اسقبال از امام خامنه ای، استقبال از امام زمان است

نویسنده
حسین محمدی

» اعلام مسیر استقبال خودجوش مردمی

در حالی که مقامات سیاسی و امنیتی، اعلام کرده اند که سفر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه شنبه به شهر قم انجام خواهد گرفت، و مسیر استقبال “خودجوش مردمی” هم روشن شده، اخبار حکایت ازهزینه میلیاردی این سفر دارد.

سیدمحمد سعیدی، امام جمعه موقت قم، در خطبه های نماز جمعه این شهر درباره این سفر گفت: “ما استقبال ازولایت فقیه را استقبال از حضرت ولیعصر (عج) می دانیم و مردم قم روز ورود آن عزیز به قم، عشق و ارادت خود به امام زمان(عج) را به نمایش خواهند گذاشت. استقبال مردم از رهبر معظم انقلاب دلایل و انگیزه های فراوانی دارد، از جمله عشق و ارادت آنها به ذریه آل محمد (ص) است که این تجلیل و تکریم ها در تاریخ ایران و قم بی سابقه نیست. مردم استقبال خود از رهبرمعظم انقلاب را استقبال از نایب امام زمان (عج) می دانند و وظیفه خود را در این زمینه به خوبی انجام خواهند داد.”

محمدحسین امین‌جعفری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز اعلام کرده است: “با توجه به حضور پر خیر و برکت مقام معظم رهبری در قم و استقبال شایسته از ایشان، در راستای فعالیت‌هایی که برای استقبال از مقام معظم رهبری در سطح استان انجام می‌شود، اداره‌کل ‌آموزش و پرورش نیز برنامه‌هایی را در این راستا پیش‌بینی کرده است. در آستانه سفر قریب‌الوقوع مقام معظم رهبری به قم، سوگندنامه بیعت با رهبری تهیه شده است و در مدارس سطح استان قرائت می‌شود.”

وی در همین راستا از چاپ 20 هزار جلد کتاب “پرتویی از خورشید” خبر داده و گفته است: “یکی از برنامه‌های ما در آستانه سفر رهبری چاپ کتاب ویژه از سیره عملی رهبری است که در بین دانش‌آموزان و اقشار مختلف عرضه می‌شود. علاوه بر این کار نشریه رواق نور ویژه جلوه‌های عصمت و تلاش همراه با پوستر مقام معظم رهبری به مدارس ارسال می‌شود. پیش‌بینی شده در آستانه سفر رهبری پیامک‌هایی با تیترهایی در مورد سفر رهبری به قم و ولایت فقیه ارسال شود.”

  استاندار قم نیز با صدور بیانیه ای، مسیر استقبال خودجوش مردمی از رهبر جمهوری اسلامی را اعلام کرده است.

سفر آیت‌الله خامنه‌ای به شهر قم، پیش از آغاز خبرساز شده، آن هم در حالیکه  وی چندین سفر غیررسمی به شهر قم داشته است: “به غیر از سفر رسمی و 9 روزه آیت الله خامنه ای به قم که در سال 1374 انجام شد، ایشان سفرهای غیررسمی زیادی نیز به قم داشته اند که در آنها علاوه بر زیارت، به دیدار با مراجع و علما پرداخته اند.”

سفرهایی که رسانه‌های نزدیک به جنبش سبز در مورد آنها نوشته بودند: “آیت الله خامنه ای از جمله در چند ماه گذشته دو سفر به قم داشتند که در یکی از آنها با آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی و در سفر دیگر با آیات عظام شبیری زنجانی و جوادی آملی ملاقات کرده اند.”

در آن زمان برخی اخبار حکایت از آن داشت که سفرهای غیررسمی رهبر جمهوری‌اسلامی به شهر قم  و دیدار با مراجع، برای کسب حمایت‌های آنان از وی، اعلام مرجع تقلید بودن آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین موضع گیری درباره اعتراضات پس از انتخابات است که مسوولان جمهوری‌اسلامی، آن را “فتنه  88” می‌نامند.

آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید، چند روز پیش با استقبال از سفر رهبر جمهوری‌اسلامی به شهر قم، چنین گفته بود: “ما بر این عقیده‌ایم که خداوند برای سرنوشت مردم ارزش قایل است، و هیچگاه سرنوشت مردم را به دست فرد عادی نمی‌سپارد. بلکه سرنوشت مردمش را به دست پیامبر و یا امام جانشین آن می سپارد. امام غایب شد، سرنوشت حکومت باید به دست ولی‌فقیه متعهد، باتقوا، مدیر، شجاع، مثل آیت‌الله خامنه‌ای بیفتد، زیرا خداوند می خواهد سرنوشت مردمش به دست افراد صالح باشد”

طولانی‌ترین سفر رهبر جمهوری اسلامی، در دوران زعامت خود به قم ـ که قرار است ده روز به طول بینجامد -  به نظر برخی تحلیل‌گران، نقطه آغاز اعلام مرجعیت عام وی، و همچنین آغازی برای پروژه تبدیل وی به “امام خامنه‌ای” است.

شاید به همین دلیل باشد که روزنامه رسالت- نزدیک به حزب موتلفه، که نفوذ بسیاری در میان مراجع سنتی دارد ـ سفر اخیر رهبر جمهوری ا‌سلامی را “مهم” توصیف” می‌کند و می‎‌نویسد: “این سفر با سایر سفرهای استانی معظم له قدری متفاوت است”

از سوی دیگر، اتفاقات چند ماهه اخیر، شاید گره از راز فروبسته این سفر بگشاید. اواخر تـــیرماه امسال، رسانه‌های خبری استفتایی از آیت‌الله خامنه‌ای را به نقل از سایت دفتر او پیرامون “التزام به ولایت فقیه” متشر کرده بودند که رهبر جمهوری اسلامی التزام به این اصل را “واجب شرعی” دانسته و خود را “مجتهد جامع‌الشرایط”، “جانشین امام زمان در زمان غیبت” و همچنین “شعبه‌ای از ولایت ائمه‌ اطهار” و “ولایت رسول‌ خدا” نامیده و خاطرنشان ساخته بود که اطاعت از دستورات حکومتی، نشانگر “التزام کامل به ولایت فقیه” است.

از سوی دیگر، تنها چند روز پیش از سفر ایت‌الله خامنه‌ای به شهر قم، شماری از مبلغان حوزه علمیه قم با امضای طوماری خواستار انتشار رساله وی شدند. این افراد گفته‌اند که پس از درخواست مکرر مردم از مبلغان سازمان اوقاف و امور خیریه در سفرهای تبلیغی، این مبلغان خواستار چاپ رساله مقام رهبری شدند.

سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم، در حالی که هنوز انجام نشده نیز، هزینه های تبلیغاتی و مالی زیادی روی دوست جمهوری اسلامی گذاشته است. باید دید ارمغان این سفر پرهزینه که برخی سایت ها میزان آن را دو میلیارد تومان اعلام کرده اند برای آیت الله خامنه ای چه خواهد بود؟