محاکمه زنجانی امتحان نظام است

نویسنده
فیروزه متین

» هشدار درباره دلال بازی در قراردادهای خارجی

همزمان با سخنان وزیر نفت در برخی رسانه ها درباره خرج کردن پول توسط بابک زنجانی، اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی از محاکمه بابک زنجانی به عنوان “آزمونی برای نظام” یاد کرده و علت اهمیت محاکمه وی را چهره های پشت پرده فساد و رانتخواری وی دانسته است.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، اسحاق جهانگیری تعبیر دادگاه زنجانی به “آزمونی برای نظام” را پس از تشکیل جلسه ستاد مبارزه با مفاسده اقتصادی مطرح کرده و گفته است: “از قوه قضاییه به خاطر پیگیری های مجدانه برای رسیدگی به پرونده ی حساس بابک زنجانی قدردانی می کنم. آنچه در این پرونده اهمیت دارد، استرداد پول بیت المال و روشن شدن ابعاد پنهان و اتفاقات پشت پرده درجریان این تخلف بزرگ است. رسیدگی دقیق و بدون اغماض به پرونده بابک زنجانی یک امتحان بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران است و ملت از حق خود نمی گذرد و افکار عمومی به طور مرتب جریان علنی دادگاه را رصد می کنند. بنابراین آبروی نظام اسلامی در گروی برخورد قاطع با چنین فسادهایی است؛ ضمن آنکه حجم این فساد به قدری بزرگ است که غیرقابل اغماض و چشم پوشی است”.

او افزوده: “ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خود را برای انجام این امر دشوار آماده کرده و حاضر به پرداخت هزینه های آن نیز است”.

گفتنی آنکه او نیز همچون زنگنه به مسئله دلال بازی در عقد قرارداد با شرکت های خارجی در دوران پساتحریم پرداخته و گفته است: “در دوره جدید و در فضای پساتحریم، بسیاری از کشورها و شرکت های خارجی برای همکاری های اقتصادی و عقد قراردادهای بزرگ با ایران ابراز تمایل کرده اند. در این میان ممکن است برخی از افراد تلاش کنند از طریق دلالی و واسطه گری به منابع مالی دست یابند که باید در این زمینه هشدارهای لازم داده شود و این افراد بدانند که با آنها به طور جدی برخورد خواهد شد. برخی از شرکت های خارجی نیز که تصور می کنند با پرداخت مبالغی به دلالان و واسطه ها می توانند قراردادهایی را منعقد سازند، باید بدانند که در فهرست سیاه قرار گرفته و از ادامه همکاری با ایران محروم خواهند شد. پس از لغو تحریم ها حجم بالایی از قراردادها در زمینه های اقتصادی و تجاری با کشورهای خارجی منعقد خواهد شد. آنچه بیش از همه برای نظام و دولت اهمیت دارد آن است که این قراردادها باید در کمال سلامت و شفافیت انجام شود”.(

او از “امتحان بزرگ نظام” و “دلالی در قراردادهای خارجی” درحالی در کنار یکدیگر یاد کرده که یک روز قبل تر، بیژن نامدار زنگنه نیز در اظهارتی مشابه گفته بود: “مطبوعات و رسانه ها موضوع را دنبال کنند و کمک کنند تا پول را بگیرند. مطبوعات از خدا و خشم مردم بترسند و کاری کنند و نوعی حرف بزنند و طوری موضوعات را پوشش دهند که تخلفات بابک زنجانی برای مردم نمایان شود. رسانه ها باید صدای رسای یک ملت بیچاره باشند. ایشان ده هزار میلیارد تومان از پول مردم را خورده اند و باید بدانند پول مردم را نمی شود با هوچی گری خورد، زنجانی باید پول را بدهد. وی مرد نمایش است و نامه می نویسد اما باید ده هزار میلیارد تومان پول مردم را پس بدهد. من طوری نیستم که کلاه سرم رود او فکر می کند می تواند ما را فریب دهد. زنجانی باید اول پول را بدهد بعد هر زمانی که خواست در هتل رامسر روزها با هم حرف می زنیم. گمان می کنم زنجانی در برخی رسانه ها پول خرج می کند تا این تصور ایجاد شود که ایشان طلبکار هستند و ما بدهکار”.

