در دولت عناصر امنیتی زیادند

نویسنده
فیروزه متین

» بررسی سوابق دولتمردان امنیتی ناشناخته

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری حسن روحانی که قصد دارد در روزهای باقیمانده تا تعیین تکلیف وزیر علوم، با توجه به پیشینه سیاسی-ـ امنیتی اش رای مجلس را به نفع دولت برگرداند، روز گذشته در اظهاراتی تایید کرد که بیشتر اعضای کابینه حسن روحانی را عوامل اطلاعاتی و امنیتی تشکیل می دهند.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، او که خود در دوران وزارت اطلاعات علی فلاحیان، قائم مقام وی بود و گزارش های متعددی از نقش او در قتل های زنجیره ای به ویژه پرونده قتل موسوم به “پختن فخرالسادات برقعی در اسید” وجود دارد، روز گذشته گفته است: “این دولت، دولتی است که به آرمان‌های نظام و انقلاب عمیقا وفادار و پایبند است.در این دولت مقامات باتجربه امنیتی فراوانی حضور دارند. شخص رئیس‌جمهور نیز تجربه طولانی مدیریتی در جایگاه‌هایی مانند دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مدیریت زمان جنگ را داشته و خودش مفاهیم امنیتی را به خوبی درک می‌کند. ما به خوبی می‌دانیم هر نوع اقدام، حرکت و عزل و نصبی که پایه‌های امنیت ملی را مخدوش کند به کلیت حاکمیت و ثبات و اقتدار ملی ما آسیب می‌زند. من می‌توانم بگویم که این دولت، یکی از دولت‌هایی است که بیشترین تجربه‌های امنیتی به خصوص امنیت ملی را در خود جا داده است.عناصر با تجربه و باسابقه که در حوزه امنیت ملی کار کرده‌اند در این دوره حضور دارند. از نظر حرفه‌ای و فنی هم این دولت اجازه نمی‌دهد کسانی که خطوط قرمز نظام را زیرپا می‌گذارند، جایگاهی داشته‌باشند”.

سخنان او در حالیست که در زمان رای اعتماد به اعضای کابینه، روح الله(خسرو) حسینیان، یکی از نزدیکان سعید امامی و همکار پورمحمدی در وزارت اطلاعات نیز از کابینه پیشنهادی روحانی به “کابینه امنیتی” تعبیر کرده بود که با واکنش های شدیدی در رسانه ها و فضای مجازی روبه رو شد.

او نیز، همچون پورمحمدی گفته بود: “الحمدالله این کابینه خیلی کابینه امنیتی است و اکثر وزرای پیشنهادی امنیتی هستند به جز وزیر پیشنهادی اطلاعات که یک شخصیتی مذهبی و سیاسی است،بسیاری از افراد معرفی شده در شورای امنیت بودند و کارهای امنیتی کردند و وزارت اطلاعاتی هستند”.

سابقه امنیتی بسیاری از اعضای کابینه حسن روحانی کماکان به دلیل “طبقه بندی اطلاعات” محرمانه است، اما تا آنجا که رسانه ها از این سو و آن سو توانسته اند پی ببرند، دستکم ۱۲ تن از اعضای این کابینه سوابق اطلاعاتی و امنیتی دارند.

در همین باره، سایت نامه نیوز در گزارشی به بررسی سوابق امنیتی اعضای کابینه پرداخته است.

در این گزارش ادعا شده  که علاوه بر شخص حسن روحانی که از چهره های امنیتی حکومت بوده است، سیدرضا اکرمی (رئیس نهاد ریاست جمهوری)، مصطفی پورمحمدی(وزیر دادگستری) ، حمید چیت چیان(وزیر نیرو)، حسین دهقان(وزیر دفاع)، علی ربیعی (با نام مستعار برادر عباد و وزیر تعاون)، علیرضا رشیدیان(استاندار خراسان رضوی)، علی شمخانی(دبیر شورای عالی امنیت ملی)، محمد صادق صالحی منش(استاندار قم)، علی اصغر فانی(وزیر آموزش و پرورش)، علی یونسی( دستیار و مشاور رئیس جمهور)، محمدرضا صادق(مشاور رسانه ای) ، حسام الدین آشنا(مشاور رسانه ای)، محمد شریعتمداری(معاون اجرایی) و رضا صالحی امری(معاون وزارت اطلاعات) از جمله چهره های امنیتی کابینه حسن روحانی هستند.

در این میان، حمید چیت چیان، یکی از چهره های امنیتی کابینه است که درباره او اطلاعات زیادی در دست نیست و سایت صراط نیوز او را “معاونت بخش عملیات برون مرزی اروپای شرقی” در وزارت اطلاعات معرفی کرده است.

علی اصغر فانی نیز از اعضای موسس “حفاظت اطلاعات سپاه” است و محمد شریعتمداری نیز معاون ری شهری در زمان تاسیس وزارت اطلاعات بوده است.

همچنین مصطفی پورمحمدی، محمد صادق صالحی منش، علی ربیعی، حسام الدین آشنا، علیرضا رشیدیان، محمد شریعتمداری و حمید چیت چیان و رضا صالحی امیری جملگی سابقه “معاونت وزارت اطلاعات” را در پرونده خود دارند.

گفتنی آن که رضا صالحی امیری هم که اکنون رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است، قراربود به عنوان وزیر ورزش و جوانان کابینه روحانی انتخاب شود اما الیاس نادران در جلسه رای اعتماد به وی درباره سوابق امنیتی او چنین گفت: “در طول مدیریت ایشان در خوزستان دو اتفاق ناگوار افتاده است. اول این که به دلیل انفجار در لوله‌های گاز، مدیر وقت وزارتخانه از ایشان می‌خواهد که متهمین را پیدا کنند. این امر ممکن نمی‌شود. عده‌یی از رزمندگان دفاع مقدس که از خادمان ملت بودند ولی گرایش چپ داشتند را به اتهام انفجار لوله‌ها زندانی می‌کنند و آنقدر مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها اقدام به خودکشی می‌کند. شکایت می‌کنند، شکایت به دفتر رهبری می‌آید. رهبر معظم انقلاب این شکایت را به دفتر بازرسی ارجاع می‌دهد و دفتر بازرسی ماموری را برای رسیدگی به پرونده به خوزستان اعزام می‌کند. آن فرد که به تعدادی از نمایندگان مجلس علنی شهادت داده است گفته است که ما به یقین دریافته‌ایم که این اتفاق به دستور ایشان صورت گرفته است”.