از مخالفت با حذف دولت تاتجمع در شیراز

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سپاه و روحانیان؛ رویاروی دولت

محمود احمدی‌نژاد و یارانش روزهای سختی را می‌گذرانند. افشاگری‌ها علیه مسایل اقتصادی بقایی ادامه دارد؛ اسفندیار رحیم‌مشایی به شدت تحت فشار است و فرماندهان سپاه وروحانیان مدام از لزوم برخورد با جریان انحرافی می‌گویند. 

از سوی دیگر سخنان محمدرضا باهنر، درباره نظر رهبر جمهوری‌اسلامی که نشان از امکان سقوط احمدی‌نژاد در صورت لزوم و با هر هزینه ای داشت، گواهی برعمق اختلافات شکل گرفته میان این دو است. 

در عین حال، تجمع عده‌ای از مردم شیراز در مقابل استانداری فارس و جنجال‌های رخ داده در آن شهر نیز، بر فشار بر احمدی‌نژاد و یارانش افزوده است. برخی اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که هواداران احمدی‌نژاد با الگوگیری از اعتراضات پس از انتخابات، قصد دارند دعوای خود را به خیابان‌ها بکشند. 

 

مخالفت با حذف

محمدحسین صفار هرندی، در گفت‌وگویی با اشاره تلویحی به عبور اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد، به مخالفت با بحث حذف او پرداخته است: “ما بنا نداریم که آقای احمدی‌نژاد را حذف کنیم”. 

صفارهرندی در سخنان خود ضمن انتقاد از آن‌چه که ”اعتماد احمدی‌نژاد به اطرافیان” خود می‌نامیداز افرادی چون محمدرضا رحیمی ـ معاون اول احمدی‌نژاد ـ به عنوان اعضای جریان انحرافی یاد کرد. 

حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه، نیز در سخنی مشابه گفته است: “با وجود آن‌که دولت فعلی کارهای خوبی انجام داده است، اما متاسفانه  به بلایی بزرگ گرفتار شد و این بلا وجود عناصر نفوذی فاسد به معنای واقعی کلمه در دولت است که کار را به این‌جا کشاندند”.

سخنان سعیدی همسو با نگاه محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه است که جریان انحرافی را چنین توصیف کرده است:  ”جریان انحرافی حاضر در بخش خصوصی دولت برای اثرگذاری در انتخابات آینده ازطریق پول و رانت‌ به‌دنبال یارگیری است و وجود برخی دیدگاه‌های اعتقادی، فرهنگی و سیاسی در بین برخی افراد اطراف رئیس‌جمهور نگرانی‌هایی را برای دلسوزان انقلاب ایجادکرده است”. وی افزود: “تلاش و مدیریت خوب رهبر انقلاب مانع از این شد که این مسئله به اصلی‌ترین مسئله کشور تبدیل شود؛ هر چند که این مسئله در ذهن بسیاری ازدوست‌داران ولایت می‌ماند و پاک نخواهد شد”. 

محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج نیز در یک مراسم پرسش و پاسخ با تاکید تلویحی بر این نکته که ”یکی از مسوولان رده بالا در آزمون تبعیت از ولایت، نمره منفی گرفته است”  درباره علت حمایت از احمدی نژاد گفت: ”سپاه و بسیج وظیفه شان این است که پشت سر ولایت حرکت کنند و از این رو از دولت حمایت می کنند، کما اینکه از دولت های قبلی هم حمایت کردیم”.

از سوی دیگر، پس از استعفای استاندار فارس و انتصاب یکی از نزدیکان رحیم‌مشایی به این مقام، برخی از اصول‌گرایان این استان با حضور در مقابل استانداری فارس دست به اعتراض زده و اقدام به نصب قفل بردرهای استانداری کرده‌اند. 

اصول‌گرایان ماه‌ها بود بر سر ادامه کار روح‌الله احمدزاده استاندار سابق فارس اختلاف داشتند که عاقبت احمد‌زاده از مقام خود برکنار و به سمت رئیس سازمان میراث فرهنگی منصوب شد. پس از برکناری احمد‌زاده٬ عبدالله حسینی معاون عمرانی استاندار به عنوان سرپرست استانداری منصوب کردند؛ اما چند روز پیش وزیر کشور در حکمی حسینی را برکنار و فرهاد سجادی را به عنوان سرپرست جدید استانداری معرفی کرد که این اقدام با خشم اصول‌گرایان همراه شده است. آن‌ها اعلام کرده‌اند که به تحصن خود ادامه خواهند داد. گزارش سایت‌های اصول‌گرا حاکی است که این افراد شعارهایی علیه رحیم‌مشایی سر داده‌اند. 

