آرمان قربانپور: بابا کی بر می گرده؟

نویسنده
شیرین کریمی

» با ادامه بلاتکلیفی فرشاد قربانپور

farshadghorbanpour.jpg

شادی ناشی از آزادی دانشجویان بازداشت شده در 18 تیرماه سال جاری، هنوز کامل نیست. سه دانشجوی پلی تکنیک همچنان در زندانند و وضعیت فرشاد قربان پور و سهیل آصفی دو روزنامه نگار در بند هم مشخص نیست.

فرشاد قربان پور که از سه هفته پیش در سلول انفرادی و در بند 209 اوین زندانی است، در ملاقاتی که دیروز با همسرش داشت از وضعیت خود در زندان گله کرد. وی با اعلام اینکه تاکنون موفق شده است در مقابل فشار بازجوها مقاومت کند، اعلام کرد: “فشارهای روانی زیادی در زندان روی من وجود دارد و به شدت از این نظر مرا مورد آزار قرار می دهند.”

 

همسر قربان پوربا اعلام این موضوع گفته است: “قاضی همچنان از توضیح در مورد دلایل بازداشت وی خودداری می کند و تنها به ما اعلام شده که جرم وی اقدام علیه امنیت ملی است.” وی همچنین از همسرش نقل کرده که بیشتر بازجویی های وی در مورد همکاری وی با سایت روز است.

این در حالی است که قاضی پرونده برای وی 150 میلیون تومان قرار وثیقه صادر کرده که خانواده وی قادر به تامین آن نیستند.

 

از سوی دیگر، آرمان پسر 5 ساله فرشاد قربانپور از روز دستگیری پدرش در شرایط بد روحی به سر می برد. او که به شدت به پدر خود وابسته است در طول سه هفته گذشته به طرز محسوسی لاغر شده، غذا نمی خورد و مرتب گریه می کند. وی در روز ملاقات از مادر خود پرسیده است چرا نمی گذارند بابایم را بغل کنم. این شیشه چیه؟

وی در ارتباط با مادر خود نیز حالت پرخاشگری پیدا کرده و به او گفته است تو دروغگویی، هر روز می گویی بابا آزاد می شود، اما هنوز آزاد نشده.

 

فرشاد قربانپور با روزنامه های مختلف و از جمله سایت روز همکاری داشته و علت دستگیری وی”روزنامه نگاری” است.

همان دلیلی که باعث زندانی شدن سهیل آصفی نیز شده است. سهیل در طول مدت دستگیری تنها دو تماس کوتاه با منزل داشته که طی آن عملا چیزی نگفته است. در همین ارتباط امروز “کمیته تلاش برای رهایی سهیل آصفی” در تهران تشکیل شد. در اولین بیانیه این کمیته که خطاب به مردم ایران نوشته شده، می خوانیم:”

سهیل آصفی روزنامه نگار جوان میهنمان از تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ که به دادسرای انقلاب مراجعه کرده است، در بازداشت به سر می برد. در حالی که تا کنون هیچ توضیحی پیرامون اتهامات وی، صادر کننده ی قرار بازداشت و محل نگهداری او به خانواده نگران وی داده نشده است، مقامات قضایی از پذیرفتن وکالتنامه وکلای او سر باز زده اند و روند قانونی دادرسی را زیر پا گذاشته اند. سهیل، جوان نو اندیش و آزادیخواهی است که تن به لجنزار اوباشیگری و فساد نسپرده و روزنامه نگاری را در پیش گرفته است. به باور ما این تنها گناه اوست. ما بازداشت او به بهانه های واهی را ضربه ای به سرو حقیقت جویی و آگاهی بخشی می دانیم و ساکت نخواهیم نشست.از دیگر سو هیچ اطلاعی از شرایط نگهداری وی در زندان در دست نیست و بیم آن می رود که حاکمیت با اعمال فشار و رفتار غیر قانونی سعی در اخذ اعترافات ساختگی و اجرای سناریوهای نخ نما و بیمارگونه داشته باشد.کمیته تلاش برای رهایی سهیل آصفی خواهان آزادی بدون قید و شرط و سریع این روزنامه نگار مستقل و مردمی است. ما تا زمانی که این مطالبات متحقق نشوند در راه رهایی او تلاش می کنیم چرا که معتقدیم سهیل هیچ جرمی مرتکب نشده است”.

در پایان این اطلاعیه از “همه فعالان عرصه رسانه، فعالان دانشجویی، فعالان سیاسی و اجتماعی و بطور کلی همه نیروهای دموکرات و مردم ایران” خواسته شده است تا فعالانه و پیگیر در کارزار رهایی سهیل آصفی شرکت کنند.