سیستم بانکی و حمل و نقل، هدف تحریم

نویسنده

» تحلیل دیلی نیوز از تحریم های جدید واشنگتن علیه ایران

دیوید لاودر

خزانه داری ایالات متحده  دور تازه ای از تحریم ها را برای مهار برنامه هسته ای ایران وضع کرد و نام بانک های دولتی جدید و شرکت های پوششی انتقال کالا را در فهرست سیاه خود قرار داد. این شرکت ها عمدتاً متعلق به سپاه پاسداران انقلاب هستند.

این اقدامات، اولین مجموعه از تهمیدات درنظر گرفته شده از سوی ایالات متحده برای اجرای قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل است که هفته گذشته به تصویب رسید. تحریم های ایالات متحده، این کشور را از هرگونه معامله با شرکت ها و مؤسسات موجود در فهرست سیاه منع می کند و در پی مسدود کردن اموال و دارایی های آنها در قلمرو قوانین این کشور است. 

خزانه داری آمریکا به طور جداگانه، 20 شرکت نفتی و پتروشیمی تحت کنترل دولت ایران را نیز شناسایی کرده است که مشمول تحریم عمومی تجارت با شرکت های آمریکایی می شوند. 

مقامات خزانه داری آمریکا می گویند تعدادی از این شرکت ها در خارج از ایران حضور دارند و ارتباط آنها با تهران در تصور نمی گنجید. آنها ضمناً دو شرکت بیمه را شناسایی کرده اند که مشمول تحریم تجاری قرار خواهند گرفت. یکی از این شرکت ها در انگلستان قرار دارد.

تیموتی گیتنر وزیر خزانه داری ایالات متحده در سخنانی کوتاه گفت: “اقدامات امروز ما برای جلوگیری از دولت ها و مؤسسات مالی خارجی در همکاری با این شرکت ها و حمایت از فعالیت های غیرقانونی ایران است.”

وی افزود ایالات متحده قصد دارد ظرف هفته های آینده، اقدامات بیشتری را برای تشدید فشار مالی بر ایران صورت دهد.

او گفت: “ما به هدف قرار دادن پشتیبانی ایران از سازمان های تروریستی ادامه خواهیم داد. ما به تمرکز بر روی سپاه پاسداران انقلاب ادامه خواهیم داد و ما به برملا کردن تلاش های ایران در تخطی از تحریم های بین المللی ادامه خواهیم داد.”

وزارت خزانه داری اعلام کرد پست بانک ایران را به فهرست اشاعه دهندگان تجهیزات کشتار جمعی افزوده است و این شانزدهمین بانک ایرانی است که از دسترسی به سیستم مالی بین المللی محروم می شود.

به گفته لوی استوارت معاون اطلاعاتی مالی و تروریسم وزارت خزانه داری، از زمان تحریم بانک سپه در سال 2007، پست بانک ایران برای انجام معاملات بین المللی به نمایندگی از بانک سپه وارد عمل شده بود.

در بین این معاملات، یک معامله مالی چند میلیون دلاری با یک شرکت التکرونیک هنک کنگی به چشم می خورد. به گفته لوی، این شرکت قبلاً به دلیل نقش داشتن در تلاش کره شمالی برای اشاعه جنگ افزار هسته ای تحت تحریم قرار گرفته بود. پست بانک ایران قبلاً تنها به امور مالی داخلی مشغول بود.

اقدامات خزانه داری آمریکا در عین حال خطوط کشتیرانی ایران (آی- آر- آی- اس- ال) را نیز از دور زدن تحریم های قبلی از طریق تغییر نام شناورها و استفاده از شرکت های پوششی باز می دارد. وزارت خزانه داری پنج شرکت پوششی را در فهرست سیاه قرارداده، 27 شناور جدید را مشمول تحریم قرار داده و 71 شناور تغییر نام یافته، ثبت شده و مشغول کار با پرچم های دیگر را شناسایی کرده است.

تحریم های جدید خزانه داری توجه بیشتری به سپاه پاسداران کرده است و فرماندهان هوایی و موشکی این تشکیلات را به دلیل فعالیت هایشان در توسعه موشک های دوربرد در قهرست سیاه قرار داده است. ایالات متحده قبلاً شرکت های سپاه پاسداران را به دلیل پشتیبانی از قعالیت های تروریستی و برنامه های هسته ای و موشکی ایران مشمول تحریم هایی قرار داده بود.

لوی گفت سپاه پاسداران به طور فزایند ه ای به بخش های بزرگی از اقتصاد ایران دست اندازی کرده است و “نباید جایگاهی در سیستم مالی دنیا داشته باشد.”

اقدامات آمریکا در حالی صورت می گیرد که کشورهای اتحادیه اروپا نیز در هفته جاری، تحریم های فراتر از قطعنامه سازمان ملل برای اقدام علیه بانک های ایرانی و شرکت های بیمه مالی تجاری را در دستور کار خود دارند. بسته تحریمی اتحادیه اروپا ممکن است تا اواسط ماه ژوئیه آماده شود.

موفقیت تحریم های ایالات متحده علیه ایران تا حد زیادی به اجرای آنها توسط دولت ها و شرکت های خارجی وابسته است. بسیاری از بانک های اروپایی تا کنون همکاری خود با شرکت های موجود در فهرست سیاه خزانه داری را متوقف کرده اند. مقامات آمریکایی قصد دارند تلاش سنگینی را برای متقاعد کردن دولت ها در پشتیبانی از تحریم های آمریکا و برداشتن گام های مشابه به مرحله اجرا بگذارند.

جوزف لیبرمن سناتور آمریکایی گفت وی انتظار دارد کنگره به زودی تحریم های ایالات متحده را که شامل تحریم صادرات محصولات پتروشیمایی به تهران و نیز تشدید تحریم ها علیه بخش مالی می شوند به تصویب برساند.

لیبرمن به عنوان سناتور مستقل و عضو کمیسیون مشترک رفع اختلاف مجلس نمایندگان و سنا است که به کار بر روی نهایی کردن جزئیات لایحه تحریمی مشغول است. وی گفت این لایحه می تواند تا 4 ژوئیه از تصویب بگذرد.

وی به خبرنگاران گفت: “در این لایحه مطمئناً قانونی در مورد محصولات پالایشگاهی وجود خواهد داشت. فکر می کنم تحریم های بسیار محکمی علیه بخش های مالی ایران در آن وجود داشته باشد.”

 

منبع: دیلی نیوز- 16 ژوئن