سینمای سرداران

نویسنده

» چهره‌ها و خبرها

 

نه به الویس و ابوالفضل!

حسام نواب صفوی، بازی‌گر سینمای ایران، با انتشار تصویری در صفحه‌ی شخصی‌اش نوشت: “بازی در نقش حضرت ابوالفضل را قبول نکردم!”

این بازی‌گر سینمای ایران با انتشار تست گریم‌اش مربوط به نقش ابوالفضل العباس که متعلق به دو سال پیش است، نوشته: “صحبت‌های بسیاری در خصوص چهره‌ی آن حضرت گفته شده اما اعتقاد بنده این است چهره‌ی ایشان نباید نشان داده شود. برای همین فقط صورت بنده گریم شده. چون نمی‌خواستم از جهت احترام بازی کنم و در جلوی دوربین ظاهر شوم.” نواب‌صفوی که بر روی صورت‌اش جراحی‌های متعدد انجام داده و مدعی است چهره‌ای شبیه به الویس پریسلی، آوازخوان افسانه‌ای آمریکایی، دارد اشاره نکرده این تست گریم مربوط به کدام پروژه‌ی سینمایی و تلویزیونی است.

نواب‌صفوی چندی پیش گفته بود پیش‌نهاد بازی در یک فیلم هالیوودی در نقش “الویس پریسلی” را به دلیل هم‌زمانی‌اش با سریال “کلاه پهلوی” رد کرده. ادعایی که البته با پی‌گیری مجری شبکه‌ی تلویزیونی فارسی‌وان رد شد و کارگردان این فیلم آمریکایی در مصاحبه‌اش عنوان کرد “نقش الویس پریسلی احتمالا با حضور لئونارد دی‌کاپریو جلو دوربین خواهد رفت!”

 

سپاه هم‌چنان تقدیم می‌کند!

بخش فرهنگی سپاه پاسداران جمهوری‌اسلامی که مدتی است به صورت جدی وارد فعالیت‌های فرهنگی شده، به زودی پروژه‌ای سینمایی را تهیه خواهد کرد که مربوط به حوادث سال ۱۳۸۸می‌شود.

پس از رونمایی از کارگردان جدید سپاه، نرگس آبیار، این‌بار این نهاد نظامی قصد دارد کارگردان زن دیگری را به سینمای ایران معرفی کند. پرند زاهدی که ابتدا به عنوان بازی‌گر فیلم‌های چون اسکادران عشق و پاکباخته وارد سینما شد و پس از مدتی چند فیلم کوتاه ساخت، به زودی کارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی‌اش را آغاز خواهد کرد. این فیلم که نام‌اش “نشان بی‌نشانی” است طبق گفته‌ی کارگردان‌اش هم راوی دفاع مقدس است، هم تصویرگر حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸.

نهادهای فرهنگی موازی که زیر نظر سپاه افتتاح و اداره شده‌اند، با حمایت از جوانانی که می‌خواهند تازه وارد عرصه‌ی هنر بشوند، تم‌ها و مضمون‌های مورد علاقه‌ی خودشان را تبدیل به ترانه، فیلم و طرح‌های گرافیکی می‌کنند. موسسه‌هایی نظیر دل‌صدا و موج از جمله موسسه‌هایی هستند که با دخالت مستقیم سپاه آثار فرهنگی و هنری تولید می‌کنند.

 

یک بازیگر دیگر بی‌حجاب شد

صدف طاهریان بازیگر سینمای ایران به ناگاه و در فواصل زمانی کوتاه، چند عکس بدون حجاب از خود در اینستاگرام و فیس‌بوک منتشر کرد.

با انتشار عکس‌های بی‌حجاب صدف طاهریان در صفحه‌ی شخصی‌اش بر فیس‌بوک و اینستاگرام، عده‌ای از کاربران اینترنتی در کامنت‌های‌شان عنوان کردند که این صفحه هک شده. اما دقایقی بعد این بازیگر با انتشار ویدیویی اعلام کرد که پیج او هک نشده است. پس از انتشار این ویدئو و تاییده بود که سایت‌های امنیتی و بخشی از کاربران با فحش‌های رکیک و اتهامات‌ مختلف به این بازی‌گر حمله کردند. صدف طاهریان که متولد۳۰ تیر ۱۳۶۷ است و تاکنون در فیلم های سینمایی پس کوچه‌های شمرون، سلام بر عشق و هیچ کجا هیچ کس بازی کرده، نسبت به این بازخوردها تا حالا واکنشی نشان نداده.

