یا بدون زنان، یا لغو برنامه ارکستر سمفونیک ‎

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» فشار گروه های خودسر افزایش یافته است

روز جمعه قرار بود در میان یک برنامه از پیش تنظیم شده، رقابت های کشتی باشگاه های جهان در ورزشگاه ازادی تهران با اجرای سرود ای ایران توسط ارکستر سمغونیک تهران آغاز شود. علی رهبری رهبر این ارکستر که جمهوری اسلامی وی را باهزار اصرار بعد سال ها به تهران آورده بود، اجرای سرود جمهوری اسلامی، ترانه ای ایران و تهران علمدار با تم مذهبی را هم در برنامه گنجانده بود، وقتی با فشار تازه ای از سوی مقامات روبرو شد، این برنامه را لغو کرد.

به گفته حاضران، در حالی که صندلی ها چیده شده و سازها هم در صحنه بود، پانزده دقیقه مانده به آغاز برنامه ناگهان حاضران متوجه شدند که کارگران دارند آرام آرام صندلی ها را برمی چینند. خبرنگاران خارجی و گروه کثیری از مردمی از کشورهای دیگر که شاهد این برچیدگی بودند از هم می پرسیدند چه شده است. به سرعت خبر این ماجرا با شایعاتی غلوآمیز از طریق شبکه های اجتماعی منتقل شد. گفته می شد گروهی تهدید به انفجار سالن کرده اند. حتی در برخی از پیام ها از داعش هم نوشته شد. آیا مانور نیروهای انتظامی و نظامی برای امنیت شهرها، که مردم نامش را گذاشتند مرگ بر داعش، از حقیقتی خبر می داده است. آیا واقعا احتمال حرکات تروریستی مطرح بوده است.

نیم ساعت بعد از این ها از بلندگو سالن خبر رسید که برنامه و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز می شود. روی صحنه دیگر هیچ نشانه از ارکستر سمفونیک نبود. سرود از بلندگو پخش شد چند تنی همسرایی کردند اما بیشتر حاضر ساکت ماندند. هیچ کس هیچ توضیحی نداد تا سرانجام در یک سایت خبری نقل شد که علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک گفته است او تصمیم گرفته که تنها در صورتی برنامه اجرا شود که همه نوازندگان حاضر باشند.

توضیح گنگ رئیس ارکسترسمفونیک به پرسش ها جواب کافی نداد تا زمانی که ماجرا از پرده به در افتاد. معلوم گشت از جایی نامعلوم دستور رسیده که زنان نوازنده حق ندارند در اجرا حضور داشته باشند.

روزنامه قانون از قول علی رهبری نوشته: “دلیل اصلی لغو این اجرا، خیلی ساده بود؛ مابه مجموعه‌ ورزشی آزادی دعوت شدیم وآنجا همه‌چیز برای اجراآماده بود. همه‌چیز خوب به‌نظرمی‌رسید، داشتیم برای اجرای سرود رسمی کشورآماده می‌شدیم، یک‌دفعه اعلام کردندکه زنان نباید روی صحنه سازب زنند.” او درادامه گفته: “من ازاین اتفاق ناراحت شدم وگفتم امکان ندارداین اهانت را بپذیرم یا همه باهم اجرامی‌کنیم یا سالن راترک می‌کنیم.بعدعده‌ای رفتندکه رایزنی کنند تا این مشکل حل شود. در نهایت هم گفتند،اصلا نمی‌شود خانم‌ها سازبزنند. من هم پاسخ دادم، اصلا اجرانمی‌کنیم.”(لینک)

 مینا مهری در گزارش روزنامه قانون نوشت: تاپیش ازاین منع نوازندگی زنان روی صحنه‌ اجرادرشهرستان‌ها به یک موضوع عادی تبدیل شده بود اما تا امروز در تهران ممانعتی دراین زمینه وجود نداشت که بانوان نوازنده با حجاب کامل درکنسرت‌ها حضورپیداکنند. بااین حال، روز جمعه وباتعطیلی اجرای ارکسترسمفونیک به علت حضورنوازندگان زن این بدعت هم واردفضای موسیقی کشور شد؛ اینکه درحالی که تمامی دنیا به مشارکت بیشتر زنان درعرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصاد رو آورده اند و حتی در ایران هم صحبت از حضور حداکثری زنان در انتخابات آتی مجلس است، از نوازندگی بانوان بارعایت تمام اصول شرعی درارکستری که نصف نوازندگان آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند جلوگیری می‌شود، آن هم نه توسط یک نهاد رسمی بلکه توسط گروهی که ماهیت آن برای افکار عمومی مشخص نیست.

