دکتر یا دانشجو، به هر حال کار سیا و موساد

نویسنده

» گزارش فیگارو از ترور دانشمندان ایرانی

ژرژ مالبرونو

داریوش رضایی  در تهران کشته شد، حکومت جمهوری اسلامی وجود هرگونه ارتباط میان او و برنامه هسته ای را تکذیب می کند اما ترور را کار آمریکا و اسرائیل، یعنی سیا و موساد می داند.

داریوش رضایی که روز شنبه در تهران کشته شد کیست؟ به گفته برخی رسانه های داخلی، ازجمله خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا، او دانشمندی مرتبط با سازمان انرژی اتمی ایران است. شاید هم آن طور که رییس این سازمان تصحیح کرده، دانشجوی فوق لیسانس رشته برق در دانشگاه خواجه نصیر بوده است. یک چیز مسلم است: دستورالعمل حذف او باعث تداعی شدن ترورهای قبلی دانشمندان ایرانی می شود که ازسوی دولت تهران به موساد اسراییل یا قدرت های غربی که به دنبال ایجاد مانع برای برنامه مناقشه آمیز هسته ای ایران هستند نسبت داده شده.

داریوش رضایی ۳۵ ساله توسط افراد ناشناس موتورسوار به ضرب پنج گلوله در جلوی منزلش کشته شد. همسر او نیز در این حمله زخمی شد. روز یکشنبه دولت تهران ایالات متحده و اسراییل را مسؤول مرگ او دانست. علی لاریجانی، رییس مجلس، در این رابطه گفت: “این اقدام تروریستی آمریکایی- صهیونیستی نشانه جدید دیگری از خصومت و کینه آمریکاست. آنها باید به پیامدهای چنین اقداماتی خوب فکر کنند.” درحالی که واشنگتن درتلاش است برای طولانی کردن حضور نظامی خود در عراق با بغداد به مذاکره بنشیند، ممکن است تهران به انجام اقدامات تلافی جویانه در کشور همسایه که اخیراً تحویل تسلیحات ایرانی در آن افزایش یافته روی آورد.

 

جنگ سایه ها

طی سال های اخیر، چندین دانشمند ایرانی قربانی ترورها و آدم ربایی های غیرقابل توضیح شده اند. روز ۲۹ نوامبر ۲۰۱۰ [۸ آذر ۱۳۸۹]، افراد ناشناس موتورسوار در کنار اتومبیل دو کارشناس برنامه هسته ای بمب کار گذاشتند. یکی از آنها، مجید شهریاری، به عنوان مسؤول پروژه رآکتورهای هسته ای، کشته شد، درحالی که فریدون عباسی، کارشناس لیزر، به طور سطحی زخمی شد و در ماه فوریه به سمت ریاست سازمان انرژی اتمی ایران منصوب گردید.

در ماه ژانویه ۲۰۱۰ دانشمند دیگری به نام مسعود علی محمدی، در جریان انفجار یک موتورسیکلت کشته شد. این ترورها به علاوه حمله ویروس کامپیوتری استاکس نت علیه سانتریفوژهای غنی ساز اورانیوم احساس آسیب پذیری را در نزد مقامات عالی رتبه ایرانی افزایش داده است. به همین دلیل در نوامبر ۲۰۱۰ رویکردهایی دایر بر نظارت بیشتر بر دانشمندان برجسته هسته ای اتخاذ گردید. ولی ظاهراً این رویکردها نتیجه موردنظر را بر “دشمنان جمهوری اسلامی” نداشته است.

این حمله اخیر زمانی حادث شد که جمهوری اسلامی اعلام کرد سانتریفوژهای جدید و پرسرعت تری را در تأسیسات غنی سازی خود نصب کرده است. ازطرف دیگر، روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف می نویسد که ایران به صورت پنهانی سانتریفوژها را به یک انبار مخفی در کوه های قم منتقل کرده تا نسبت به حملات هوایی احتمالی دشمن محفوظ باشند. جنگ سایه ها ادامه دارد…

منبع: فیگارو، ۲۴ ژوئیه