در پی مهار اعتراضات سالگرد انتخابات

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره دور تازه خشونت ها

نازیلا فتحی

 

مقامات ایران در تلاش برای جلوگیری از برپایی هرگونه تظاهرات در سالگرد انتخابات بحث انگیز کشور، دست کم دو میلیون عضو شبه نظامی بسیج را به تهران فراخوانده اند، فعالان سیاسی مخالفی را که از زندان خارج شده بودند دوباره دستگیر کردند و به اعمال شدید محدودیت روابط زنان و مردان و پوشش اسلامی برای زنان دست زده اند.

انتقال شبه نظامیان به پایتخت که خبر آن ظرف روزهای گذشته از سوی نهادهای خبری ایران گزارش شده و نیز پیگیری برخی تمهیدات دیگر که از سوی وب سایت های مخالفان و شاهدان دیگر گزارش شده است، همگی در کمتر از دو هفته تا سالگرد انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در 22 خرداد ماه صورت می پذیرد. مخالفان، انتخاب مجدد وی را تقلبی از سوی نهادهای دینی اسلامی در ایران خوانده اند.

میر حسین موسوی و مهدی کروبی دو رهبر اصلی مخالفان که هشدارهای بی شمار دولت را نادیده گرفته اند، ضمن درخواست صدور مجوز، روز دوشنبه از طرفداران خود خواستند در 22 خرداد به راهپیمایی دست بزنند. بعید به نظر می رسد با درخواست مجوز آنها موافقت شود.

خبرگزاری فارس به نقل از یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب گزارش داد، سپاه در حال جابجایی تعداد عظیمی از نیروهای شبه نظامی بسیج سراسر کشور به تهران است تا به طور رسمی در بیست و یکمین سالگرد مرگ آیت الله روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در روز جمعه، شرکت داده شوند. اما به گفته این سردار، انتظار می رود بسیجی ها تا پس از 22 خرداد ماه در تهران باقی بمانند.

فارس به نقل از حسین همدانی فرمانده ارشد سپاه نوشت: «ما شاهد یکی از تأثیرگذارترین نمازهای جمعه خواهیم بود.» این فرمانده سپاه گفت پنج میلیون عضو بسیج برای شرکت در این مراسم نام نویسی کرده اند.

به نقل از یک سردار دیگر سپاه به نام علی فضلی نیز گفته شده که بیش از دو میلیون عضو بسیج در تهران اسکان داده می شوند.

قرار است آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی دینی ایران خطبه های نماز جمعه را برای اولین بار پس از نماز جمعه 29 خرداد در روزهای پس از انتخابات به جا بیاورد. او در نماز جمعه قبلی، وقوع هرگونه تقلب را رد کرده بود و خواستار پایان داده شدن به اعتراضات شده بود.

وب سایت های مخالفان گزارش می دهند مقامات قضایی ایران ظرف روزهای گذشته دور تازه ای از سرکوب ها را آغاز کرده اند و به فراخوان زندانیان شناخته شده ای دست زده اند که از زمان سال نوی ایرانی در ماه مارس در آزادی موقت به سر می بردند. بسیاری از این زندانیان به زندان های خارج از تهران منتقل شده اند.

برخی از وب سایت های مخالفان و نیز شاهدانی در تهران که با آنها تماس تلفنی گرفته شده ، می گویند یگان های پلیس از روز شنبه تلاش خشونت باری را برای اعمال قوانین سخت علیه جوانان ، بازداشتن زوج ها از راه رفتن با یکدیگر و مجبور ساختن زنان به استفاده از حجاب مناسب اسلامی آغاز کرده است. به نظر می رسد این تمهیدات برای مهار جوانانی صورت می گیرد که بیشترین حضور را در اعتراضات خیابانی پس از انتخابات سال گذشته داشته اند.

هرچند قوانین عفت عمومی گاه و بیگاه در آغاز فصل تابستان و گرم شدن هوا در دستور کار قرار می گرفت، اما ساکنان تهران می گویند سرکوب امسال نظیر سختگیری های روزهای اول پس از انقلاب بوده است.

یک زن در تهران در یک تماس تلفنی گفت حجم ارعاب به حدی است که بسیاری از زنان از خانه هایشان خارج نمی شدند زیرا دیگر لباس مناسب نداشتند.

خبرگزاری ایلنا روز شنبه به انتشار عکس هایی از اقدامات سرکوبگرانه پلیس در تهران دست زد که در آن افسران پلیس 30 خودرو را به دلیل احتمالی تخطی از قانون حجاب زنان متوقف کرده بودند. بعضی از ماشین ها توقیف شده بودند و از مالکان آنها خواسته شده بود پس از دریافت جریمه برای دریافت خودروهایشان مراجعه کنند.

علاوه بر آن به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری فارس، دادگاه جدیدی برپا شده که به تخطی زنان از قوانین حجاب اسلامی رسیدگی می کند.

وب سایت مخالفان، صدای جنبش ایران، گزارش کرد دانشجویان در روز شنبه نامه ای را برای امضا در سطح دانشگاه تهران دست به دست می کردند که انجام چنین تمهیداتی را محکوم می کند. در این نامه آمده است: “این اقدامات سبب ایجاد عفت و پاکدامنی در جامعه نمی شود.”

 

منبع: نیویورک تایمز- 31 مه