گفت وگو

نویسنده

» گفت‌و گوی تاریخی نوشابه امیری با آیت اله خمینی

از زیر چکمه به زیر نعلین استبداد

 

نوشابه امیری و زنده یاد منصورتاراجی – نمایندگان کیهان و اطلاعات- اولین و آخرین  روزنامه نگارانی بودند که با آیت اله خمینی گفت و گوکردند.

 این مصاحبه د رنوفل لو شاتو انجام و روز سوم بهمن ۱۳۵۷ د رهر دوروزنامه بزرگ کشور منتشر شد.

نوشابه امیری از آیت اله خمینی پرسید:” ما از زیر چکمه استبداد به زیر نعلین استبداد می‌رویم؟” وجواب شنید:” وشما اگر حکومت اسلامی را ببینید خواهید دید که  دیکتاتوری در اسلام اصلا وجود ندارد.”

منصور تاراجی- ان شاءالله با پیروزی کامل موفق خواهید شد به حکومت اسلامی که خواست همه ملت ایران است در ایران برقرار خواهد شد. می‌خواستم از حضورتان چند سئوال بکنم. اولین سئوال من این است که نخستین اقدام شما در بازگشت به ایران که ظاهرا روز جمعه صورت خواهد گرفت چه خواهد بود و آیا اعضای کمیته شورای انقلاب اسلامی و دولت قبلا معرفی خواهد شد یا نه؟

اولین اقدام من نصیحت به ملت است که ان شاء الله در آنجایی که باید صحبت کنم، می‌کنم وآن راهی را که باید برویم به آنها اعلام می‌کنم. در بهشت زهرا راه خود را اعلام می‌کنم و حرف‌هایی را که باید مقدمتا زد خواهم زد.

 

منصور تاراجی- حضرت آیت الله ممکن است بفرمایید شکل طبقاتی این کمیته اسلامی چگونه خواهد بود و آیا نماینده‌ای از طبقه کارگر و روشنفکر در آن خواهد بود یا اکثریت اعضای کمیته از روحانیون خواهند بود؟

نخیر از روحانیون نخواهد بود. روحانیون مثل سایر طبقات نماینده خواهند داشت.

 

 نوشابه امیری - ممکن است خطوط اصلی این حرکت اسلامی را در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بفرمایید؟

اینها اموری نیست که بتوانم آن را برای شما تشریح کنم. اسلام هم آزادی خواهد بود و هم به اقتصاد توجه خواهد کرد وهم توجه به سایر احتیاجات کشور که باید کارشناسان در این مورد نظر بدهند.

 

نوشابه امیری - منظورم این است که در حکومت اسلامی ملی شدن صنایع قطعی خواهد بود یا هنوز معلوم نیست وآیا ابزار تولید در دست دولت خواهد بود.

آن هم باید مورد مطالعه قرار گیرد.

 

منصور تاراجی- ممکن است بفرمایید اقلیت‌هایی که در ایران وجود دارند در حکومت اسلامی چه وضعی خواهند داشت؟

اقلیت‌های مذهبی در اسلام احترام دارند و آنها مثل سایر اقشار ملت در آنجا با رفاه زندگی خواهند کرد و هیچ برای آنها گرفتاری نخواهد بود.

 

نوشابه امیری - در مورد آزادی بیان و عقیده شما چه حدودی را در نظر دارید و آیا فکر می‌کنید باید محدودیت‌هایی قایل شد؟

اگر چنانچه مضر به حال ملت نباشد، بیان همه چیز آزاد است.چیزهایی آزاد نیست که مضر به حال ملیت ما باشد.

 

منصور تاراجی - آیا فکر می‌کنید گروه‌های چپ که در ایران هستند….

اگر مضر به حال ملت باشد جلوگیری می‌شود و اگر نباشد فقط اظهار عقیده باشد مانعی ندارد.

 

یعنی منظورتان این است که احزاب آزاد خواهند بود؟

احزاب وهمه مردم آزادند، مگر حزبی که مخالف مصلحت مملکت و مردم باشد.