همزمان با افشای علت لغو اجرای ارکستر سمفونیک ملی ایران در سالن آزادی، یک فعال امور زنان به خبرنگار روز گفت از چندی قبل که جناح های سیاسی اعلام داشته اند که برنامه خاصی برای جلب رای خانم ها دارند و کمپین دعوت از زنان برای حضور فعال و نامزدی در انتخابات آینده به راه افتاده است، جناح سنتی و تندرو هم برنامه هایی را برای فشار هایی تحت عنوان امر به معروف شروع کرده اند. حضور گسترده شان در پارک ها که ملبس به لباس یونیفرم هم نیستند اما ادعا می کنند که گشت اسلام هستند، مشهود شده است. برخلاف سال گذشته که ماموران زن و چادری نیروی انتظامی به دختران کم حجاب تذکر می دادند و حتی گفته می شد که بلیت جریمه چاپ شده تا نقره داغ شوند، اما ناگهان گشت های نامحسوس - همه مردانی با ظاهر خشن و کاپشن های سیاه - در پارک ها و محل تجمع ها دیده می شوند.

به گفته این فعال امور زنان در خبرست که استان البرز و شهر کرج به خصوص محل فعالیت این گروه هاست که بدون پرده پوشی در عین برخورد تند با خانم های رهگذر به دولت و دولتمردان - با نام - ناسزا می گویند.

آیا گروه های تندرو، جدای از دستگاه های حاکمه، چنان که هواداران احمدی نژاد و پایداری ها قول داده بودند زمینه را برای ایجاد ناآرامی در انتخابات آماده می کنند.
قانون در گزارشی در همین باره نوشته: این روزها وزارت ارشاد سعی دارد تااختیارات‌ خود را پس بگیرد و به عنوان متولی اصلی امور فرهنگی و ارشادی حرف اول و آخر رااین وزارتخانه بزند، امادخالت‌کنندگان آنقدر زیاد وبعضا آن اندازه خودسرشده‌اند که تاکنون تلاش‌های ارشاد هم راه به جایی نبرده وحتی کسی حاضر به پاسخگویی نیست. طی تماس‌های مکرر با مسئولان ذی ربط تاجایی که امکان پیگیری بود این خبر توسط روزنامه قانون دنبال شد اما مسوولان وزارت ارشاد و نهادهای دیگر ازماهیت شخص یا نهادی که از برگزاری کنسرت افتتاحیه مسابقات کشتی جلوگیری کرده اظهاربی اطلاعی کردند.

درهمین خصوص یک مقام آگاه ازمسئولان ورزشگاه آزادی به “قانون” گفت: این مجموعه هیچ دخالتی درتعطیلی این کنسرت نداشته است، مکان برای برگزاری این مراسم به صورت اجاره‌ای دراختیار فدراسیون کشتی بوده است. ازطرفی مسئولان فدراسیون کشتی هم هیچ اظهارنظررسمی‌ای دراین خصوص نکردند و علیرضا رضایی سخنگوی فدراسیون کشتی درجواب روزنامه با اشاره به این که باید در جلسه ای شرکت کند، حتی بعد از ۴ ساعت هم حاضربه پاسخگویی نشد. جالب این است اساسا برگزاری چنین مراسمی بدون داشتن مجوزهای لازم ازمدت‌ها قبل امکان پذیر نیست و یک‌شبه چیده شدن کنداکتور چنین مراسمی چیزی شبیه شوخی است. کمااینکه علی رهبری هم در واکنش به لغواین اجرا این مسئله رامطرح کرده وگفته بود که این تصمیم (اجرای ارکسترسمفونیک دراین مراسم) از چندی پیش گرفته شده بوده است.