آمریکا: سوریه و ایران به کمیته حقوق بشر تعلق ندارند

نویسنده

» گزارش عرب نیوز از تلاش ایران و سوریه در سازمان ملل

آمریکا و اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کردند سوریه و ایران که بنابه گفته نمایندگان سازمان ملل قصد دارند کرسی‌هایی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تصاحب کنند،‌ به خاطر تخلفات فاحش در این زمینه، شایستگی حضور در هیات بازرسان حقوق بشر را ندارند.

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل پاییز امسال در نیویورک انتخابات هیئت حقوق بشر 48 عضوی خود را، که د ر ژنو مستقر است، برگزار می‌کند. 14 کرسی این هیئت برای پنج منطقه سازمان ملل، برای یک دوره سه ساله که از ژانویه 2014 شروع می‌شود خالی است.

دیپلمات های سازمان ملل روز چهارشنبه گفتند از گروه آسیا که شامل خاورمیانه و آسیا می‌شود، عربستان، ایران، چین، اردن، مالدیو، سوریه و ویتنام برای تصاحب چهار کرسی تلاش می کنند.

رزماری دی‌کارلو، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت ایران و سوریه متعلق به شورای حقوق بشر سازمان ملل نیستند.

دی‌کارلو گفت: “تلاش از جانب هرکدام از این کشورها برای پیوستن به شورای حقوق بشر با توجه به تخلفات حقوق بشر در این کشورها و پرونده آنها و همکاری ادامه‌دار این دو در نقض حقوق بشر در سوریه شدیدا بی‌تناسب است.”

بسیاری از دیپلمات‌ها می‌گویند ایران و سوریه در رای‌گیری که 193 کشور در آن شرکت می‌کنند شانسی ندارند. هیلل نویر، رئیس بازرسان سازمان ملل که بر امور این سازمان در امور حقوق بشر نظارت می‌کند و اولین بار احتمال نامزد شدن ایران و سوریه را مطرح کرد، احتمال برنده شدن یک یا هر دو کشور را غیرممکن ندانست و گفت باید نامزدی این دو کشور حذف گردد.

وی افزود: “هر دو ر‍ژیم اخیرا در دو پانل دیگر سازمان ملل پذیرفته شده‌اند – ایران در کمیسیون حقوق زنان و سوریه در کمیته حقوق بشر یونسکو. نمی‌توان از کنار این اتفاق ها به سادگی بگذریم.”

نویر گفت: “سوریه در حال حاضر محبوبیت کمی دارد اما ایران رئیس دوره ای بزرگترین بلوک رای سازمان ملل یعنی جنبش عدم تعهد است. ما باید با نامزد شدن آنها مبارزه کنیم.” سوریه در سال 2011 تلاش کرد یک کرسی بدست آورد اما با فشار غرب و کشورهای عربی کنار گذاشته شد. دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و شورشیان در یک جنگ داخلی فرقه‌ای درگیر شده اند که تا کنون منجر به کشته شدن 100 هزار نفر شده است.

ایران در سال 2010 به خاطر فشارها علیه پرونده این کشور از تلاش برای تصاحب کرسی حقوق بشر کناره‌گیری کرد. جمهوری اسلامی مثل روسیه یکی از بزرگترین متحدان سوریه است.

دیپلمات های سوریه و ایران در نیویورک در این باره اظهار نظر نکردند. نویر گفت نامزدهای دیگری که پرونده سئوال‌برانگیزی در زمینه حقوق بشر دارند شامل، الجزایر، چاد، کوبا، چین و روسیه هستند.

مدافعان حقوق بشر در گذشته موفق شده‌اند کمپین‌هایی را علیه نامزدهای دیگری از جمله بلاروس، سریلانکا و آذربایجان سامان دهند.

منبع: عرب نیوز - 13 ژوئیه