 

نوشابه امیری- نقش زنان در حکومت اسلامی چگونه خواهد بود؟ آیا در امور کشور شرکت خواهند داشت؟ مثلا آیا وزیر خواهند شد البته اگر استعداد ولیاقت نشان بدهند؟

اینها بسته به این است که حکومتی که پیش می‌آید تکالیف را معین کند، الان وقت این حرف ها نیست.

 

نوشابه امیری- چون مرا به عنوان یک زن پذیرفته‌اید. این نشان دهنده این است که نهضت ما، نهضتی مترقی است، ولی دیگران کوشیده‌اند آن را عقب‌مانده نشان دهند. فکر می‌کنید آیا زنان ما حتما باید حجاب داشته باشند؟ ومثلا روسری روی سر داشته باشند؟

اما این که شما را پذیرفتم، بنده شما را نپذیرفتم. شما آمدید اینجا ومن نمی‌دانستم شمامی‌خواهید بیایید اینجا که پذیرفتم. این هم دلیل بر این نیست که اسلام مترقی است که به مجرد این که شما به اینجا آمدید دلیل براین است که اسلامی مترقی است. ترقی هم به این نیست که زن‌ها خیال کرده‌اند یا مردهای ما خیال کرده‌اند ترقی به کمالات انسانی و با موثر بودن یک زن در مملکت است نه به این که سینما برویم که «دانس» برویم اینها ترقیاتی است که محمدرضا برای شما درست کرد که شما را به عقب رانده که ما باید بعدها جبران کنیم. شما آزادید در کارهای صحیح دانشگاه بروید هر کاری را که صحیح است بکنید و همه ملت آزادند در اینها، اما اگر بخواهند کارهای خلاف عفت بکنند و یا کارهای خلاف ملیت بکنند از آنها جلوگیری می‌شود واین دلیل بر ترقی و مترقی بودن است.

 

منصور تاراجی - فکر مالکیت در حکومت اسلامی و به خصوص مالکیت ارضی چگونه خواهد بود؟

اینها بعدها روشن خواهد شد.

 

نوشابه امیری- به نظر شما وضع روزنامه‌ها چگونه باید باشد؟

روزنامه‌هایی که مضر به حال ملت نباشند و روزنامه‌هایی که نوشته‌هایشان گمراه کننده نباشد آزادند.

 

منصور تاراجی- دولی که در جریان انقلاب کنونی ایران آشکارا از شاه حمایت کردند در صورت ندامت  آیا مناسبات خود را با آنها ادامه خواهید داد؟

بله. به جز اسرائیل.اسراییل مستثنی است.

 

آیا ما در قبال فلسطین احساس مسئولیت مادی ومعنوی خواهیم کرد؟ کمکشان می کنید؟

ان شاء الله

 

شما در بیانتان فرمودید اسراییل دشمن اسلام است. آیا حکومت اسلامی ممکن است به این کشور اعلام جنگ بدهد؟

بسته به مقتضی زمان است.

 

آیا در جهان اسلام کشورهایی که بخواهند به پیروی از ایران جمهوری اسلامی تشکیل بدهند الزاما باید مذهب شیعه را بپذیرند؟

خیر، الزام در مذهب نیست.

 

نوشابه امیری- چون بعضی گروه‌های کوچک، نقطه نظرهای شخصی خود را در ایران اعمال کرده‌اند، براساس نامه‌ها و تلفن‌هایی که می‌شود، بعضی‌ها می‌گویند که ما از زیر چکمه استبداد به زیر نعلین استبداد می‌رویم.

آنها عمال شاه هستند. آنها که این حرف‌ها را می‌زنند سال‌هاست که می‌زنند و اینها را شاه به آنها دیکته کرده است وآنها به شما می‌گویند برای این که بخواهند شاه را برگردانند. به آنها بگویید شاه دیگر برنمی‌گردد وشما اگر حکومت اسلامی را ببینید خواهید دید که  دیکتاتوری در اسلام اصلا وجود ندارد.

 

منصور تاراجی- در بازگشت به ایران اگر احیانا مواجه با یک کودتای نظامی شدید چه خواهید کرد؟

هیچ، مقاومت خواهیم کرد.