سکوت مسئولان با گذشت دو هفته از سقوط ایران ۱۴۰

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» سخنگوی کمیسیون عمران: اظهارنظر ما شخصی بود!

هرچند اعلام شده بود دوشنبه هفته گذشته جلسه ای برای بررسی مساله سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ که بیش از ۴۰ کشته داد در سازمان هواپیمایی کشور با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس و وزیر راه و ترابری برگزار می‌شود، اما مهرداد لاهوتی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس می‌گوید در این جلسه هیچ صحبتی درباره مساله سقوط هواپیما نشده و تنها درخصوص مشکلات سازمان هواپیمایی صحبت شده است.

 با گذشت دو هفته از سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ و جان باختن مسافران و خدمه این هواپیما، شرکت هواپیمایی سپاهان ایر هیچ گونه توضیحی درباره این سانحه نداده است. سازمان هواپیمایی کشوری هم ارائه هرگونه توضیحی را به بررسی کمیته سوانح موکول کرده اما نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس که از همان دقایق ابتدایی سقوط هواپیما اعلام کردند سازمان هواپیمایی نباید به شرکت دارنده این هواپیما اجازه پرواز می داد و پرواز آزمایشی اولین فروند از این نوع هواپیما (ایران ۱۴۰) در اصفهان سقوط کرده بود و در جریان دو بار بازدید از مراحل ساخت این هواپیما نگرانی خود را اعلام کرده بودند، حالا یا سکوت کرده اند یا اظهارنظرهای خود را اظهارنظرهایی شخصی می خوانند.

روز گذشته اما مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد “انتخاب هواپیمای ایران ۱۴۰ که مناسب آب و هوای ایران نیست و تعداد صندلی های آن بر خلاف طراحی اولیه افزایش یافته و مناسب مسیرهای طولانی نیز نمی باشد و موجب خسارت های سنگین شده است و کسی هم عهده دار مسئولیت نیست”.

در این بیانیه آمده است: “با عنایت به اینکه کادر فنی و پرواز درایران بسیار با تجربه و کاردان می‌باشند لذا علت اکثریت سوانح و حوادث مذکور از ناحیه هواپیماها که عمدتاً ساخت شرق است انتصابات افراد غیر متخصص و بعضاً‌ جناحی در مدیریت های ارشد سازمان هواپیمایی کشور است. ازطرفی چون بخش اعظم خطوط و هواپیماها در مالکیت دولت قرار دارد، ملت تاکنون شاهد بازخواست و اقدامات تنبیهی و توبیخی سهل انگاری و مقصرین نبوده است، حتی از بازماندگان قربانیان حادثه عذر خواهی هم به عمل نیامده است”.

اما نتیجه پی گیری ها و بررسی ها چه شد؟چرا کمیسیون عمران مجلس که از سوی نایب رئیس مجلس، مسئول بررسی سانحه سقوط این هواپیما شده بود، با گذشت دو هفته در قبال این سانحه، سکوت اختیار کرده؟ چراسازمان هواپیمایی کشوری و شرکت سپاهان ایر توضیح درستی به افکار عمومی و رسانه ها نمی دهند؟ این سئوالات را با مهرداد لاهوتی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس مطرح کرده ام.

 

آقای لاهوتی نتیجه جلسه اعضای کمیسیون عمران در سازمان هواپیمایی کشوری چه شد؟

بحث ما آن روز درخصوص مشکلات سازمان هواپیمایی بوده و ارتباطی با سانحه سقوط هواپیما نداشت، انشاالله این هفته موضوع را بررسی می کنیم.

 

یعنی چند روز بعد از سقوط هواپیما، هیچ صحبتی درباره سقوط هواپیما نشد؟

نه خیر آن جلسه قبل از سقوط هواپیما تنظیم شده بود و موضوع بحث چیز دیگری بود.

 

اما در مصاحبه ای که قبلا با شما داشتم گفته بودید جلسه کمیسیون عمران مجلس درباره سقوط هواپیما دوشنبه (هفته قبل) قرار است در سازمان هواپیمایی تشکیل شود.

