند فشار بیاورند هیچ فرقی ندارد”.

وی همچنین با اشاره به شعار زنده باد بهار، گفته است: “من وقتی کلمه بهار را می شنوم یاد بهار هستی و آفرینش می افتم زیرا هر بهاری در هر سرزمینی و در دل و جان هر انسانی، ریشه اش آن بهار است و ما یک بهار داریم که آن هم امام عصر(عج) است که انشاءالله به زودی خواهد آمد”. این سخنان مشایی و انتشار آن‌ها از سوی دیگر اصول‌گرایان با عنوان “آغاز تبلیغات علنی برای انتخابات” توصیف شده است.

محمد کوثری، نماینده مجلس، با انتقاد از محمود احمدی‌نژاد، در این باره گفت: “اگر شعاری که از سوی آقای احمدی‌نژاد بیش از سه مرتبه در بخش هایی از سخنرانی و خاتمه سخنانش تکرار شد شعار نامزد دولت برای انتخابات آتی باشد، این امر تخلف قطعی و به نوعی مهندسی انتخابات است”. احمد سالک، دیگر نماینده مجلس نهم نیز این شعار را “برگرفته از گفتمان جریان انحرافی” و “همسو با شعارهای فتنه‌گران” توصیف کرد. عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از دیگر منتقدان سخنرانی احمدی‌نژاد بود. وی سر دادن شعار از سوی احمدی‌نژاد را “تبلیغات زودهنگام انتخاباتی” دانست که بیان آن “از تریبون عمومی و ملی، به صلاح نبود”.

محمدحسن آصفری، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی، نیز این شعار را “شعار جریان انحرافی” خواند و گفت: “راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن برای کنار گذاشتن اختلافات است نه اینکه از حضور مردم برای تبلیغات انتخاباتی زودهنگام جریان انحرافی سوء استفاده شود. سواستفاده از حضور گسترده مردم در چنین راهپیمایی‌هایی در واقع مصداق بارز خیانت به ملت و کشور است”. وی همچنین اضافه کرد که سخنان احمدی‌نژاد در جمع راهپیمایان ۲۲ بهمن “بوی اختلاف” می‌داد.

اصول‌گرایان از “جریان انحرافی” با عنوان مسبب اصلی حمله به سخنرانی علی لاریجانی در قم نام می‌برند و مدعی‌اند که فیلمی از جلسه تشکیلاتی برای حمله به این سخنرانی نیز موجود است.

در تحولی دیگر غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، گفته است که “جریان انحرافی، مهره جدید دشمن و یک شیطان جدید است”. وی همچنین گفته است که این جریان “در حال ستیز با رهبری است”.

محسنی اژه‌ای که در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد، وزیر اطلاعات بود، اکنون با انتقاد از دولت و اطرافیان وی گفته است: “امروز دشمن در تلاش است با مهره جدیدی فتنه دیگری به پا کند و مهره‌های انحرافی خودش و شیطان دیگری را به میدان آورده است. امروز جریان انحرافی آب به آسیاب شیطان بزرگ می‌ریزد و هر روز به بهانه‌ای موجی را در جامعه ایجاد می‌کند. در این قضیه هم چه بدانند و چه ندانند، دست شیطان بزرگ به میان بوده است”.

شبکه ایران، مخاطب این سخنان محسنی‌اژه‌ای را “محمود احمدی‌نژاد و دولت‌مردان” دانسته و از “منافق” خطاب کردن آن‌ها توسط سخنگوی قوه‌قضاییه گلایه کرده است.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرده است: “جریان انحرافی قصد دارد ارزش‌های ضد دینی خود را به ارزش‌های به ظاهر اسلامی و ملی تبدیل کند”.

مسوولان جمهوری اسلامی برخی از اطرافیان احمدی‌نژاد را با نام “جریان انحرافی” می‌شناسند و از اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان “لیدر جریان انحرافی” نام می‌برند. آن‌ها از برخی اظهارات مشایی پیرامون مکتب ایرانی، دوستی با مردم اسراییل و… ناراضی هستند.