۱۶ سال پرسیدیم سعید کجاست حالا پدرش‎

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز

بازداشت شدگان مقابل زندان اوین و همچنین ساختمان دنا به بند ۸، بند مالی زندان اوین منتقل شده اند اما از وضعیت هاشم زینالی، پدر سعید زینالی و محل نگهداری او هیچ خبری در دست نیست. مادر سعید زینالی می گوید: ۱۶ سال پرسیدیم سعید کجا است و جوابی نشنیدیم حالا می پرسیم پدر سعید کجا است و باز جوابی نمی شنویم.

هاشم زینالی، پدر سعید زینالی، روز شنبه در جریان تجمع در مقابل زندان اوین بازداشت شد. او به اتفاق مادر سعید زینالی روزهای شنبه مقابل زندان اوین و روزهای دوشنبه مقابل ساختمان دنا در خیابان گاندی تهران به تحصن جمعی از فعالان سیاسی و خانواده های زندانیان سیاسی می پیوست با پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود سعید زینالی کجا است. البته هاشم زینالی تنها بازداشتی روز شنبه نبود، محسن شجاع، فعال مدنی و رضا ملک، مامور سابق وزارت اطلاعات هم به اتفاق تعدادی از شاگردان و حامیان محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه بازداشت شده اند که همگی آنها به بند ۸ زندان اوین منتقل شده اند. از رضا ملک خبری در دست نیست و هاشم زینالی در وضعیت و محل نامعلومی زندانی است. اکرم نقابی همسر هاشم زینالی و مادر سعید زینالی که امروز هم به دادسرای اوین مراجعه کرده و پاسخی دریافت نکرده به روز می گوید:

هیچ خبری نداریم امروز هم رفتیم هیچ جوابی ندادند. تعدادی را گفته اند شنبه وثیقه بیاورید آزاد می شوند اما به ما حتی نگفتند کجا و در چه وضعیتی است. هرچه به سرباز التماس کردم که فقط بگویید کجاست؟ گفت من فقط همین را می توانم بگویم که شنبه بیاورید دنبال کارش باشید.

من می خواهم بدانم چرا بازداشت کردند؟ حداقل اجازه بدهند یک تماسی با ما بگیرد که بدانیم سالم است در چه وضعیتی است.

 او می افزاید: بچه ها حتی از زندان زنگ می زنند و حال بابای سعید را می پرسند. موقع بازداشت آنها دیده اند که او را هم داخل برده بودند آنها اول دیده بودند و من نمی دانم چه کرده اند با بابای سعید که این بچه ها هم در زندان نگران او هستند.

خانم نقابی سپس می گوید: شانزده سال است هرکجا دست مان رسید رفتیم و سوال کردیم سعید ما کجاست؟ چه بلایی سر او آورده اید؟ گفتیم لااقل جنازه اش را به ما بدهید اگر زنده است بگذارید با ما تماس بگیرد اما هیچ جوابی نگرفتیم حالا می پرسیم پدر سعید کجاست؟ همه را به بند منتقل کرده اند و هیچ خبری از پدر سعید نیست. اصلا حالش خوب است؟ چرا نمی گذارند تماس بگیرد؟ او را پیش سعید برده اند؟ سعید کجاست؟ پدرش کجاست؟ در این مملکت یک نفر پیدا نمی شود جواب ما را بدهد؟ 

خانم نقابی روز شنبه به روز گفته بود که همسرش را در زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

او می گوید: پدر سعید را جلوی اوین گرفته اند. می دانند چرا رفته جلوی اوین. ۱۶ سال است کار ما این است رفته بپرسد سعید کجا است. با سعید چه کرده اند. به جای جواب، خود او را گرفته اند.

سعید زینالی ۲۳ تیرماه ۷۸ و تنها ۵ روز پس از واقعه کوی دانشگاه تهران، در منزل شخصی اش بازداشت شد. از آن تاریخ تاکنون، جز یک تماس تلفنی کوتاه، هیچ خبری از این فارغ التحصیل کامپیوتر دانشگاه تهران در دست نیست. 

خانواده سعید زینالی طی ۱۶ سال گذشته از طریق نهادهای مختلف پی گیر سرنوشت فرزندشان بوده اما تاکنون پاسخ درستی دریافت نکرده اند.

پیش از این و ۱۷ مهرماه ۸۹ مادر و بهناز، خواهر سعید زینالی بازداشت شده بودند.

آن سوتر و در زندان قرچک ورامین سیمین عیوض پور، مادر امید علی شناس که او هم از بازداشت شدگان روز شنبه مقابل اوین است همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد. فرزند او در بند ۸ زندان اوین در اعتراض به بازداشت مادرش در اعتصاب غذا است. از بازداشت شدگان روز دوشنبه در مقابل ساختمان دنا هم محمد نوری زاد آزاد شده است. او در فیسبوک خود نوشته که تحصن مقابل زندان اوین و همچنین مقابل دنا توسط او و محمد ملکی ادامه خواهد داشت.