مجلسی همچون مجلس ششم و شاید بدتر از آن تشکیل شود

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نگرانی سپاه از انتخابات آینده

پس از آنکه نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران از تشتت در میان اصولگرایان ابراز نگرانی و خطاب به اعضای این نهاد نظامی اعلام کرده بود که “اگر در انتخابات آینده، اصولگرایان متحد شدند که تکلیف مشخص است اما اگر متحد نشدند باید همه در درون سپاه به قرارگاه مرکزی توجه کنند”، اداره سیاسی سپاه پاسداران در مقالاتی به اصولگرایان هشدار داد که در صورت تداوم اختلافات” مجلسی همچون مجلس ششم و شاید بدتر از آن تشکیل شود”.

هفته نامه داخلی صبح صادق در یادداشت کوتاهی در شماره اخیر خود با اشاره به جلسات هشت ماهه اصولگرایان با محوریت “آیت‌الله موحدی‌کرمانی، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مصباح و آیت‌الله جنتی” برای رسیدن به یک ائتلاف، در عین حال با تاکید بر اینکه “در میان خودشان تأکید کردند که برای انتخابات آینده دنبال هیچ سهمیه‌ای نیستند”، نسبت به تداوم اختلافات در این اردوگاه هشدار داده است.

اداره سیاسی سپاه در این یادداشت کوتاه که در بولتن داخلی اخبار و تحلیل ها برای هادیان سیاسی سپاه نیز منتشر شده، به اصولگرایان گوشزد کرده است که “شرایط انتخابات مجلس دهم با شرایط انتخابات مجلس نهم متفاوت است، باید بدانند که شرایط با گذشته فرق کرده است”.

صبح صادق با اشاره به اینکه “تعددکاندیداهای اصولگرا در رقابت‌های انتخاباتی آتی چالش و آسیب پیش روی این جریان به شمار می‌رود” تاکید کرده که “رقابت بین اصولگرایان سبب ریزش رأی آنها می‌شود و ضروری است با ائتلاف بر روی کاندیداهای واحد برای هر حوزه انتخابیه شرایط پیروزی فراهم شود.”

این نشریه که با نظارت نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه منتشر می شود همچنین هشدار داده که “در صورت تشتت و تفرقه اصولگرایان، مجلسی همچون مجلس ششم و شاید بدتر از آن تشکیل می‌شود که فرصت نفوذ دشمن به مراکز تصمیم‌گیری کشور فراهم می‌شود.”

هفته گذشته نیز وبسایت بصیرت ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه در مقاله ای با اشاره به چالش ساز بودن انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و تلاش اصلاح طلبان و اعتدالیون برای بدست گرفتن این دو مجلس نوشته بود: “از دست دادن کرسی‌های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، به طور کامل جریان اصولگرایی را در خارج از قدرت قرار خواهد داد.”

بصیرت در این مقاله که به بررسی انتخابات خبرگان رهبری اختصاص داشت با اشاره به همزمانی برگزاری آن با انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود : “اولین بار بودن همزمانی این انتخابات نیز خود بر ابهام ابعاد آن افزوده است و اتخاذ سیاست انتخاباتی درست یا نادرست در یکی از این دو انتخابات می‌تواند بر دیگری نیز تاثیرگذار باشد. ضمن آنکه تجمیع این دو می تواند بر میزان مشارکت در انتخابات مجلس خبرگان نیز بیفزاید. انتخاباتی که در ادوار گذشته خود معمولا با استقبال بالایی مواجه نشده است. همچنین سیاست‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای این دو انتخابات نیز بر یکدیگر می‌تواند تاثیرگذار باشد، بالاخص انتخابات مجلس شورای اسلامی که از رقابت جدی‌تر و پرشورتر و پیچیده‌تری برخوردار است. همین امر ظرفیت آن را دارد که برای اولین بار و متفاوت از گذشته شاهد سیاسی و رقابتی و دوقطبی شدن فضای انتخابات خبرگان باشیم.”

این هشدارهای دو ارگان رسمی اداره سیاسی سپاه پاسداران در شرایطی منتشر شده است که پیش از این نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این نهاد نظامی نیز نسبت به اختلافات در میان اصولگرایان و تغییرات در ترکیب مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ابراز نگرانی کرده بود.

