در مرقد خمینی اما تمجید و تملق از خامنه ای

نویسنده
نازنین کامدار

» برنامه هماهنگ فرماندهان نظامی و روحانیون حکومتی

همزمان با  سالمرگ بنیان گذار جمهوری اسلامی و در آستانه سالگرد پانزده خرداد که سرآغاز انقلاب اسلامی خوانده می شود، برخلاف سال های گذشته که در این فرصت از آیت الله خمینی تجلیل و تحسین می شد، در یک برنامه ریزی هماهنگ برنامه های تلویزیونی، فرماندهان سپاه و روحانیون وابسته به حکومت به تجلیل از آیت الله خامنه ای پرداخته و وی را با القابی مانند ذخایر الهی ستودند.

پس از آنکه محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تمجید و تملق از آیت الله خامنه ای پرداخت و او را “آیت الله العظمی” دانست و مهدوی کنی نیز وی را از “ذخایر الهی” برشمرد، روز گذشته نیز برخی از روحانیون تندروی نزدیک به جریان حامی دولت و همچنین چهره های نظامی منصوب آیت الله خامنه ای، در اظهارنظرهایی جداگانه به تمجید و تملق از آیت الله خامنه ای پرداختند.

در همین راستا ابوالقاسم خزعلی، عضو سابق شورای نگهبان که به دشمنی با محمد خاتمی و جریان اصلاح طلبی شهرت دارد، روز گذشته در گفت و گو با فارس، خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی، عباراتی مشابه عبارات محمد یزدی در ستایش از آیت الله خامنه ای بر زبان آورده و گفته است: “مقام معظم رهبری انسانی وارسته، هوشیار، خداترس و اهل مراقبت و دارای صفای باطن و اخلاص است. ایشان قبل از آغاز نهضت حضرت امام خمینی در قم در درس مرحوم آیت الله بروجردی شرکت می‌کرد اما وقتی احساس کرد پدر سالخورده‌اش به کمک او نیاز دارد درس در قم و محضر آیت الله بروجردی را ترک کرد و به مشهد رفت تا به پدر خود خدمت کند و چون این کار را برای خاطر رضای خدا انجام داد خداوند پاداش بزرگی به او داد”.

خزعلی ادامه داده است: “۲۰  سال از رحلت امام راحل می‌گذرد اما به اعتقاد و اعتراف افراد صاحب نظر و معتقدان به امام که حوادث دوران پس از رحلت امام بزرگوار را مشاهده می‌کنند، حضرت آیت الله خامنه‌ای با صلاحیت و قاطعیت و توکل به خداوند توانسته‌اند همان روش مدیریتی حضرت امام در سمت رهبری انقلاب اسلامی را ادامه دهند و مدیریت هوشمندانه ایشان نعمت بزرگی بود که خداوند به پاس اخلاص حضرت امام خمینی به جمهوری اسلامی هدیه کردند”.

به گزارش فارس، در ادامه این اظهارنظرهای سازمان یافته در تمجید از آیت الله خامنه ای، محمد سعیدی نماینده وی در سپاه پاسداران نیز، در جمع  فرماندهان سپاه پاسداران در حسینیه جماران گفته است: “مقام معظم رهبری همچون امام خمینی، مُرّ اسلام را بدون هیچ ترس و دغدغه‌ای احیا و اجرا می کنند و خداوند انشاء الله ایشان را برای همه حفظ کند”.

 این روحانی افراطی افزوده است: “قرآن، سنت پیامبر و اجتهاد، مبانی حکومت‌داری امام علی است و این موضوع درباره مقام معظم رهبری صدق می‌کند، اداره حکومت در عصر امام با تکیه بر قرآن، سنت پیامبر، ائمه معصومین و اجتهاد ایشان بود و اکنون نیز این گونه است”.

اما دیگر چهره افراطی ای که به ستایش آیت الله خامنه ای پرداخته، حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و یکی دیگر از منصوبین رهبری بود که روز گذشته در مراسم معارفه معاون خود در “امور بسیج” درباره آیت الله خامنه ای گفت: “کشور ما بر اساس چشم‌اندازی که رهبر تعیین فرمودند، به سوی یک قدرت اقتصادی درجه اول و برتر در منطقه حرکت می‌کند و دوستان کشورهای همسایه را هم با خودش رشد می‌دهد، یک چنین امامی است، یک چنین خط امامی است. یک چنین رهبری داریم که آرزوی دیرینه امام در کتاب فقیه بوده است که ولی فقیه رهبر نظامی باشد که ایجاد می‌کند و یک چنین چشم‌اندازی داریم و یک چنین سیاست برادرانه‌ای با کشورهای مسلمان داریم، طبیعی است که طاغوت‌ها، شب‌پرست‌ها و قدرت‌های جهانی نپسندند”.

