آقا می خواهد عمر دولت به طور طبیعی به پایان برسد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» باهنر: احمدی نژاد کار را تا استعفا جلو برد


محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تایید کرد که در جریان اختلافات اخیر میان رهبر جمهوری اسلامی با رئیس دولت، احمدی نژاد کار را تا استعفا جلو برده بود اما در جمع بندی نهایی به این نتیجه رسید که در ریاست جمهوری باقی ماند.در برابر به گفته وی آیت الله خامنه ای مایل است عمر دولت دهم “به صورت طبیعی” به پایان برسد.

او افزود که “البته قبلش برداشت ما این بود که آقا حاضر است خیلی هزینه ها داده شود و دولت دهم کارش را پایان دهد ولی دیدیم که آقا حاضرند اتفاق غیرمعمول نیافتد و دولت فعلی به کارش ادامه دهد.”

باهنر که دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین (از احزاب اصولگرا) نیز هست، در نشست اخیر ماهانه این تشکل گفت: “الان برداشت ما این است که آقا باز هم علاقمند هستند که این دولت تا پایان دوره قانونی کارش را با آرامش ادامه بدهد و به صورت طبیعی عمر دولت دهم به پایان برسد.”
پیش از این و در اواسط ماه اردیبهشت، ویدئویی از مرتضی آقاتهرانی، نماینده مجلس و استاد اخلاق دولت احمدی نژاد در اینترنت منتشر شده بود که در آن، این روحانی حامی دولت از گفت و گویی میان رئیس جمهور با رهبر جمهوری اسلامی خبر داده بود که طی آن آیت الله خامنه ای برای تغییر رویه احمدی نژاد مهلت تعیین کرده است.

تکذیب استاد اخلاق دولت توسط دولت
در آن ویدئو که مربوط به روزهای پس از ابقای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات بود، آقاتهرانی از احتمال استعفای احمدی نژاد و موافقت ضمنی رهبر جمهوری اسلامی با این مسئله خبر داده بود.
به گفته آقاتهرانی، احمدی نژاد در دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای، بر حق انتخاب و برکناری وزیران توسط خود تأکید کرده و ضمن به رسمیت شناختن حق اعمال نظر نهایی رهبر ایران، از رهبر جمهوری اسلامی پرسیده است: “اگر ببینم که نظر شما این است که [حیدر مصلحی وزیر اطلاعات] باشد، اما من نمی توانم با او کار کنم، آیا حق انتقاد و گفتن دارم… به من اجازه می دهید که اگر نتوانستم، حتی استعفا بدهم؟”
بر اساس روایت استاد اخلاق دولت، آیت الله خامنه ای در پاسخ به احمدی نژاد، حق انتقاد از تصمیم خود را برای او رسمیت شناخته، اما در عین حال گفته است که اگر او نمی تواند با وزیر مورد نظر رهبری کار کند می تواند
استعفا بدهد. در این ویدئو، آقاتهرانی افزوده که آیت الله خامنه ای مهلتی برای احمدی نژاد تعیین کرده تا در این مورد فکر کند و تصمیم بگیرد که آیا ادامه وزارت آقای مصلحی را می پذیرد یا استعفا می دهد.
انتشار آن ویدئو مربوط به زمانی بود که رئیس دولت هنوز ابقای حیدر مصلحی در وزارت اطلاعات با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی را نپذیرفته بود. چند روز پس از انتشار گسترده سخنان آقاتهرانی در شبکه های اجتماعی
اینترنتی، دفتر ریاست جمهوری با صدور بیانیه ای، محتوای اظهارات استاد اخلاق دولت و مشاور احمدی نژاد را تکذیب کرد.

در بیانیه دفتر احمدی نژاد در این خصوص، ضمن تکذیب خبر، از کلیه رسانه ها خواسته شده بود از انتشار هرگونه خبر غیر رسمی در خصوص رییس جمهور خودداری کنند.
در آن بیانیه، توضیحی درباره منبع سخنان مشاور احمدی نژاد ارائه نشده بود اما خبر منتشر شده در رسانه ها مبنی بر تعیین مهلت رهبر جمهوری اسلامی برای استعفای رئیس دولت، “خلاف واقع و
نادرست” عنوان شده بود.

“اتفاق نامبارکی بود”
اینک اما یک مقام ارشد در جمهوری اسلامی یعنی نایب رئیس اول مجلس، این اتفاقات را تایید کرده و روایت خود از آن اتفاقات را ارائه داده است. به گفته باهنر، اتفاقات اخیر دولت و عدم پذیرش وزیر اطلاعات و قهر و
مسایلی از این قبیل “خیلی خوب نبود.”
او افزود: “خیلی ها تحلیل کردند که این مسئله برنامه ریزی شده و پیش بینی شده بود. از نظر ما در خصوص اصل عمل یک کار از قبل برنامه ریزی شده بود ولی زمان وقوع یک حادثه بود.”
باهنر ادامه داد: “اتفاق نامیمون و نامبارکی بود و ده، پانزده روز هم طول کشید ولی آقای رییس جمهور پذیرفتند که آقای مصلحی با حکم رهبری در وزارت اطلاعات باقی بمانند.”
رئیس دولت جمهوری اسلامی پس از مخالفت آیت الله خامنه ای با تغییر وزیر اطلاعات، نزدیک به دو هفته به حالت قهر از حضور در دفتر خود و جلسات هیأت دولت خودداری کرد. پس از آن و به دنبال بالا گرفتن مناقشه میان آیت الله خامنه ای و  احمدی نژاد بر سر کنار گذاشتن حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات، رسانه های ایران بازتاب دهنده جنگ لفظی شدید میان طرفداران رهبر جمهوری اسلامی با هواداران رئیس دولت بوده اند.
در این مدت حتی برخی از نمایندگان مجلس از احتمال طرح سئوال از رئیس جمهور و حتی استیضاح او توسط  مجلس خبر دادند.