سوریه بهانه است٬ هدف ایران است

نویسنده
حسین محمدی

» در آستانه مذاکرات مسکو، روسیه به ایران نزدیک شده

درآستانه برگزاری گفت‌وگو میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ بر سر برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری‌اسلام٬ دو طرف مواضع مختلفی را در این زمینه اتخاذ کرده‌اند. در همین حال وزیر خارجه روسیه نیز در سفری به ایران٬ به گفت‌وگو با مقامات جمهوری‌اسلامی پیرامون این مذاکرات پرداخت.

علی سعیدلو٬ معاون امور بین‌الملل احمدی‌نژاد٬ در گفت‌وگویی با ایرنا٬ نسبت به نتایج این مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است که به نتایج این گفت‌وگوها با “حفظ خطوط قرمز جمهوری‌اسلامی” که به گفته‌ی وی “غنی‌سازی ۲۰ درصدی” است٬ خوش‌بین است.

پیش از این اطرافیان احمدی‌نژاد نسبت به روند این گفت‌وگوها انتقادات زیادی وارد کرده بودند و حتی از خود احمدی‌نژاد نقل شده بود که در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از توضیحات سعید جلیلی٬ گفته بود این مذاکرات به جایی نخواهد رسید.

سخنان سعیدلو در حالی بیان شده است که پیش از این کاترین اشتون٬ مسوول مذاکرات اتحادیه اروپا٬ گفته بود که دو طرف مذاکره دارای “اختلافات بنیادی” با یکدیگر هستند.

در همین حال٬ رادیو فردا اقدام به انتشار مقاله‌ای از گروه بین‌المللی بحران - آی.سی.جی - کرده است. این گروه با انتشار تحلیلی٬ احتمال شکست این مذاکرات را دور از ذهن ندانسته‌اند. اتفاقی که به نظر آن‌ها در صورت وقوع٬ باعث خواهد شد هدف تغییر کند و هدف جدید “جلوگیری از برداشتن قدمهای زیانبار از جمله حمله نظامی خواهد بود”.

این گروه نوشته است که برای آن‌که این مذاکرات به نتیجه رسد٬ لازم است هر دو طرف٬ با روش و نگاه جدید وارد این گفت‌وگوها شوند.

از سوی دیگر ۴۴ سناتور آمریکایی نیز٬ در نامه‌ای خطاب به اوباما٬ درخواست کرده‌اند که مذاکرات با جمهوری‌اسلامی تنها پس از قبول سه شرط از سوی ایران - که به گفته‌ی آن‌ها در جریان مذاکرات ۱+۵ در بغداد نیز مطرح شده - ادامه پیدا کند.

آن‌ها خواستار آن شده‌اند که ایران “تاسیسات غنی‌سازی فردو را تعطیل کند، غنی‌سازی‌های بالای ۵ درصد را متوقف کند، و همه اورانیومی که بیشتر از ۵ درصد غنی شده را از کشور خارج کند”.

این سناتورها نوشته‌اند که “حال که شاهد برداشتن چنین گام‌هایی از سوی ایران نیستیم باید اینگونه نتیجه‌گیری کنیم که تهران ضمن حرکت به سوی ظرفیت‌سازی برای سلاح اتمی، دارد از این گفت‌وگوها به عنوان پوششی برای وقت‌کشی استفاده می‌کند. و می‌دانیم که شما هم موافقید که نباید به ایران اجازه داد به چنین ظرفیتی دست پیدا کند”.

در تحولی دیگر٬ مصطفی ایزدی، معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز درباره گفت‌وگوهای اخیر٬ این‌گونه اظهارنظر کرده: “یک کشور می‌تواند براساس منافع ملی خود و با اقتدار حرکت کند و اقدام اخیر هیات ایرانی در مذاکره با گروه ۱+۵ هم بر همین مبنا انجام شد و این موضوع می‌تواند تضمین‌کننده آینده بهتری برای کشور باشد”.

در هفته ی گذشته٬ سرگئی لاوروف٬ وزیر امورخارجه روسیه٬ در سفر به ایران با سعید جلیلی و علی‌آکبر صالحی٬ دیدار کرد.  وی در این گفت‌وگوها گفت که از نظر وی:  “راهبرد فشار علیه ایران، بی‌منطق و غیرقانونی” است.

نکته‌ی جالب در دیدارهای لاوروف آن بود که با وجود انتقاد سعید جلیلی از راهبرد کشورهای ۱+۵ در مذاکره با ایران٬ علی‌اکبر صالحی استراتژی هر دو طرف مذاکره‌کننده را مثبت دانسته بود.

لاوروف همچنین در مقاله‌ای که برای  سایت معتبر هافینگتون‌پست نوشته٬ درباره بحران خاورمیانه٬ گفته است: “تلاشی که برای تغییر نظام حاکم بر دمشق در جریان است و منازعه‌ای که بر سر آن در گرفته در حقیقت جزئی از یک بازی ژئوسیاسی بزرگ‌تر منطقه‌ای است که بی‌شک توطئه‌ای برای هدف قرار دادن ایران است، در این توطئه ایالات متحده امریکا، ناتو، اسرائیل، ترکیه و برخی کشورهای منطقه دست دارند و می‌خواهند نقش منطقه‌ای ایران را تضعیف کنند… در حال حاضر صحبت از حمله نظامی به ایران است، بارها تاکید کرده‌ام که انتخاب چنین گزینه‌ای عواقب بسیار وخیمی به دنبال خواهد داشت و باید این را دانست که حل مشکلات متراکم و پیچیده با یک حمله نظامی حاصل نخواهد شد و محکوم به شکست است”.