انتخابات نظام پزشکی؛ نقطه جدید درگیری

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» احمدی‌نژاد به دخالت سپاه اعتراض کرد

در حالی که نیروهای اصول‌گرا احمدی‌نژاد را متهم می‌کنند که در صدد دخالت در جریان انتخابات آتی ریاست جمهوریست، رییس دولت دهم بار دیگر نسبت به سلامت انتخابات نظام پزشکی و قصد برخی نهادها برای دخالت در آن هشدار داده است.

احمدی‌نژاد با اعلام اینکه “بنده درباره انتخابات نظام پزشکی تصمیم می‌گیرم”، به لزوم حرکت در چارچوب قانون اشاره کرده و گفته است که “فکر می کنیم همه چیز در کشور باید بر اساس قانون باشد. کسانی که از مرز قانون عبور می کنند کارشان اعتبار ندارد”.

احمدی‌نژاد همچنین نسبت به دخالت دیگر نهادها در این انتخابات هشدار داده است: “اگر نهادها و دستگاه هایی هم دخالت کنند و در مسیر قانونی و فراقانونی عمل کنند آن هم اعتباری ندارد… نظام پزشکی یک نهاد صنفی است و متعلق به جامعه پزشکی و درمانی کشور است و نباید نهادهایی که مسئول نیستند در آن دخالت کنند. نهادهای امنیتی، اطلاعاتی سپاه و اطلاعاتی غیر سپاه نمی توانند در آن دخالت کنند، این بد است. این یک تشکل جامعه پزشکی است و باید نمایندگان خودشان باشند تا بتوانند کارها را خودشان اصلاح کنند”.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این نسبت به ردصلاحیت چند تن از کاندیداهای انتخابات نظام پزشکی ـ– از جمله شهاب‌الدین صدر و مصطفی معین ـ– اعتراض کرده و گفته بود که برگزاری این انتخابات براساس قانون نیست. وی تهدید کرده بود که در صورت عدم تجدیدنظر درباره صلاحیت‌ها، وی انتخابات را تایید نخواهد کرد.

وی در پاسخ به نامه بیژن گودرزی، رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که به روند احراز صلاحیت‌ها معترض بود، خطاب به سرپرست وزارت بهداشت و وزیر کشور نوشته بود: “چنان‌چه روند اصلاح نشود و افرادی که بدون دلیل قانونی رد صلاحیت شده اند با تجدیدنظر احقاق حق نشوند، برگزاری انتخابات خلاف قانون و از نظر اینجانب باطل است”.

بسیاری از اصول‌گرایان این اقدام احمدی‌نژاد را تهدیدی برای آینده دانسته‌اند و گفته‌اند که احمدی‌نژاد واکنش مشابهی درباره ردصلاحیت احتمالی اسفندیار رحیم‌مشایی – کاندیدای احتمالی دولت در انتخابات آینده – خواهد داشت.

مراد هاشم‌زهی، رییس شورای مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی بلافاصله پس از انتشار نامه احمدی‌نژاد اعلام کرد: “سخنان رئیس جمهوری مبنی بر بازنگری صلاحیت نامزدهای رد صلاحیت شده این انتخابات کاملاً غیر قانونی و مصداق تشویش اذهان عمومی است. چنین اظهاراتی در شأن رئیس جمهوری نیست اما اساساً گویی آقای احمدی نژاد با همه سر جنگ دارد”. وی تاکید کرد همه مراحل کاملا قانونی طی شده است.

او البته در گفت‌وگویی دیگر امکان مداخله دولت در برگزاری انتخابات را رد نکرد: “دولت در برگزاری انتخابات نظام پزشکی مختار است اما از نظر ما بررسی صلاحیت نامزد‌ها هیچ مشکلی ندارد اما اینکه می‌خواهند به چه شکلی انتخابات نظام پزشکی را باطل کنند باید از خود رئیس جمهور بپرسید”.

محمد رئیس‌زاده٬ رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی هم این حرکت احمدی‌نژاد را “غیرقابل قبول و دهن‌کجی به حوزه سلامت” توصیف کرد و گفت: “این حرکت دیکتاتورمآبانه است و لذا به هیچ عنوان از طرف نخبگان کشور قابل قبول نخواهد بود”. انتخابات سازمان نظام پزشکی در شرایطی برگزار شد که به عقیده برخی منتقدان، کم‌رونق‌ترین انتخابات برگزار شده در این سازمان بوده است.

این انتخابات در حالی برگزار شده بود که علی تاجرنیا، عضو پیشین شورای‌عالی نظام پزشکی در گفت‌وگو با روزنامه بهار گفته بود: “اخباری که از هیات نظارت بیرون آمده این بوده که همه افرادی که نامه جمعی از پزشکان به بشار اسد را امضا کرده بودند، در این دوره از انتخابات نظام پزشکی رد صلاحیت شوند، و حتی به چند نفر هم گفته‌اند که بیایید امضا را پس بگیرید”.

اشاره علی تاجرنیا به نامه بیش از ۲۰۰ پزشک ایرانی در مهرماه سال ۹۰ خطاب به بشار اسد رییس جمهوری سوریه است که در آن پزشکان ایرانی نسبت به سرکوب‌ها در این کشور انتقاد کرده و با اشاره به تحصیل بشار اسد در رشته پزشکی و سوگند او برای نجات جان انسان‌ها، از اینکه کسی با چنین سوگندی آمر وقایع سوریه است، ابراز تاسف کرده‌ بودند.