 انشالله این هفته این اتفاق می افتد و مساله بررسی می شود. جعبه سیاه که پیدا شده و مکالمات بازخوانی می شود. کمیته 5 نفره ای هم وزیر تشکیل داده که چهار نفر از خارج از سازمان هستند و یک نفر از سازمان که نتیجه را به کمیسیون گزارش می دهند.

 

از اعضای کمیسیون کسی در این کمیته است؟

نه خیر. کمیته سوانح براساس قوانین بین المللی تعریفی دارد که وزیر هم همین کار را کرده و نتیجه را به کمیسیون گزارش می دهند.

 

پی گیری خود کمیسیون به کجا رسیده؟ کمیسیون عمران از سوی نایب رئیس مجلس مسئول پی گیری مساله شده بود.

واقعیت قضیه این است که سوانح قضایی در همه جای دنیا اتفاق می افتد، تا دلایل کارشناسی موجود براساس چارچوب ها مشخص نشود اظهارنظری نمی توان کرد. ما انشالله امیدواریم که نتیجه کمیته بررسی سانحه که براساس قانون هم تعریف شده به کمیسیون ارائه شود تا کمیسیون بتواند گزارش خود را براساس همان گزارش در صحن علنی مجلس مطرح کند.

 

یعنی کمیسیون عمران پی گیری خاصی نمی کند و منتظر گزارش کمیته سوانح است؟

ما منتظریم کمیته سوانح گزارش و نتیجه بررسی اش را بدهد تا بتوانیم اظهارنظر کنیم.

 

آیا شرکت سپاهان ایرتوضیحی درباره این سانحه به کمیسیون یا مجلس داده ؟

شرکت سپاهان ایر هم مثل همه شرکت ها و ایرلاین های دیگر مجوز گرفته که پروازهای داخلی را انجام دهد. در هر صورت این طور اتفاقات در همه جای دنیا می افتد، همین چند وقت اخیر دیدید که دو هواپیمای مالزی سقوط کردند. اتفاقات دیگری هم در این فاصله داشتیم. این هواپیما هم درهر صورت سقوط کرده و باید علت را ریشه یابی کنیم که آیا سقوط به خطای خلبان مربوط است، یا نقص فنی هواپیما یا چی. ما علیرغم تحریم های ظالمانه ای که مواجه هستیم اما دقت زیادی در سلامت جان انسان ها می کنیم. احتمال یک درصدی هم اگر وجود داشت در هواپیماهای دیگر باشد پرواز هواپیما را متوقف کردیم. برای تحریم کنندگان ظالم جان انسان ها مهم نیست اما برای جمهوری اسلامی مهم است و این دقت ها هست. امیدواریم از نظر کارشناسی به مدارجی برسیم که اگر نقصی هم وجود دارد مطرح شود یا اینکه اگر خدای ناکرده کوتاهی و قصوری هم وجود داشته باشد در جمهوری اسلامی قطعا برخورد خواهد شد.

 

سئوال من این بود که مسئولان این شرکت توضیحی درباره این سانحه داده اند یا نه؟ با توجه به اینکه خود شما و دیگر اعضای کمیسیون عمران گفته بودید نباید به این هواپیما مجوز پرواز داده می شد.

این اظهارنظر شخصی ما بوده،واقعیت موضوع را بایستی موکول کرد به اظهارنظرهای کارشناسی. در همه جای دنیا همین است. بعد از پیدا شدن جعبه سیاه و بررسی آن اظهارنظر و درست را ارائه می دهند. ما ممکن است نظرات مختلفی داشته باشیم اما اظهارنظر قطعی موکول به اظهارنظر کمیته کارشناسی است.

 

ایران ۱۴۰ که فعلا با دستور آقای روحانی اجازه پرواز ندارد؟

فعلا آقای رئیس جمهور دستور دادند تا زمانی که این مساله مشخص نشده پروازی انجام نشود تا علت سانحه مشخص شود. به نظر من هم کار آقای رئیس جمهور کار درستی بوده،ایشان دقت هایی داشتند که اگر علت خاصی در این هواپیما نبوده و علت فنی بوده که ممکن است عمومیت داشته باشه به بقیه ایران ۱۴۰ ها دستور توقف دادند. این دستور در جهت دقت در سلامت پروازها و دقت در سلامت جان انسان ها داده شده.