روحانیون نزدیک به خامنه ای در میان شیوخ

نویسنده
مهناز ملکوتی

» عضو گیری های جدید در جامعه روحانیت مبارز

قدیمی ترین تشکل سیاسی جمهوری اسلامی از میان روحانیون جوان و نزدیک به سید علی خامنه ای برای  شورای مرکزی خود عضو گیری می کند. خبرگزاری فارس عصر دیروز با انتشار خبری که در سایر رسانه ها هم منعکس شد گزارش داد: “جامعه روحانیت مبارز قصد دارد تعدادی از روحانیون جوان را با هدف جوان گرایی در این تشکل روحانی به اعضای شورای مرکزی خود، اضافه کند.” این خبرگزاری در تکمیل خبر خود نوشت: “گرچه تعداد اعضایی که قرار است به جمع اعضای شورای مرکزی این تشکل روحانی اضافه شوند، مشخص نیست اما این احتمال که اعضای جدید جایگزین برخی اعضا از جمله هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و حسن روحانی که به گفته اعضای جامعه روحانیت بعد از انتخابات88 تاکنون، در تمامی جلسات این تشکل غیبت داشته‌اند، دور از ذهن نیست. گفته می‌شود، در جلسات جامعه روحانیت درباره عضویت روحانیونی چون، پناهیان، نقویان، علی‌اکبری و اختری مباحثی صورت گرفته است.”

 

غایبان

پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جامعه روحانیت مبارز همچون دیگر تشکیلات سیاسی جمهوری اسلامی با حاشیه های فراوانی مواجه شد به طوری که برخی اعضای آن به نشانه قهر حاضر به شرکت در نشست های شورای مرکزی تشکل متبوع خود که عصرهای سه شنبه هر هفته برگزار می شود، نشدند. به جز اکبر هاشمی رفسنجانی که پس از ریاست جمهوری از سال 68 بیشترین غیبت را در میان اعضا دارد، برخی چهره های موثر این تشکیلات نیز از حضور در شورای مرکزی و جلسه های آن خودداری می کنند. هاشمی رفسنجانی یکی از دو قطب اصلی جامعه روحانیت بوده و همواره در تقسیم بندی های درون سازمانی مقابل محمد یزدی دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو جامعه روحانیت قرار داشته است.

علی اکبر ناطق نوری هم که یک دوره سابقه دبیرکلی جامعه شیوخ تهران را در کارنامه خود دارد از جمله اعضایی است که پیش از انتخابات و به دلیل تمایل جامعه روحانیت مبارز به اعلام حمایت از احمدی نژاد، تهدید به کناره گیری کرد. نام ناطق نوری و آقازاده های او در مناظره معروف موسوی- احمدی نژاد از سوی رییس دولت نهم به زبان آورده شد اما به شکایت ناطق رسیدگی نشد و هیچ کدام از هم کیشان او در جامعه روحانیت نیز اعتراضی نکردند. چنین بود که رییس مجلس پنجم دو سال پس از انتخابات کناره گیری خود از جامعه روحانیت را به طور تلویحی اعلام کرد: “تمایلی به همکاری با جامعه روحانیت مبارز ندارم و فعالیت‌هایم در این راستا مسکوت است. به‌رغم شایعات منتشرشده در برخی از رسانه‌ها درخصوص حضور من در جلسات جامعه روحانیت مبارز، چنین خبری صحت نداشته و بنده در این جلسات شرکت نخواهم کرد.”

 حسن روحانی رییس مرکز بررسی های استراتژیک مجمع تشخیص، از دیگر اعضای این تشکل و عضو هیات داوری و شورای مرکزی آن بود که پس از انتخابات ریاست جمهوری به جلسات شورای مرکزی این تشکیلات نرفت.

دیگر عضو غایب شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، محمد امامی کاشانی عضو هیات داوری این تشکیلات و امام جمعه موقت تهران است.

وجه مشترک غایبان جلسات تشکیلات شیوخ تهران مخالفت با رییس دولت های نهم و دهم است؛محمود احمدی نژاد.

 

اعضای جدید

آنطور که در خبرها آمده علیرضا پناهیان از جمله گزینه هایی است که به شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران می پیوندد؛ روحانی پرحاشیه ای که برای مدتی اخباری دال بر ممنوع التصویر شدن او در دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد منتشر شد. او عضو هیات علمی دانشکده هنر تهران و نماینده ولی فقیه در همین دانشکده است و منبرش،طرفدارانی بخصوص در میان قشر جوان دارد. نزدیکان پناهیان ادعا کرده اند دستور ممنوع التصویر شدن وی از بیت رهبری صادر شده و برخی دیگر آن را به انتقاد از صدا و سیما نسبت داده اند. هرچند ضرغامی اعلام کرد این خبر صحت ندارد نه کسی ممنوع التصویر شده و نه کسی که از صدا و سیما انتقاد می کند ممنوع التصویر می شود. با این حال تصویر پناهیان نزدیک به دو سال از صدا و سیما پخش نشد تا اینکه حوادث پس از انتخابات فرصتی به او داد تا “بصیرت” خود علیه فتنه و انحراف را نشان دهد و مقبول افتد و بار دیگر روی آنتن برود. بعد از آن او در همایش های جبهه پایداری به عنوان سخنران حضور می یافت و در یکی از همین همایش ها خطاب به علی مطهری چنین گفت: “برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس که از حداقل درایت سیاسی برخوردار نیستند، می‌گویند که مجلس نباید تابع اشارات رهبری باشد، بلکه فقط باید تابع فرامین و حکم حکومتی باشد! در حالی‌ که مجلسی که چنین باشد، به نقطه امید دشمن تبدیل خواهد شد و امنیت و اقتدار کشور را کاهش خواهد داد. به نماینده اصولگرا می‌گوییم، چرا رسانه بیگانه سخنان تو را پخش می‎کند، می‌گوید من نمی‎دانم چرا این ‎کار را می کند! ما باید ببینیم مواضع کدام یک از نامزدها در بی بی سی با اشتیاق پوشش داده می‌شود و به این افراد رأی ندهیم.”