۲۵ خردادماه خبرگزاری مهر در تلکس خبری خود گزارشی از اظهارات حجت الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه در همایش روحانیون شاغل در سپاه پاسداران منتشر کرد که پس از مدت کوتاهی بخش هایی از آن را از روی خروجی خود حذف کرد.

در این میان اما نشریات و روزنامه هایی همچون رسالت که به بولتن ها و تلکس های خبری ویژه این خبرگزاری دسترسی دارند، روز بعد گفته های نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه را بی کم و کاست و بدون حذف منتشر کردند که از اختلافات در میان اصولگرایان ابراز نگرانی کرده بود.

حجت الاسلام علی سعیدی در اظهارات خود خطاب به روحانیون سپاه با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفته بود: “در سپاه همه باید در چارچوب قرارگاه مرکزی عمل کنند، در غیر این صورت بودنشان در سپاه مشروعیت ندارد. در عملیات سیاسی وحدت قرارگاه مرکزی شرط است.”

نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه اضافه کرده بود: “ما یک جبهه داخلی داریم که اصولگرایان ارزشی هستند و در جبهه اصولگرایان ما مخلص جامعتین و گروه های مرتبط با آن هم هستیم، آیت الله موحدی کرمانی، آیت الله یزدی و آیت الله مصباح یزدی که برای همه ما محترم هستند؛ اما تابلوی بالای سر بنده مقام معظم رهبری است.”

او با گفتن اینکه “ما در عرض احزاب نیستیم بلکه مافوق احزاب قرار داریم. یعنی همه معیارهایی که احزاب حزب اللهی و اصولگرا دارند را ما باید شدیدتر داشته باشیم” نسبت به تشتت در میان اصولگرایان ابراز ناخشنودی کرده و افزوده بود: “ما نیاز نداریم به دنبال احزاب بدویم ولی اگر اصولگرایان به تابلوی واحد رسیدند باید به تابلوی آنها توجه کنیم.”

علی سعیدی با ادعای اینکه “طرف مقابل ما یک توافق نانوشته دارد که رأی خود را در انتخابات به کسانی بدهد که بیشترین زاویه را با نظام داشته باشند” همچنین خطاب به روحانیون سپاه گفته بود: “اگر در انتخابات آینده، اصولگرایان متحد شدند که تکلیف مشخص است اما اگر متحد نشدند باید همه در درون سپاه به قرارگاه مرکزی توجه کنند.”

نماینده آیت الله علی خامنه ای در سپاه پاسداران در اظهارات خود البته توضیح بیشتری درباره “عملیات سیاسی در قرارگاه مرکزی” این نهاد نظامی در انتخابات آتی نداده اما اضافه کرده بود: “ما نمی خواهیم در انتخابات دخالت کنیم،اما می گوییم به متدینین رای دهید، این که معنایش دخالت در انتخابات نیست. چون رای ما تاثیرگذار است می خواهند این مسئله را از ما بگیرند…در صورتی انقلاب به دست نااهلان نمی افتد که نماینده مجلس ما مؤمن و انقلابی و نماینده مجلس خبرگان نیز فهیم و متدین باشد.”

وی چند روز پیش از این اظهارات نیز در گفت و گویی با خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران گفته بود که”تلاش‌های زیادی می‌شود تا مجلس انقلابی تبدیل به مجلس دیگری شود که این تهدیدی برای آرمان‌های امام و رهبری و مصالح نظام است. لذا شورای نگهبان وظایفی دارد و خواص هم باید معیارهای نماینده در طراز انقلاب را معرفی کنند تا مردم در پای صندوق‌ به نماینده‌ای رای دهند که خواسته‌های آرمانی رهبری را عمل کند.”

او با تاکید بر اینکه “مردم باید به کسانی رای دهند که اصول و آرمان‌های رهبری را عملی می‌کنند”اضافه کرده بود: “نماینده‌ای که اصلا مصالح انقلاب را نمی‌شناسد چطور می‌تواند از انقلاب دفاع کند. مردم باید نهادهایی مثل دولت، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و.. آن چنان محکم در کنار رهبری قرار دهند که اگر یک قوه دچار ضعف شد قوای دیگر جبران کنند.”