او نیز درباره دلالی در قرارداد های خارجی گفته: “خارجی‌هایی که علاقه مند به حضور در صنعت نفت ایران هستند بدانند که ما دنبال کار سالم و شفاف هستیم. ما از انگل‌های فاسد که می‌خواهند در این شرایط خون ملت را بمکند بیزار و متنفریم. ما در یک مبارزه بی امان با مفاسد هستیم. ما به شریک‌های خارجی توصیه می‌کنیم که از این افراد فاسد فاصله بگیرند و به ما اعتماد کنند. بهتر است شرکت‌های خارجی به اعتبار و تجربه خود تکیه کنند. شاید افراد فاسد به شما بگویند که تا زمانی که پورسانت ما را ندهید کارتان راه نمی‌افتد. اما شما این را باور نکنید. اینها همه تبلیغات است. من دستور داده‌ام که دسترسی به من و مدیران نفتی سهل‌تر شود تا اینگونه به افرادی که هیچ توانی جز حقه بازی ندارند مراجعه نشود. این افراد که در دوره تحریم توانایی‌شان و تعدادشان افزایش یافته محدود شوند”.

اظهارت زنگنه با واکنش رسول کوهپایه‌زاده، وکیل‌مدافع بابک زنجانی مواجه شده که به ایسنا گفته است: “اظهارات آقای زنگنه در خصوص پرداخت پول توسط موکلم به برخی رسانه ها از نظر پوشش و وارونه کردن جایگاه طلبکار و بدهکار از جهات مختلف قابل توجه است. ارتکاب فعل مجرمانه‌ای به موکلم نسبت داده شده که اگر این ادعا ثابت نشود، می‌تواند دارای وصف کیفری و مصداق افترا باشد. همچنین به برخی از رسانه ها هم تهمت دریافت پول از موکل زده شده که به نظر می رسد اهالی و اصحاب رسانه باید جهت روشن شدن موضوع و پاک کردن این اتهام سنگین، اقدام قانونی لازم را معمول دارند. من در همین جا ضمن ادای احترام به آقای زنگنه از وی درخواست دارم که دلایل و مستندات این ادعای خود را با صدای بلند و در معرض افکار عمومی اعلام کنند تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد. نه به عنوان وکیل بابک زنجانی بلکه به عنوان یک شهروند از مسئولان قضایی و به خصوص دادستانی محترم استدعا دارم که برای کشف حقیقت با جدیت تمام موضوع را پیگیری کنند و چنانچه این اتهام اثبات شد با مجرمان و متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد؛ در غیر این صورت اجازه ندهند افکار عمومی جامعه این چنین دستخوش تشویش و نگرانی شود و مطابق با قانون با مرتکبین اعمال مجرمانه افترا، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی برخورد شود. شهادت می دهم اصحاب رسانه، روزنامه نگاران و خبرنگاران افرادی شریف، نجیب و پر تلاش هستند که حقیقتا با تحمل همه مصایب و سختی های کار بدون هیچ چشم داشتی به وظیفه و رسالت خطیر خود عمل می کنند. من بدین وسیله ضمن عذرخواهی از همه خبرنگاران و دست اندرکاران امر خاضعانه استدعا می کنم اجازه ندهند این مسایل و حواشی بر انجام وظیفه اطلاع رسانی دقیق، صحیح و بی طرفانه آنها تاثیر بگذارد و در پرونده موکلم واقعیت له یا علیه ایشان را بدون اغماض و با جرات و جسارت تمام انعکاس دهند”.