پاسخ سرد پاکستان به درخواست ایران

نویسنده
نازنین کامروا

» ریگی تحویل داده نشد اما هشت سپاهی بازداشت شده چرا

یک هفته بعد از آن که وزیر کشور ایران وعده داد که در بازگشت از سفر پاکستان ریگی را هم تحویل می گیرد و می آورد، دولتمردان ایرانی ناچار شدند برای ازاد سازی هشت مامور نیروی انتظامی ایران با همتایان پاکستانی خود مذاکره کنند.

 

مصطفی محمد نجار، وزیر کشور  به دنبال عملیات تروریستی هفته گذشته در سیستان و بلوچستان، به پاکستان سفر کرد و در بدو ورود به خاک پاکستان در گفت و گویی با خبرنگار سیمای جمهوری اسلامی گفت که “در این سفر از مقامات پاکستان خواهم خواست که آقای ریگی را تحویل بدهند تا با خود  ببریم”، اما  در فاصله  دو روز پس از این ادعا، مقامات امنیتی همسایه نه تنها ریگی را تحویل ندادند بلکه بر خلاف انتظار مقامات ایران 8 تن از ماموران سپاه و نیروی انتظامی را که بنا به گزارش ایرنا، برای پیگیری و تعقیب قاچاقچیان سوخت و به طور “اشتباهی” وارد خاک پاکستان شده بودند را بازداشت کردند. و به دنبال درخواسته های مکرر مقامات ایرانی  یک روز بعد به مرزبانان ایرانی تحویل دادند.

موضع غیرمنتظره پاکستان، نه تنها در این اقدام نمادین که در لحن مقامات این کشور در دیدار با  وزیر کشور دولت احمدی نژاد نیز قابل مشاهده بود. در گزارشی که ایسنا  پس از پایان مذاکرات وزرای کشور ایران و پاکستان منتشر کرد، به نقل از شاه محمود قریشی آمده بود: “اسلام آباد اطلاعی از محل اختفاء سرکرده گروه جندالله  ندارد و معتقد است که او در خاک پاکستان پناه نگرفته است”.

این سخنان دولتمرد پاکستانی در حالی بیان شد  که میهمان ایرانی  وی از “بسیار سازنده بودن” مذاکرات سخن می گفت. فرمانده سپاه پاسداران ایران هم بعد از پایان این سفر ادعا کرد که  هیات همراه وزیر کشور اسناد غر قابل انکاری را در خصوص همکاری جریانی در داخل بدنه نظامی-امنیتی پاکستان با گروه تروریستی عبدالمالک ریگی به مقامات این کشور تسلیم کرده اند.

برخورد مقامات پاکستانی با درخواست ایران و تحویل عاملان ترور بلوچستان به نظر می رسد خشم فرمانده سپاه پاسداران را برانگیخت

 خبرگزاری فارس گزارش داده که فرمانده کل سپاه پاسداران با انتقاد از “پوشش اطلاعاتی گروه ریگی توسط پاکستان” تاکید کرده است که “ایران  توان ره ‌گیری اطلاعاتی تروریست‌ها در خارج از کشور را دارد و البته دشمن نیز از این قدرت جمهوری اسلامی مطلع است”.

سردار محمدعلی جعفری افزوده است: “با توجه به قطعی بودن اسناد ارائه شده به مقامات پاکستان مبنی بر اینکه گروهک تروریستی ریگی تحت پوشش اطلاعاتی آنها است، انتظار بر این بود که مقامات پاکستانی در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهند اما از آنجا که آمریکا بر این کشور مسلط بوده و بر آنها فشار وارد می‌کند، این امر هنوز صورت نگرفته و امیدواریم پاکستان هرچه سریع‌تر برادری خود را به ملت ایران ثابت کرده و عوامل این گروهک تروریستی را برای مجازات تحویل کشورمان دهد”.

لحن تهدیدآمیز این مقام بلند پایه نظامی ایران، با سکوت مقامات پاکستانی روبرو شد. این کشور که هم اکنون در منطقه وزیرستان جنوبی در حال نبردی تمام عیار بر ضد مواضع طالبان است، چندان رغبتی به برآوردن مطالبات مقامات امنیتی و نظامی تهران نشان نمی دهد.

این بی توجهی در حالی صورت می گیرد که بنا به گفته کارشناسان سیاسی، سپاه پاسداران در جریان حادثه هفته گذشته در سیستان و بلوچستان، سنگین ترین ضربه تروریستی را در سال های اخیر متحمل شده است و چند مقام بلند پایه خود را قربانی کرده که علت هم از نظر دولتمردان ایرانی این است که تروریست ها امکان  رفت و آمد به داخل  داخل خاک پاکستان را دارند و توسط  بخشی از بدنه امنیتی آن  کشور حمایت می شوند.

انفجار هفته گذشته سرباز ضربه ای به اقتدار سپاه پاسداران ایران بود  که وزیر کشور هم  نتوانست با بازگرداندن مسبب آن، ضربه را ترمیم کند. پیش از این ضربات روزنامه های هوادار دولت به تاکید ادعا می کردند که ایران هرگاه بخواهد می تواند در داخل خاک همسایگان دشمنان خود را دنبال کند.