هیچکس جرات ندارد واقعیت را بگوید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» پدر رامین پوراندرجانی در مصاحبه با روز:

ساعاتی پس از آنکه یک عضو کمیته ویژه مجلس برای پیگیری حوادث بعد از انتخابات اعلام کرد “مرگ پزشک کهریزک نیاز به بررسی ندارد” ، خانواده رامین پوراندر جانی در مصاحبه با “روز” از برخوردها و سخنان متناقض مسولین انتقاد و بار دیگر تاکید کردند که این پزشک جوان به هیچ عنوان خودکشی نکرده اماهیجکس جرات ندارد واقعیت را بیان کند.

فرهاد تجری، دیروز با بیان اینکه “از نظر ما مرگ پزشک کهریزک مشخص است و نیاز به بررسی ندارد” مدعی شده بود: “ایشان در گذشته قرص‌هایی مصرف می‌کرده که احتمالا بر اساس مصرف همان‌ها دچار مسمومیت شده است و نیازی نمی‌بینیم که مجلس وقت خود را برای این موارد بگذارد”.

در پاسخ به این اظهار نظر،رضا قلی پوراندرجانی، پدر رامین پوراندرجانی، دیروز در مصاحبه با “روز” از اظهارات متناقض مسولان انتقاد کرد و گفت: “اول گفتند سکته قلبی بوده و بعد قضیه خودکشی را مطرح کردند و سپس گفتند که مسمومیت بوده و تاکنون هیچ گونه پاسخ درستی به ما نداده اند”.

آقای پوراندرجانی خبر از شکایت خانواده این پزشک جوان داد و افزود: “ما در تهران شکایت کرده و خواهان روشن شدن قضیه قتل رامین شدیم و پرونده پسرم در دادسرای جنایی تهران است اما تاکنون هیچ گونه رسیدگی صورت نگرفته است”.

وی افزود: “تاکنون هیچ مسولی برای پی گیری موضوع، به ما مراجعه نکرده و در مراجعه به دادسرای جنایی و ثبت شکایت، توانستیم یکبار قاضی پرونده را ببینیم و با قاضی حرف بزنیم اما بعد از آن کسی سراغی از ما نگرفت و هیچ جوابی هم تاکنون  به ما نداده اند”.

پدر رامین پوراندرجانی سپس از به کار بردن عنوان “پزشک کهریزک” برای فرزندش به شدت گله کرد و گفت: “مادر رامین و ما  از این موضوع واقعا ناراحت هستیم. چرا می گویید پزشک کهریزک؟ پسر من یک سرباز وظیفه بود و برای خدمت به میهنش، به خدمت سربازی رفته بود؛ او نه کادر رسمی ناجا بود و نه کادر کهریزک و خواهش ما این است که این عنوان را برای فرزند ما به کار نبرید”.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه میخواهید قضیه قتل رامین را پی گیری کنید؟ گفت: “چگونه می توانیم پی گیری کنیم وقتی هیچ جوابی نمی دهند و رسیدگی نمی کنند”.

آقای پوراندرجانی تصریح کرد: “اگر میخواستند جوابی بدهند و پی گیری کنند، تاکنون داده بودند؛ نمی خواهند هیچ جوابی بدهند و ما همه چیز را به خدا سپرده ایم چون نه کسی را داریم که کمکی بکند و نه کسی به این موضوع رسیدگی می کند”.

وی در عین حال یادآور شد: “بزرگترین ضربه این بود که بچه ما از بین رفت و حالا اینها چه جوابی دارند که به ما بدهند”.

مادر رامین پوراندر جانی نیز، در گفتگو با روز بار دیگر بر حرف قبلی خود تاکید کرد که رامین به هیچ عنوان اهل خودکشی نبود.

وی با بیان اینکه خدا باید حق ما را بگیرد، گفت: “هیچ کسی جرات ندارد واقعیت را بیان کند و بگوید چه اتفاقی افتاده است در حالیکه همه نیک میدانند پسر من خودکشی نکرده است”.

خانم پوراندرجانی با اشاره به اظهارات دیروز فرهاد تجری گفت: “او را و بقیه کسانی که درباره رامین دروغ پردازی می کنند به خدا سپرده ام”.

 

تناقض نمایندگان مجلس

فرهاد تجری در حالی گفته است “مرگ پزشک کهریزک نیاز به بررسی مجلس ندارد” که پیش تر علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس اعلام کرده بود: “اعضای کمیته مجلس مرتبط با کهریزک گزارش خود را در مورد مرگ پزشک کهریزک برای قرائت در مجلس آماده کرده‌اند”.

گزارشی که هنوز مشخص نیست به چه سرنوشتی دچار شده است. از سوی دیگر بر اساس گزارش ها، فرمانده بهداری ناجا که خود فرمانده دکتررامین پوراندرجانی نیز بوده، در کمیسیون بهداشت در مجلس حضور یافته و توضیحاتی درباره چگونگی مرگ او به اعضاء کمیسیون داده است. از محتوای گفته های او نیز تاکنون خبری منتشر نشده است.

 ادعاهای دیروز تجری در حالی مطرح شده است که مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و وزیر بهداشت دولت اصلاحات، بارها فرضیه سکته قلبی و همچنین خودکشی رامین پوراندرجانی را رد کرده و خواهان مشخص شدن علت مرگ این پزشک جوان از سوی پزشکی قانونی شده بود.