هنوز معلوم نیست این بازیگر به کدام کشور مهاجرت کرده. عده‌ای عنوان می‌کنند که صدف طاهریان برای هم‌کاری با شبکه‌ی جم به مالزی رفته و عده‌ای دیگر کشور محل اقامت او را امارات متحده عربی می‌دانند. گفته می‌شود این بازیگر به زودی در مصاحبه‌ای می‌خواهد فساد و مافیای سینمای ایران را افشا کند. صدف طاهریان، پس از شبنم طلوعی، زهرا امیرابراهیمی، گلشیفته فراهانی، پونه حاج محمدی، مینا لاکانی و مینا کاوانی هفتمین بازیگر نسل جوان است که ایران را ترک می‌کند و با پوششی متفاوت در مجامع عمومی ظاهر می‌شود.

 

حجت‌الاسلام کارگردان سینما می‌شود!

تصویربرداری تله فیلم “آن روی سکه” به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حجت‌الاسلام و المسلمین امید آقایی با گرفتن مجوز ساخت، آغاز شد.

روحانیون که پیش از انقلاب سینما رفتن را حرام می‌دانستند، پس از انقلاب ابتدا به عنوان ممیز و سانسورچی وارد سینما شدند، پس مدتی نقد فیلم نوشتند، به عنوان شخصیت‌های داستانی وارد آثار نمایشی شدند، بازی‌گری را تجربه کردند و به تازه‌گی پشت دوربین کارگردانی هم رفته‌اند. حجت‌الاسلام امید آقایی که تا به امروز چهار تله فیلم را کارگردانی کرده، به زود ساخت پنجمین اثرش را آغاز خواهد کرد و قرار است اولین فیلم بلند سینمایی‌اش را هم به نام “غیرت” برای جشن‌واره‌ی فیلم فجر آماده بکند. این روحانی مدعی است که تا به حال برای ساخت فیلم از دولت پول نگرفته و با پول دیه‌ی تصادف‌اش و فروش خانه‌اش آثارش را ساخته!

 در جدیدترین اثر حجت‌الاسلام آقایی به نام “آن روی سکه” بازی‌گرانی چون نفیسه روشن و کیانوش گرامی ایفای نقش خواهند کرد.

 

ابراهیم بی‌تاب سردارها!

تازه‌ترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا، بادی‌گارد، با تبلیغات و حواشی زیاد در حال ساخت است و به نظر می‌رسد به عنوان یکی از پروژه‌های حیثیتی نظام در جشن‌واره‌ی فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد.

پس از انتشار تصاویری از پرویز پرستویی که با گریمی مشابه “سردار قاسم سلیمانی” در فیلم جدید حاتمی‌کیا ظاهر شده، تهیه‌کننده‌ی این پروژه در متنی این کارگردان سینما را پیرو راه سردار همدانی‌ها و سردار سلیمانی‌ها خوانده. احسان محمدحسنی که مدیریت موسسه‌ی اوج- از زیرمجموعه‌های قرارگاه عماریون- را به عهده دارد، به عنوان مدیریت پروژه‌ی فیلم سینمایی بادی‌گارد متنی منتشر کرده و نوشته: “ آهای جماعتِ اهل جبهه! آهای جامانده‌های از قافلهٔ شهیدان! آهای مدافعان حریمِ حَرَم! آهای پدران و مادرانِ چشم انتظار فرزندان مفقود الاثر این دیار الهی! شهادت می‌دهم ابراهیم حاتمی‌کیا در ادامه مسیر مجاهدان راه حق و احمد کاظمی‌ها، همدانی‌ها، قاسم سلیمانی‌ها و عزیز جعفری‌ها، در عرصه خطیر و به حال خود‌‌ رها شده فرهنگ و هنر مظلومِ این سرزمین، از آرمان مقدّسش کوتاه نخواهد آمد و برای ملحق شدن به یاران و دوستان شهیدش بی‌تاب است و لحظه‌شماری می‌کند.”

