اینبارسلفی های کرد متهم شدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سرنخ هایی از حوادث اخیر کردستان

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی که به عنوان عضو هیات همراه احمدی نژاد به لبنان رفته بود، در تازه ترین اظهارات خود در خصوص حوادث اخیر کردستان، انگشت اتهام را به سوی “گروه های سلفی کرد” نشانه رفت و آنها را به عنوان عاملان حوادث مهاباد و سنندج معرفی کرد. همزمان برخی از رسانه­های کردی، اخباری مبنی بر آماده سازی بیش از صد نفر از اعضای گروه افراطی “انصار الاسلام” برای انجام حملات انتحاری در داخل کردستان رامنتشر کرده اند. این در حالیست که عضو کمیته مرکزی یک حزب کرد، خبر از کشف یک شبکه جاسوسی در بدنه تشکیلات خود داده؛ شبکه­ای که به عنوان ابزاری برای ایجاد نا آرامی های ماه گذشته کردستان، مورد استفاده قرار گرفته است.

 

ارتباطی به جندالله ندارد

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ضمن سخنانی با رد هر گونه ارتباط میان حوادث اخیر شهرهای سنندج و مهاباد با گروه جندالله، از دست داشتن گروه‌های سلفی کرد در این حوادث خبر داد.

حیدر مصلحی روز جمعه 23 مهرماه، در مصاحبه با ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،  گفت: “بر اساس آخرین اقدامات به عمل آمده، ماموران وزارت اطلاعات به سر نخ هایی دست یافته اند و با نیروی انتظامی و سپاه هماهنگی های خوبی صورت گرفته است که نتایج آن در زمان مقرر به اطلاع خواهد رسید.”

اظهارات وزیر اطلاعات  جمهوری اسلامی در شرایطی مطرح می شود که پیشتر پایگاه های خبری وابسته به جنبش مقاومت مردمی ایران- جندالله ـ همزمان با انفجار مهاباد در مراسم رژه نیروهای نظامی، ازانجام این عملیات مسلحانه حمایت و آن را “تبریک و تهنیت” گفته بودند.

پیش از انتشار گفته­های حیدر مصلحی و متهم کردن “گروه­های سلفی”، برخی از فعالان سیاسی کرد در مصاحبه با “روز” از احتمال دست داشتن این گروه مذهبی در حوادث اخیر کردستان سخن گفته بودند.این احتمال زمانی قوت گرفت که شاهدان  عینی خبر دادند عاملان حادثه سنندج بعد از حمله و تیراندازی با فریادهای بلند “الله و اکبر” محل را ترک کرده اند.

سلفی به گروهی از مسمانان اهل سنت گفته می‌شود که تنها راه نجات مسلمانان را بازگشت به قوانین قرآن و سنت، طبق فهم “سلف صالح” می‌دانند. این گروه با هرگونه پیروی از شاخه‌های گوناگون دین و کیش‌گرایی مخالفند و معتقدند هر مسلمان به راحتی می‌تواند با مراجعه مستقیم به قرآن و سنت، دینش را بیاموزد. انگیزه اصلی این گروه مذهبی، تشکیل حکومت اسلامی است.

 این گروه از سلفی­ها، در طول سالهای گذشته مسئولیت برخی از حوادث تروریستی در کردستان را به عهده گرفته اند. سلفی­ها یکی از مظنونین اصلی زنجیره ترورها و سوءقصدهای سال گذشته شهر سنندج نیز  بوده­اند. این گروه اما تا لحظه تنظیم این خبر مسئولیت هیچ یک از حملات تروریستی سال جاری در کردستان را به عهده نگرفته است.

 

ادامه تناقض گویی ها

اظهارات وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در خصوص حوادث اخیر کردستان در حالی مطرح می شود که پیشتر، معاون سیاسی-امنیتی استاندار کردستان از کشته شدن دو تن از عاملان این درگیری و پیش از وی فرمانده نیروی زمینی سپاه، از کشته شدن 30 نفر در انفجار مهاباد در خاک عراق خبر داده بودند.

