شکار هواپیمای بدون خلبان اسرائیلی

نویسنده
گاردین

» گزارش گاردین از سقوط پهپاد

سپاه پاسداران ایران ادعا کرد، هواپیمای بدون خلبان اسرائیل را بر فراز تاسیسات غنی‌سازی نطنز در مرکز کشور سرنگون کرده‌ است.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس گزارش داد، نیروهای ایران یک هواپیمای بدون سرنشین متعلق به رژیم صهیونیستی را ردگیری و سرنگون کرده است. این خبر در بیانیه‌ای که توسط سپاه منتشر شد اعلام گردید، اما مشخص نیست این رویداد در صورت صحت، چه زمانی رخ داده است.

بیانیه سپاه پاسداران می‌گوید: “این عمل شریرانه باردیگر ماهیت رژیم صهیونیستی را آشکار کرد و برگ سیاه دیگری بر پرونده جعلی این رژیم که پر از جنایت است افزود.”

خبرگزاری ایسنا گزارش داد، این هواپیما از نوع رادارگریز بوده و قصد داشته به منطقه هسته‌ای نطنز نفوذ کند… اما توسط موشک‌های زمین به هوای ایران، پیش از ورود به منطقه، هدف قرار گرفت.

سخنگوی سپاه پاسداران پس از آن به تلویزیون ایران گفت، بخشی از این هواپیما بازیابی شده است. ایران ادعا کرده که هواپیمای بدون خلبان آ مریکایی RQ-۱۷۰ را در سال ۲۰۱۱ مهندسی معکوس کرده است.

سردار رمضان شریف گفت: “بخش‌های اصلی وسایل این هواپیما بازیابی و به دست دوستان ما رسیده تا بتوانند اطلاعات بیشتری بدست آورند.” او نگفت هواپیما چه وقت سرنگون شده اما گفت، به محض ورود به حریم هوایی ایران شناسایی شد. وی گفت، مقامات اجازه دادند برای مدت کوتاهی به پرواز خود ادامه دهد تا مقصد آن را تشخیص بدهند.

مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل گفته‌اند که هرگز به چنین ادعاهایی پاسخ نمی‌دهند. آن‌ها همیشه تهدید کرده‌اند که علیه تجهیزات هسته‌ای ایران دست به حمله نظامی می‌زنند، اما بدون حمایت یا مشارکت آمریکا در انجام آن تردید دارند.

نطنز نیروگاه اصلی غنی‌سازی اورانیوم ایران است که بیش از ۱۶ هزار سانتریفیوژ را در خود جای داده است. حدود ۳۰۰۰ سانتریفیوژ دیگر نیز در نیروگاه فوردو که زیر کوه‌ها ساخته شده قرار دارد.

اسرائیل می‌گوید، ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است و قصد دارد با آن‌ها به این کشور یهودی حمله کند. بنیامین نتانیاهو، ‌نخست‌وزیر اسرائیل ‌به تکرار گفته است، برنامه هسته‌ای ایران تهدید علیه وجود کشورش محسوب می‌شود. ایران اصرار دارد برنامه غنی‌سازی این کشور صلح‌آمیز است.

ایران و قدرت‌های جهانی به یک توافق شش ماهه دست یافتند و ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را در ازای کاهش بخشی از تحریم‌ها تعطیل کرد.

در ماه ژوئیه، این توافق برای چهار ماه دیگر هم تمدید شد و به دو طرف فرصت داده شد تا زمان بیشتری را برای توافق نهایی که قصد دارد به تنش‌های ده ساله بر سر برنامه هسته‌ای ایران پایان بخشد صرف کنند. دو طرف در مورد مقدار غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران در آینده اختلاف‌نظر دارند.

واشنگتن می‌خواهد تهران سه چهارم برنامه هسته‌ای خود را معلق کند، اما ایران می‌خواهد تا سال ۲۰۲۱ غنی‌سازی خود را ده برابر کند تا برای نیروگاه بوشهر سوخت تولید کند.

اسرائیل با هرگونه توافقی که به تهران اجازه دهد بخشی از برنامه غنی‌سازی خود را حفظ کند مخالف است.

 

منبع: گاردین - 24 اوت