زندانی کرد در حال مرگ به بهداری منتقل شد

نویسنده
رژین یونسی

» بازداشت سه فعال محیط زیست در مریوان

منابع خبری در کردستان از درگذشت یک زندانی سیاسی کرد، در بهداری زندان مرکزی ارومیه بر اثر بیماری خبرداده اند. خسرو کرد پور، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ساکن مهاباد، با تائید این خبر به روز می گوید: “به گفته هم بندی های ناصر خانی زاده، او در روزهای قبل از انتقال به بهداری زندان به شدت دچار کاهش وزن و ضعف مضاعف جسمانی شده و تنها دو روز قبل از مرگ به بهداری منتقل شده است.”

همزمان بعضی دیگر از رسانه ها از بازداشت سه عضو هیات مدیره انجمن دفاع از محیط زیست سبز چیا در مریوان طی روزهای گذشته و صدور قرار بازداشت یک ماهه برای آنها خبر داده اند. یک عضو سابق هیات مدیره این انجمن مدافع محیط زیست، به روز می گوید: “تا این لحظه تلاشهای خانواده برای ملاقات و حتی تماس تلفنی با بازداشت شدگان بی نتیجه مانده است.”

 

نیاز به رسیدگی

به گزارش آژانس خبری مکریان، ناصر خانی زاده، 35 ساله و اهل بوکان که اخیراً از زندان این شهر جهت معالجه به ارومیه منتقل شده بود روز یکشنبه،2 مرداد ماه، در بهداری زندان ارومیه درگذشت.

خسرو کرد پور، روزنامه نگار ساکن ایران در مورد مرگ ناصر خانی زاده به روز می گوید: “این زندانی سیاسی به بیماری دستگاه گوارشی مبتلا بوده است. بعد از آنکه بیماری آقای خانی زاده در زندان بوکان شدت می گیرد، روز پنج شنبه هفته گذشته جهت مداوا او را به بهداری زندان مرکزی ارومیه منتقل کرده اند.”

به گفته آقای کردپور، این زندانی سیاسی در نهایت بر اثر “وخامت حال” در زندان ارومیه درگذشته است.

ناصر خانی زاده به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد بازداشت و به 18 ماه حبس محکوم شده بود.

خانواده این زندانی سیاسی هنوز واکنشی نسبت به مرگ وی زاده نداده اند. خسرو کرد پور هم می گوید: “تا این لحظه نتوانسته ایم با خانواده این زندانی سیاسی ارتباط برقرار کنیم.”

طبق ماده 118 آئین نامه زندانها معاینه و در صورت نیاز، معالجه محکومان بیمار به عهده مسئولان زندان است.

کردپور در این ارتباط می گوید: “باید مسئولان زندان در این گونه موارد به سرعت به وضعیت زندانیان رسیدگی کنند. بهداری در یک حد معمولی می تواند بیماران را مداوا کند،اما در بسیاری موارد ،بیماران نیاز به عمل جراحی و رسیدگی جدی تر پزشکی دارند.”

 پیشتر شماری از زندانیان سیاسی به علت عدم رسیدگی سریع به وضعیت جسمانی و بیماری در داخل زندانهای جمهوری اسلامی درگذشته اند.

 

بلاتکلیفی سه زندانی انجمن سبز چیا

همزمان با درگذشت این زندانی سیاسی، وبسایت “کردیش پرسپکتیو” که به صورت روزانه اخبار کردستان را پوشش می دهد، از بازداشت سه فعال محیط زیستی کرد خبر داده است.

به گزارش این وبسایت، روز شنبه اول مرداد ماه، سه‌ تن از اعضای فعال “انجمن محیط زیستی سبز چیا” در شهر مریوان در پی احضار به‌ اداره‌ اطلاعات به صورت جداگانه بازداشت شدند.

منابع خبری کردستان اسامی این سه نفر را که عضو هیات مدیره انجمن سبز چیا بوده اند بهروز داروند، شریف باجور و ایرج قادری اعلام کرده اند.

هیرو دانش، عضو سابق هیات مدیره این انجمن به روز می گوید: “قرار است امروز، سه شنبه، دادگاه این سه فعال محیط زیست کردستان برگزار شود. البته خانواده ها دیروز مطلع شده اند که برای هر یک از آنها قرار بازداشت یک ماهه صادر شده است.”

به گفته خانم دانش خانواده این فعال مدنی تا کنون نتوانسته اند با بازداشت شدگان ملاقات کنند یا حتی تماس تلفنی داشته باشند. او می گوید: “تلاشهای خانواده در این زمینه بی نتیجه مانده و ماموران اداره اطلاعات جواب سر بالا می دهند.”

عضو سابق هیات مدیره انجمن سبز چیا می گوید: “همکارانم هنوز تفهیم اتهام نشده اند، اما به نظر می رسد در رابطه با فعالیت های انجمن بازداشت شده باشند. حتما اطلاع دارید که اعضای انجمن در  ماه گذشته فعالانه در خاموش کردن آتش جنگلهای کردستان شرکت کرده اند.”

او می افزاید: “فعالیت های انجمن درطول این سالها به هیچ عنوان سیاسی نبوده است. اعضا همیشه نسبت به ورود به فعالیت های سیاسی حساسیت داشته و به شدت از ورود به این حوزه خودداری کرده اند. مضافا اینکه تمام فعالیت های محیط زیستی انجمن با مجوز و به صورت قانونی بوده است. خود انجمن نیز یک تشکل مردم نهاد قانونی محسوب می شود.”

این اولین بار نیست که اعضای این تشکل احضار، بازداشت و یا زندان می شوند. پیشتر یک عضو دیگر این انجمن به‌ نام فرزاد حق شناس از سوی اداره‌ اطلاعات دستگیر شده‌ بود که‌ هنوز هم در بازداشت و بلاتکلیفی به‌ سر می برد.

 انجمن سبز چیا، یک تشکل مردم نهاد مدافع محیط زیست است که در سال 1381 به همت شماری از فعالان مدنی شهر مریوان به منظورحفاظت از محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع، فرهنگ‌سازی جامعه و مشارکت مردمی در این زمینه  تاسیس شد.

این انجمن که دارای مجوز از فرمانداری شهرستان مریوان است اهداف خود را “تلاش برای حفاظت از محیط زیست وترویج فرهنگ زیست‌محیطی”، “فعالیت در جهت پیشرفت همه‌جانبه و همسو با اهداف زیست‌محیطی به منظور توسعه پایدار”، “تلاش در راستای ایجاد مناطق حفاظت‌شده وپارک های ملی و جلوگیری از فعالیت مراکز آلوده‌کننده محیط زیست” و  “تلاش در جهت ایجاد اشتغال مرتبط با منابع طبیعی با استفاده از شیوه بهره‌برداری صحیح از آن منابع” اعلام کرده است.

انجمن سبز چیا در جریان آتش سوزی ده ها هکتار از جنگل های کردستان فعالیت های چشمگیری داشته که از جمله می توان به بسیج مردمی برای خاموش کردن حریق جنگلهای مریوان و سروآباد در  سالهای گذشته اشاره کرد.