ادعای فرمانده نیروی زمینی سپاه، بلافاصله از سوی مقامات کرد عراقی تکذیب شد. اظهارات مسئول سیاسی-امنیتی استاندار کردستان نیز از سوی رسانه­های همسوی حاکمیت مورد تردید قرار گرفت. در همین راستاسایت “کردستان امروز” در گزارشی کشته شدن 2 تن از عاملین حادثه سنندج را زیر سئوال برد.

این سایت، در گزارش خود با عنوان “اخبار ضدونقیض درباره دستگیری عاملان حادثه سنندج”، به نقل از عبدالجبار کرمی نماینده سنندج، در خصوص اعلام خبر کشته شدن دو نفر، نوشته است: “از صحت این خبر اطمینان ندارم زیرا استانداری و سایر نهادهایی که از آنان استعلام کردم نسبت به این موضوع بی‌اطلاع بودند. جای سئوال دارد که چرا این اخبار کذب در رسانه‌ها پخش می‌شود زیرا در افکار عمومی تاثیر زیادی دارد و نمی‌توان در میان مردم شنیده‌های غیررسمی را بیان کرد.”

در همین حال یک منبع آگاه در استانداری کردستان به “کردستان امروز” گفته است: “مسئولان استانداری هم با وجود اعلام قبلی حاضر به تایید خبر دستگیری یا کشته شدن تروریست ها نیستند و می گویند آن را بر اساس اعلام منابع نیروی انتظامی در رسانه ها منتشر ساخته اند.”

کردستان امروز، در ادامه گزارش خود نوشته به دنبال پیگیری­های خود در پایگاه اطلاع رسانی پلیس و دیگر منابع خبری نیروی انتظامی، به مطلبی دال بر دستگیری یا کشته شدن عاملان حادثه بر نخورده است.

این سایت در پایان این سئوال را مطرح کرده است که: “با آنکه هیچ کدام از نهادهای امنیتی و انتظامی در کردستان یا تهران هنوز چنین مسئله ای را تایید نکرده اند، رئیس شورای اطلاع رسانی کردستان بر چه اساس این خبر را در رسانه ها منتشر ساخته است، بدون آنکه روشن سازد نیروها وابسته به کدام یک از نهادهای ذیربط چون وزارت اطلاعات، سپاه یا نیروی انتظامی تعقیب و درگیری با تروریست ها را به سرانجام رسانده اند؟”

تناقاض گویی مقامات جمهوری اسلامی تنها در ارائه آمار متفاوت در خصوص حادثه سنندج خلاصه نمی شود. بعد از وقوع انفجار مهاباد  مقامات امنیتی جمهوری اسلامی گروه­های “ضد انقلاب”، “صهیونیست ها”، “آمریکایی ها” و “افسران حزب بعث عراق”  را در صف متهمین این حادثه قرار داده بودند.

 

نفوذ در احزاب کرد

در طول ماه گذشته، کردستان سه بار به محل درگیری افراد مسلح ناشناس و نیروهای امنیتی انتظامی جمهوری اسلامی تبدیل شد؛ حادثه­ای که در این میان کمتر مورد توجه رسانه­ها قرار گرفت مربوط به یک درگیری نظامی در مرکز شهر بود.

بر اساس اظهارات برخی از مقامات جمهوری اسلامی در خصوص حادثه سنندج و مهاباد، احزاب کرد که معمولا از آنها به عنوان “ضد انقلاب” یاد می شود، به عنوان یکی از مظنونین اصلی این حوادث مطرح شدند. اما از آنجایی که تمامی احزاب کرد طی بیانیه هایی این حوادث را محکوم کردند، احتمال دست داشتن آنها در این حوادث منتفی اعلام شد.تا اینکه روز گذشته، و بعد از گذشت بیش از دو هفته از حوادث کردستان، عضو کمیته مرکزی یکی از احزاب کرد، تلویحا مسئولیت انجام حادثه درگیری سقز را پذیرفت، اما هدایت آن را به افرادی انتساب داد که بنا به ادعای او “نفوذی” جمهوری اسلامی در بدنه این حزب بوده اند.