محمدجواد حاج علی اکبری، دومین روحانی جوانی است که نام او در لیست شیوخ جدید شورای مرکزی آمده و مهم ترین سابقه او ریاست سازمان ملی جوانان دولت نهم است. علی اکبری از جمله دولتی هایی بود که احمدی نژاد در سال 87 تصمیم به تغییر او گرفت و مهرداد بذرپاش را جایگزینش کرد. وی که از شاگردان حوزوی سیدعلی خامنه ای است در دولت اصلاحات نماینده رهبرجمهوری اسلامی در انجمن اسلامی دانش آموزان، رئیس سابق اداره فرهنگی ستاد مشترک سپاه پاسداران و امام جمعه دماوند بود و پس از اخراج از دولت نهم، از سوی مهدوی کنی به عنوان رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران منصوب شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت دیگر کاندیدای احتمالی عضویت در جامعه روحانیت مبارز تهران است. محمدحسن اختری، از روحانیون نزدیک به سیدعلی خامنه ای محسوب می شود که در دوران ریاست جمهوری وی به عنوان سفیر در سوریه منصوب شد؛ مسئولیتی که دوازده سال ادامه داشت. او ماموریت داشت اختلافات میان گروه های فلسطینی با جنبش عمل را هرچه سریع تر در خاک سوریه حل و فصل کند. وی همچنین از دوستان سیدحسن نصرالله محسوب می شود و از طریق سوریه سفرهای طولانی مدتی به لبنان هم داشته است. اختری در سال 77 به سمت معاونت امور بین الملل دفتر رهبری منصوب شد که این مسئولیت تا امروز ادامه دارد. او از همان سال تاکنون عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت نیز بوده و از فروردین 1383 با حکم خامنه ای، به عنوان چهارمین دبیرکل این مجمع منصوب شد. مجمع جهانی اهل بیت از سال 69 و با نظر خامنه ای تاسیس شد.

ناصر تقویان نیز همانند قبلی ها از جمله روحانیون نزدیک به سیدعلی خامنه ای محسوب می شود. معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه تهران و مسئولیت نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از جمله سوابق این روحانی 48 ساله است. او در دسته روحانیون محبوب تلویزیونی قرار دارد و در تقسیم بندی های سیاسی از منتقدان دولت به شمار می رود. او در یک سخنرانی معروف اینگونه از دولت احمدی نژاد انتقاد کرد: “امروز از بالا تا پایین، همه به هم دروغ می گویند. مسئولان، آمار ها و گزارش های دروغ به مردم می دهند.” او در عین حال هماره نظری منفی درباره مسایلی چون مسافرکشی بانوان، حقوق مادام العمر سیاسیون و ماهواره داشته است.

 

عضویت در جامعه روحانیت

شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ۳۲ عضو دارد که اکثر آنها از جمله روحانیون سرشناس جمهوری اسلامی محسوب می شوند که یدطولایی در فعالیت های پیش و پس از انقلاب داشته اند. جامعه روحانیت مبارز در فصل سوم اساسنامه خود، برای پذیرفتن هر روحانی به عنوان عضو شورای مرکزی، شش شرط تعیین کرده است: “گذراندن حداقل 5 سال درس خارج، حداقل سن 30 سال، مردمی و دارای حسن شهرت، اعتقاد و التزام عملی به انقلاب اسلامی، امام، ولایت فقیه و داشتن روحیه انقلابی،عدم سوء پیشینه و داشتن شم سیاسی، اعتقاد به کار تشکیلاتی، انضباط و مسئولیت پذیری.”

 

هرچند پوست اندازی در این تشکل سیاسی قدیمی هنوز تایید نشده اما حسین ابراهیمی در در این خصوص اعلام کرده: “صحبتی در این زمینه مطرح شده ولی هنوز تصمیمی گرفته نشده و درباره «مصادیق» آن صحبتی نشده است.”

جعفر شجونی هم گفته است: “تصمیمی درباره جایگزین کردن افرادی به جای حجج‌الاسلام هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و حسن روحانی گرفته نشده است. جذب اعضای جدید و وجود جوانان در جامعه روحانیت مبارز به معنای جایگزینی و یا تعویض دیگر اعضا نیست.”