اجرای صددرصدی طرح استتار

نویسنده

stetar.jpg

پریسا حاتمی

در حالی که رسانه‌ها از اجرای طرح جدیدی برای استتار صددرصدی مدارس دخترانه تحت عنوان “محرم‌سازی” در سال تحصیلی جدید خبر می‌دهند، یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز از اجرای طرح دیگری تحت عنوان “حجاب و عفاف” در مدارس دخترانه خبر داده است.

وی اعلام کرده است که از امسال تعیین نوع پوشش دختران دانش‌آموز به مدیران مدارس سپرده شده است و آنها باید تعیین کنند که دختران با چه پوششی به مدرسه بیایند. نحوه اجرای این تصمیم آموزش و پرورش نیز در یک سی‌دی برای مدیران مدارس ارسال شده است.

فرناز بیگی مشاور زنان رئیس آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران که این تصمیم را اعلام کرده، افزوده است: آموزش‌های لازم و “سی‌دی حجاب و عفاف” به مدیران مدارس داده می‌شود و آنها مختارند که با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن منطقه در مورد پوشش دانش‌آموزان دختر نظر دهند.

به گفته وی، در طرح حجاب و عفاف با ارسال سی‌دی‌‌های آموزشی به تعدادی از دانش‌آموزان، اولیای آنها و 120 نفر از مربیان مدارس آموزش داده می‌شود. این در حالی است که انتخاب رنگ‌ها نیز به مدیر مدارس واگذار شده، البته عنوان شده که سعی کنند در دوره ابتدایی رنگ‌های شادتر و در دوره‌های بالاتر رنگ‌های سنگین‌تر را انتخاب کنند.

در همین حال مهری سویزی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه “بهترین نوع پوشش در سراسر کشور را زنان فرهنگی و دختران دانش‌آموز دارند” گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم که پوشش دانش‌آموزان دختر مناسب با اقلیم و شرایط زندگی آنها باشد که به‌طور طبیعی این چنین است.

گفتنی است بر اساس گزارش‌ها در نیمه اول شهریور ماه جاری، همایش‌هایی برای هماهنگ کردن نحوه اجرای این طرح در مناطق مختلف آموزش و پرورش برگزار شده و قرار است این بار سخت‌گیری‌های خاصی بیشتر از گذشته در این باره اعمال شود. مقامات این وزارتخانه گفته‌اند این همایش‌ها را به صورت فصلی و در طول سال هم پیگیری خواهند کرد.

باز هم استتار

وزارت آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد در حالی اعلام کرده که استتار مدارس دخترانه به طور صددرصدی اجرا خواهد شد، که بحث استتار پیش از این هم بارها مطرح شده و هر بار به دلیل بودجه کلان مورد نیاز و نیز عملی نبودن کنار گذاشته شده است.

سایت “نواندیش” گزارش داده که آموزش و پرورش درصدد است امکاناتی را در مدارس دخترانه ایجاد کند که دانش آموزان دختر در مورد ورزش و تحرک مشکل نداشته باشند و بتوانند در خارج از ساعات درسی از این امکانات استفاده کنند. بنابر اعلام رسمی وزیر آموزش و پرورش طرح استتار مدارس دخترانه 100 درصد اجرایی خواهد شد.

چندی پیش نیز مدیر کل نوسازی و توسعه مدارس تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری شهر از محرم‌سازی مدارس دخترانه خبر داده بود. به گفته محمدرضا ترابی‌زاده آموزش و پرورش تهران امسال براساس شرایط فیزیکی و فضاهای اطراف مدارس طرح محرم‌سازی را اجرا می‌کند. وی گفته بود: با توجه به نظرات کارشناسان طرح محرم‌سازی در بازدید از مدارس مناطق تهران، این مدارس با سازه جدیدی ساخته و یا حصارکشی می‌شوند.

این مقام دولتی در حالی که از به‌کارگیری سازه جدید در ساخت مدارس خبر می‌دهد که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، اجرای چنین طرح گسترده‌ای در سراسر کشور دست‌کم 50 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. با این حال مدیر کل نوسازی و توسعه مدارس تهران از اجرای آزمایشی این طرح با بودجه‌ای به مبلغ 5 میلیارد ریال در امسال خبر داده و گفته است این طرح در صورت موافقت هر سال اجرا می‌شود.