او درحالی از ایران ِ تحت اداره آیت الله خامنه ای به عنوان “قدرت اول  اقتصادی منطقه” یاد کرده که به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که نتیجه مقایسه شاخص‌های اقتصادی ایران را با 25 کشور منطقه منتشر کرده، از حدود 20 شاخص اقتصادی، ایران در هیچ‌یک از شاخص‌های اصلی، رتبه اول را منطقه را در اختیار ندارد.براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها، ایران از لحاظ ارزش تولید ناخالص داخلی در منطقه در رتبه دوم، از لحاظ تولید ناخالص داخلی سرانه در رتبه یازدهم و از لحاظ رشد اقتصادی در رتبه بیستم منطقه قرار گرفته است. 

این گزارش که از سوی مرکز پژوهش های مجلس تحت کنترل محافظه کاران منتشر شده، می افزاید: “ایران در کنترل تورم رتبه بیست و یکم، از نظر بیکاری سیزدهم و از لحاظ سهولت انجام کسب و کار  رتبه هجدهم  درمنطقه را داراست”. 

در همین حال روزگذشته نیز بانک مرکزی، اعلام کرد که “بر اساس آخرین گزارش‌های رسمی منتشر شده میزان جذب سرمایه‌خارجی در پایان سال هشتاد و هفت ۴۲٫۹ درصد کاهش یافته است”.

 ابعاد برنامه های سازمان یافته برای تمجید از آیت الله خامنه ای به حدی بود که به گزارش ایسنا، روز گذشته همایشی با عنوان “ آب، آیینه و آفتاب” در سالن همایش موسسه‌ پژوهشی امام خمینی (موسسه وابسته به مصباح یزدی) با موضوع “بررسی ابعاد شخصیتی مقام معظم رهبری ” برگزار شد که طی آن آیت الله مومن، از روحانیون تندروی نزدیک به مصباح یزدی در سخنانی گفت: “وظیفه داریم برای سلامتی رهبر معظم دعا کنیم تا ایشان نظام اسلامی را در مسیر اصلی خود حفظ و بازسازی کرده و پرچم نظام را به دست حضرت ولیعصر برسانند”.

این روحانی که منصوب آیت الله خامنه ای در شورای نگهبان است، افزود: “در برخوردهایی که با مقام معظم رهبری دارم از قبل و بعد از نصب ایشان به رهبری از لحاظ تقوا، معنویت، خضوع و خشوع نه تنها کم بلکه بیشتر هم شده است.  مقام معظم رهبری دنبال این هستند که آنچه که وظیفه الهی است را انجام دهند و توجه ایشان به خداوند بسیار عجیب است”.

اما به غیر از روحانیون تندرو و وابستگان نظامی آیت الله خامنه ای، سپاه پاسداران نیز در اطلاعیه ای که به مناسبت مراسم ۱۴ خرداد منتشر کرد، درباره آیت الله خامنه ای نوشت: “دنیا روز به روز شاهد شکوفایی و تجلی بیش از پیش آرمان‌ها و اندیشه‌های والا و دشمن شکن خمینی عزیز، تحت زعامت و رهبری امام گونه ولی امر مسلمین، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای خواهد بود و داغ خفت و سرافکندگی بیش از پیش بر پیشانی فتنه‌گران غافل و بازیچه دست بیگانه خواهد خورد و این حقیقت ناب به بهترین شکل ممکن روشن خواهد شد که دشمنان قسم خورده بیگانه و عوامل خود فروخته داخلی فتنه‌گر، همواره از آگاهی و بصیرت امت امام رنج می‌برند”.

ابرازنظرها و سخنان و بیانیه های تملق آمیز درباره آیت الله خامنه ای در آستانه ۱۴ خرداد در حالی صورت می گیرد که به اعتقاد کارشناسان سیاسی، دامنه انتقادها از مدیریت وی در ماه های اخیر و حمایت های یکجانبه وی از سیاست های سرکوبگرانه نهادهای امنیتی و دولت محمود احمدی نژاد موجب انتشار نامه های سرگشاده انتقادآمیز بسیاری به وی شده است.