وی تاکید کرده بود که مساله مرگ مشکوک این پزشک را از طریق دادگاه، مراجع قضایی و پزشکی قانونی پیگیری خواهیم کرد تا علت دقیق این مرگ مشخص شود. دکتر پزشکیان در آخرین پی گیریها اعلام کرده بود که پزشکی قانونی هنوز به درخواست او درباره علت مرگ دکتر پوراندرجانی جواب نداده است.

 

حضور مرتضوی در مجلس

طرح ادعاهای تجری بلافاصله پس از حضور قاضی مرتضوی در مجلس، تامل برانگیز است. قاضی مرتضوی یکی از متهمان اصلی پرونده بازداشتگاه کهریزک است و این پزشک جوان، در بازداشتگاه کهریزک، چند تن از قربانیان حوادث پس از انتخابات، از جمله محسن روح‌الامینی را پیش از مرگش معاینه کرده بود. دوستان رامین پوراندرجانی هم در گفتگو با “روز” اعلام کرده بودند که رامین قبل از مرگ از “در خطر بودن جانش” ابراز نگرانی کرده بود.

سایت جرس نیز گزارش کرده است که رامین پوراندرجانی قبل از مرگ با حضور در کمیته ویژه پی گیری مجلس، محل شهادت محسن روح‌الامینی را بازداشتگاه  کهریزک و علت شهادت او را شکنجه در زندان عنوان می‌کند و می‌گوید که “محسن را با وضعیت اسف‌باری بعد از شکنجه‌های جسمی شدید دو روز قبل از مرگش نزد من آورده بودند. حال جسمی او بسیار وخیم بود و امکانات پزشکی من هم بسیار محدود، ولی آنچه توانستم برای نجات وی کردم. در همان زمان بود که از سوی مسوولان کهریزک تهدید شدم که در صورت توضیح علت جراحت‌های وارده بر مجروحان کهریزک از ادامه زندگی باز خواهم ماند”.

فرهاد تجری از جمله نمایندگانی که در این جلسه بوده و سخنان تکان دهنده این پزشک جوان را شنیده،  تاکنون به هیچ یک از این قضایا و تهدیدات صورت گرفته علیه این پزشک جوان اشاره ای نکرده است. در مقابل او دیروز خبرداده است که “در گزارش کمیته ویژه مجلس، نامی از سعید مرتضوی برده نشده است”. این در حالیست که علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس پیش‌تر اعلام کرده که مسئولیت کلیه حوادث بازداشتگاه کهریزک بر عهده قاضی مرتضوی است.

به گفته زاکانی “همه افرادی که در جریان پس از انتخابات به زندان کهریزک رفتند، به دستور مرتضوی بوده است و آیت‌الله شاهرودی در این باره به او اختیار داده بود”. با این حال فرهاد تجری گفته که “ کمیته ویژه، گزارش خاصی درباره نقش مرتضوی در کهریزک تهیه نکرده است.”

  به گزارش سایت پارلمان نیوز او افزوده است: “آقای مرتضوی به مجلس آمده بود تا دوستانش را ببینید که این حضور همزمان شد با جلسه کمیته ویژه که ایشان هم در جلسه حاضر شدند و به برخی سئوالات پاسخ دادند”.

این نماینده مجلس در عین حال گفته است که “صحبتهای مرتضوی  به تکمیل شدن گزارش و مشخص شدن برخی نقاط کمک کرد”.

در راستای ادعاهای تجری، قاضی مرتضوی نیز  گفته است که مسائل کهریزک به او هیچ ارتباطی ندارد. او درباره علت حضورش در مجلس، به سایت پارلمان نیوز گفته است که  “من با نمایندگان رفیقم و چند همکار قضایی در مجلس دارم که امروز برای دیدار با آنها به اینجا آمدم”.

وی افزوده است: “حضور من در مجلس هیچ ارتباطی با کمیته‌هایی که برای بررسی حوادث بعد از انتخابات در مجلس تشکیل شده ندارد و من امروز با تعدادی از همکارانم از جمله آقای تجری دیدار کرده‌ام”.

مرتضوی افزوده است که “مسایل کهریزک نه ربطی به من دارد و نه آقای زاکانی”.

 

اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح

همزمان، خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام مطلع در سازمان قضایی نیروهای مسلح  اعلام کرد که این سازمان، هفته آینده اطلاعیه ای درخصوص پرونده کهریزک صادر خواهد کرد.

این مقام مطلع که خبرگزاری مهر نام او را منتشر نکرده، علت تاخیر در صدور این اطلاعیه را شرایط پرونده و اقدامات قضایی در جهت تکمیل شدن پرونده کهریزک توصیف کرده است.

پیش از این رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور با بیان اینکه درپرونده کهریزک ۱۴۵ نفر به عنوان شاکی و برخی نیز به عنوان شاهد مطالبی را مطرح کرده اند، ازبازداشت ۸ نفر به عنوان متهم این پرونده خبر داده بود.محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشوردرباره پرونده کهریزک، عنوان کرده بود که در پرونده کهریزک عده‌ای بازداشت شدند و عده‌ای با قرار وثیقه آزاد شدند و عده‌ای دیگر هنوز در بازداشت هستند و پرونده آماده ارسال به دادگاه شد ولی علت طولانی شدن پرونده مسئله پزشکی بود و اینکه کسانی که شکایت دارند شکایت‌شان را مطرح کنند.