 جلیل آزادیخواه، سخنگوی کومله زحمتکشان کردستان به رهبری عمر ایلخانیزاده، در مصاحبه‌ با تارنمای کردیش‌پرسپکتیو، ضمن تاکید بر نفوذ و هدایت عملیات خودسرانه ۳ گروه از چریک­های این حزب توسط جمهوری اسلامی -از جمله گروهی که ۲۹ شهریور در سقز درگیر شده بود-از دستگیری عوامل نفوذی جمهوری اسلامی ایران در تشکل مذکور خبر داد.

او دراین مصاحبه اظهار داشت: “انفجار مهاباد و درگیری میدان اقبال سنندج نیز بنا به اطلاعات و مستندات انکارناپذیری که در اختیار ماست، در چارچوب همان برنامه‌ریزی قرار دارد.”

  آزادیخواه با تاکید مجدد بر کشف این شبکه جاسوسی در بدنه کومله زحمتکشان کردستان، می گوید: “به کمک یاران دلسوز توانستیم آن خطی که ترسیم شده بود را پیدا کنیم. حتی اعترافات بسیاری در این زمینه شده است. همه این اسناد چه کتبی و چه شفاهی و اعترافات صریح که متهمین نموده‌اند بزودی از تلویزیون آسو سات پخش خواهد شد.”

اشاره مشخص سخنگوی این حزب کرد، به درگیری پنج فرد مسلح با نیروهای انتظامی- امنیتی جمهوری اسلامی در خیابان “استاد شیرازی” شهر سقز، در ۲۹ شهریور سال جاری بر می گردد که در پی آن کودکی چهار ساله بنام “متین ابراهیمی” به علت اصابت گلوله و یک افسر نیروی انتظامی، اهل قروه بنام جعفر عبدالملکی جان خود را از دست دادند.

کومله زحمتکشان کردستان، نام یکی از احزاب کرد به رهبری عمر ایلخانیزاده است که در سال ۲۰۰۷ از حزب کومله کردستان ایران که رهبری آن به عهده عبدالله مهتدی است جدا شد. این حزب  آن طور که اعلام شده برای بهینه‌سازی مجدد سازماندهی شده است. افرادی از این حزب که مقر آن در منطقه حکومتی کردستان عراق و نزدیکی شهر سلیمانیه است در دوسال اخیر به داخل خاک کردستان ایران بازگشته و درگیری هایی با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی داشته اند.

 تمام این گمانه زنی ها در خصوص حوادث اخیر کردستان در حالی صورت می گیرد که “ئاوینه”، یکی از روزنامه­های مستقل کردستان عراق، به نقل از منابع آگاه امنیتی نوشته جمهوری اسلامی به منظور ایجاد آشوب و نا امنی در اقلیم کردستان در حال تقویت مواضع “انصارالسلام” است و در همین راستا قصد دارد ۱۵۰ نفر از اعضای مسلح این گروه تندرو اسلامی را جهت انجام اقدامات تروریستی روانه کردستان کند.

تازه ترین اظهارات وزیر اطلاعات، ادعاهای سخنگوی کومله زحمتکشان کردستان و اخبار مربوط به هدایت گروه های افراطی از سوی جمهوری اسلامی، گمانه زنی ها در خصوص حوادث اخیر کردستان را وارد فاز جدیدی کرده است. شماری از روزنامه نگاران و فعالان مدنی و ناظران سیاسی در مصاحبه هایی با کانال های ماهواره­ای کردی، ضمن معرفی جمهوری اسلامی به عنوان عامل رویداد­های اخیر کردستان، به احزاب کرد هشدار داده اند که جهت جلوگیری از تحمیل هزینه بیشتر بر شهروندان و به ویژه زندانیان سیاسی کرد، سنجیده و هماهنگ عمل کنند.