اصولگرایان در دو انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم دچار شکاف و چنددستگی شدند و ناموفق بودند. آنها در مجلس کنونی هم به دو فراکسیون اصولگرایان و اصولگرایان رهروان ولایت تقسیم شده اند که اختلافات آنها با یکدیگر و همچنین درون هرکدام ادامه دارد. در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هم تعدد نامزدهای اصولگرایان و نرسیدن به توافق نهایی برای ائتلاف موجب شد تا نتوانند دولت را در جناح خود حفظ کنند. تلاش آنها با ائتلاف های سه گانه و پنجگانه به شکست انجامید. این درحالی بود که کاندیدای اصلاح طلبان محمدرضا عارف کنار رفته بود و روحانی پیروز انتخابات شد.

آنگونه که از ابراز نگرانی ها و هشدارهای مقامات و نشریات سپاه پاسداران به نظر می رسد تلاش های اصولگرایان و جلسات هماهنگی که تاکنون برای ائتلاف در انتخابات آتی برگزار کرده اند، برخلاف آنچه که خبرگزاری ها و رسانه های این جریان منتشر می کنند موفق نبوده است.

از سوی دیگر در کنار اختلافات میان اصولگرایان از ابتدای آغاز به کار حسن روحانی بولتن ها و نشریات مختلف وابسته به سپاه پاسداران با طرح سناریوهای مختلف مدعی شده اند که اصلاح طلبان با استفاده از امکانات دولت حسن روحانی به دنبال فتح سنگر به سنگر و در تلاش برای بازگشت به قدرت هستند.

علاوه بر نگرانی های سپاه پاسداران درباره اختلافات میان اصولگرایان البته کسانی همچون غلامعلی حدادعادل نیز در گفته های خود این موضوع را برخلاف دیگر فعالان و چهره های شناخته شده این جریان برجسته کرده اند.

 غلامعلی حداد عادل پیشتر در تیرماه سال جاری در جریان مراسم “همگرایی اصولگرایان” کشور که در تهران برگزار شد گفته بود: “شرایط ما و جامعه در انتخابات امسال با دوره‌های قبلی متفاوت است، آنهایی که از سال ۷۶ به این طرف تجربه دارند تصدیق می‌کنند که جای نگرانی وجود دارد، مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود، مگر ما باید از سوراخ تفرقه چند بار گزیده شویم؟ آیا باید یک بار دیگر این موضوع را تجربه کنیم؟”

پدرهمسر مجتبی خامنه ای با ابراز نگرانی از انتخابات آینده،تاکید کرده بود: “بنده معتقدم اگر تمام نیروهای اصولگرا، ارزشی و جریاناتی که به رهبر وفادار هستند دست به دست هم دهند باز هم نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. شرایط طوری است که نمی‌شود هر کسی کار خود را انجام دهد، وقتی با وحدت کار سخت پیش رود دیگر با تفرقه چه اتفاقی خواهد افتاد؟”

وی خطاب به اصولگرایان حاضر در این مراسم چنین هشدار دادبود: “آیا نگران نیستید که یک مجلس شبیه مجلس ششم تشکیل شود؟ آیا احساس مسئولیت نمی‌کنیم؟ آیا به‌مصلحت انقلاب است که اصولگرایان در انتخابات آینده چند لیست انتخاباتی بدهند؟ آیا به‌مصلحت است که باز هم اختلاف کنیم؟ باید آرزوی یک مجلسی را داشته باشیم که در مسیر انقلاب باشد، حتی اگر هیچ کدام از ما آنجا نباشیم. بودن یک جریان خودی و تحمل اختلافات با او بسیار آسان‌تر است تا اینکه شاهد «اتفاقات بدتری» باشیم.با خود فکر کنیم اگر اختلافات را کنار بگذاریم چه‌چیزی را به دست می‌آوریم و اگر مجدداً اختلاف کنیم چه‌چیزی عایدمان می‌شود.”