حاتمی‌کیا که پس از ساخت فیلم “گزارش یک جشن” از سوی رسانه‌های تندرو به خاطر کارگردانی فیلمی درباره‌ی جنبش سبز زیر فشار بود، مدت‌هاست که علاقه‌اش را به سرداران سپاه آشکار کرده و پس از نامه‌نگاری با سردار قاسم سلیمانی، در سوگ سردار همدانی هم مطلبی نوشت و منتشر کرد و به نظر می‌رسد تازه‌ترین ساخته‌ی سینمایی‌اش هم به نوعی درباره‌ی حضور نظامی‌ها در عرصه‌ی سیاست باشد.

 

در دولت احمدی‌نژاد همه فیلم می‌ساختند!

مهدی کرم‌پور، کارگردان سینما، در نامه‌ی خطاب به حجت‌الله ایوبی با انتقاد از سیاست‌های دولت جدید نوشت: “یادمان باشد که در همان دولتی که حالا مانند لولو از آن یاد می‌شود همه در این سینما فیلم ساختند.”

مهدی کرم‌پور کارگردان فیلم چون “پل چوبی” و “تهران؛سیم آخر”، به تازه‌گی در نامه‌ای خطاب به حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، با انتقاد از سیاست‌های دولت جدید، به حمایت از مسئولان سینمایی دولت احمدی‌نژاد پرداخته. کرم‌پور در بخش‌هایی از این نامه نوشته: “یادمان باشد که در همان دولتی که حالا مانند لولو از آن یاد می‌شود همه در این سینما فیلم ساختند. یادمان باشد در همان دولت قبل نتیجه فجر و اسکار و برلین یک خروجی بود. در همان دولت، فرهادی به اسکار معرفی شد. من و معادی و کیایی و نعمت‌الله پروانه ساخت و نمایش گرفتیم. در همان جشنواره‌ها فیلم کاهانی رد نمی‌شد. از فیلم‌ساز جوان خواسته نمی‌شد شب اختتامیه خودش از خیر جشنواره بگذرد. در دولت نهم، بیضایی هم فیلم ساخت.”

کرم‌پور آخرین فیلم‌اش تا امروز به نام “پل چوبی” را با مانور روی توقیف بودن‌اش و پس از دو سال در دوران دولت جدید اکران عمومی کرد. “پل چوبی” در زمان نمایش‌اش از سوی منتقدان به خاطر استفاده‌ی ابزاری از جنبش سبز و نشان دادن تصویر مثبت از اطلاعات سپاه مورد انتقاد قرار گرفت.

 

درآمد نیم میلیاردی عبدی از ده‌نمکی

با اعلام دستمزدهای اکبر عبدی در پروژه‌های مشترک‌اش با مسعود ده‌نمکی، معلوم شد حاصل این هم‌کاری درآمدی در حدود نیم میلیارد تومان برای عبدی بوده.

اکبر عبدی در مصاحبه‌ی اینترتی با رضا رشیدپور، دستمزدهایی را که بابت هم‌کاری با مسعود ده‌نمکی گرفته اعلام کرد. طبق گفته‌ی عبدی او بابت حضور در فیلم “اخراجی‌ها”یک، ۲۰میلیون و برای قسمت‌های دوم و سوم این فیلم، به ترتیب ۳۰ و ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده. عبدی پس از حضور در سه‌گانه‌ی اخراجی‌ها، در سه پروژه‌ی دیگر با ده‌نمکی هم‌کاری داشته و برای معراجی‌ها ۱۰۰ میلیون، برای رسوایی-یک ۱۱۰ میلیون و برای رسوایی-دو ۲۰۰میلیون قرارداد بسته. عبدی که هر بار پیش از آغاز فیلم‌های ده‌نمکی اعلام می‌کند دیگر قصد بازی در کارهای او را ندارد، هر بار با قراردادی سنگین‌تر جلو دوربین ده‌نمکی رفته و در مجموعه برای بازی در شش فیلم این کارگردان، درآمدی در حدود ۵۷۰ میلیون تومان داشته.

اکبر عبدی که از دهه‌ی شصت جزو بازی‌گران محبوب سینما به حساب می‌آید، در اوایل دهه‌ی هفتاد و به خاطر تقاضای دستمزد بالا برای حضور در فیلم “دیگه چه خبر؟” برای مدتی ممنوع‌الکار شده بود.