قربانی کوچولوی قطع رابطه تهران و لندن

نویسنده

» گزارش گاردین از یک دختر چهارساله ایرانی

سعید کمالی دهقان

روژان پیرصالحی دختر چهارساله، دو سال پیش باتری کنترل از راه دور ضبط صوت ماشین پدرش را بلعید.  مادرش می گوید که اسید باتری بتدریج مری روژان را از بین برد.

مژگان علمی پور مادر وی می گوید: “زمانی که متوجه شدم چه اتفاقی افتاده است او را به بیمارستان بردم اما آنها دراین مورد اقدام فوری نکردند. زمانی  متوجه شدند که اسید باتری خسارت جدی به مری دخترم زده است، دیگر دیرشده بود.”

بعد از عمل جراحی، مری روژان بغیر از چند سانتی متر از آن، برداشته شد. اما فقدان تجربه پزشکی و تجهیزات لازم در بیمارستان های ایران، تنها یک روزنه امید برای پدر و مادر این دختر باقی گذاشت: بیمارستان گریت ارموند استریت در لندن. عمل های جراحی روژان در ایران موفقیت آمیز نبود و او فقط می تواند غذا را بصورت مایع از طریق سرنگ دریافت کند.

اما مشکل بزرگ خانواده روژان سفر به لندن است. تهیه مخارج بیمارستان که 300 برابر درآمد 250 پوندی آنهاست، تنها یکی از مشکلات است. مشکل بزرگتر اخذ ویزای پزشکی از کشوری است که در ایران حضور دیپلماتیک ندارد.

نوامبر سال گذشته، در پی اشغال سفارت بریتانیا در تهران، در اعتراض به تحریم های بانکی اعمال شده توسط این کشور، این سفارت بسته شد.

در پاسخ به این اقدام، بریتانیا نیز دیپلمات های ایران را از لندن اخراج کرد.وزیر خارجه ایران از این حمله که گفته می شود توسط عده ای تندرو طرفدار رهبری سازماندهی شده بود، ابراز شرمساری کرد.

مورد روژان یکی از مواردی است که مردم عادی در ایران با آن مواجه هستند؛ بخصوص کسانی که نیاز به خدمات کنسولی دارند.

در سال های اخیر ایرانی ها به تحریم هایی که درنظر گرفته شده است، اعتراض کرده اند. این تحریم ها که به امید فشار آوردن به ایران برای متوقف کردن برنامه های اتمی صورت گرفته است، بر زندگی مردم عادی که پرونده های پزشکی دارند و به دارو احتیاج دارند تاثیر گذاشته است. ضمن اینکه تحریم ها باعث شده است که میزان مرگ و میر ناشی از سوانح هوایی در سال های اخیر افزایش پیدا کند.

رضا، که نمی خواهد نام اش فاش شود، می گوید: “از اعتبار گذرنامه من گذشته است و من نمی دانم چطور آن را در انگلستان تمدید کنم.”

الهام محرابی که اخیرا بچه دار شده است می گوید که مادرش برای مراقبت از وی در دوران حاملگی نتوانست به برتیانا  بیاید زیرا نمی توانست ویزا بگیرد.

وی گفت: “ما برنامه ریزی کرده بودیم که مادرم برای مراقبت از من به لندن  بیاید که به دلیل بسته شدن سفارت، همه برنامه های ما بهم ریخت چون هیچ راهی برای درخواست ویزا در تهران وجود نداشت.”

 مادر روژان می گوید: “انجام عمل در لندن می تواند جان دخترم را نجات بدهد. در دو سال گذشته خانواده من تحت همه نوع فشار مالی و روانی بودند تا راهی برای بردن او به لندن پیدا کنند، اما تا به امروز هیچ موفقیتی نداشته ایم.”

مسئولان بیمارستان می گویند که اغلب خانواده هایی از خارج از  بریتانیا خواستار معالجه فرزندانشان در این بیمارستان هستند.

سخنگوی بیمارستان می گوید: “پیوند مری عملی است که درمورد بیمارانی که مری آنها خارج شده است، صورت می گیرد. در جریان این عمل، معده بالاکشیده می شود و مستقیما به گلو وصل می شود.”

با این حال بیمارستان در مورد اینکه آیا این عمل بدون معاینه قبلی برای روژان نیز مناسب است یا خیر، توضیحی نداد و  گفت: “بیمارستان بدون انجام معاینات دقیق پزشکی قادر نیست درباره وضعیت بیماری و عمل جراحی روژان نظر بدهد و درباره بیماران خارجی، طبیعتا باید مراحل اداری صحیح و مناسب طی شود.”

منبع: گاردین، 24 ژوئن