خبر حضور معترضان در خیابان در حالی منتشر شده است که پیش از این حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در این موسسه، اعلام کرده بود که رحیم‌مشایی و اطرافیانش قصد داشتند مردم را به خیابان‌ها بکشانند و از این طریق تصمیمات خود را عملی کنند. 

 

ادامه افشاگری‌ها

در همین حال افشاگری‌ها علیه اسفندیار رحیم‌مشایی و برخی از نزدیکان وی، به خصوص حمید بقایی، همچنان ادامه دارد. 

افشاگری درباره مشایی از زمان آغاز اختلافات میان محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای بر سر عزل یا ابقای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات تشدید شده است.

حکم رهبر جمهوری اسلامی  برای ابقای وزیر اطلاعات، باعث قهر یازده روزه احمدی‌نژاد شد؛ مساله‌ای که به اعتقاد اصول‌گرایان با تحریک رحیم‌مشایی صورت گرفته بود.

 در میان افشاگری‌ها بسیاری از حمید بقایی به عنوان دست راست مشایی برای سواستفاده‌های مالی در «شرکت سمگا» نام بردند. در مقابل احمدی‌نژاد نیز در مراسم تودیع حمید بقایی، مخالفان خود را «عقب‌افتاده» خواند. 

پس از تکذیب‌های بقایی درباره عدم دخالت در برخی فعالیت‌های اقتصادی، سایت جهان نیوز نزدیک به علی‌رضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس با انتشار سندی نوشته است: ”در حالی که حمید بقایی در گفتگوی اختصاصی با ایرنا عنوان نمود که شرکت سمگا یک شرکت خصوصی بوده و هیچ ارتباطی با بنده و آقای مشایی ندارد اسنادی چون سند زیر، خلاف این سخنان را اثبات می کند”.

خبرگزاری فارس نیز با انتشار گزارشی درباره شرکت سمگا خبر داد : ”یک میلیون و 258 هزار متر مربع از زمینهای پارک لویزان که به‏صورت غیرقانونی و رایگان به شرکت خصوصی مورد حمایت مشایی و بقایی (سرمایه‏گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران سمگا) واگذار شده بود، از این شرکت پس گرفته شد”. 

 

سفر استانی؛ بدون استقبال عمومی

 تازه ترین سفر استانی محمود احمدی‌نژاد به استان قم نه شامل مراسم سخنرانی عمومی بود و نه استقبالی از وی در این شهرصورت گرفت. احمدی‌نژاد در این سفر همچنین هیات وزیران را نیز همراه خود نداشت. 

این اتفاق در حالی افتاده است که نماینده قم در مجلس، با اشاره به سفر آیت‌الله خامنه‌ای به شهر قم، گفته است: “تنها دو مورد [از ۱۹ مورد] مصوبات سفر رهبری به قم اعمال شده و بقیه اعمال نشده است”.

در روزهای اخیر یادداشت علی‌اکبر جوان‌فکر در دفاع از احمدی‌نژاد و ادعای وی مبنی بر  کمک ۷۶۰ میلیارد تومانی به حوزه‌های علمیه٬ بی واکنش نماند. آیت‌الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه کشور٬  در این باره گفت: “اگر چنین خدمتی هم به حوزه‌های علمیه شده باشد، آیا مصلحت است که بیان شود؟ پس ازانتشار این خبر تماس‌های فراوانی از سوی بیوت مراجع تقلید و اساتید برجسته گرفته شد، مبنی بر اینکه ممکن است این خبر در میان مردم تاثیر نامطلوبی داشته باشد”.

محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران نیز درباره سخنان جوان‌فکر گفت : “پول دولت، پول ولی فقیه است. کمک‌های مالی به حوزه‌ها صرف ساخت و ساز می‌شود و این پول‌ها منتی بر سر حوزه نیست. ضمن این‌که عدم ارتباط وثیق با روحانیت با پول دادن به حوزه درست نمی‌شود”.

 در همین حال سایت مشرق‌ خبر داد که برخی از اطرافیان احمدی‌نژاد برای خرید برخی روحانیون تلاش می‌کنند. این سایت نوشت: “سرکرده جریان انحرافی پروژه جدید مرجع سازی را کلید زده است. نماینده ویژه وی در سفری محرمانه به قم با چند تن از روحانیون دیدار و مبالغ قابل توجهی به آنان کمک مالی کرده است. نماینده جریان انحرافی از آنان خواسته رساله های خود را منتشر کنند”.