میزبانی مسابقات نوجوان به ما نرسید

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» واکنش فدراسیون بین المللی والیبال به منع ورود بانوان به ورزشگاهها

گرچه مدیر اجرایی فدراسیون بین المللی والیبال چنان که رییس فدراسیون والیبال ایران پیش بینی کرده بود رسما اعلام نکرد که ایران به مجازات راه ندادن به خانم ها در ورزشگاه ها، مجازات از میزبانی مسابقه های لیگ جهانی محروم می کند اما وی سخنی گفت که سیاستمدارانه بدان معنا بود که مهلتی برای ایران در نظر گرفته شده تا این موضوع را حل کند و تبعیضی بین زن و مرد برای تماشای مسابقات والیبال قایل نشود.

پیش از مسابقه آخر ملی پوشان با تیم ملی روسیه (قهرمان المپیک) یک مقام عالیرتبه از فدراسیون جهانی والیبال به ایران آمد تا راجع به مسائل مهم از جمله ورود بانوان ایرانی به تالار مسابقه ها با مقامات ایرانی به بحث بنشیند. پیش از این محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال از خطر محرومیت ایران از میزبانی مسابقه های لیگ جهانی والیبال سال آینده خبر داده بود.

 آزودو مدیر اجرایی فدراسیون بین المللی والیبال روز شنبه در مصاحبه مطبوعاتی خود، به لزوم حضور بانوان تماشاگر به سالن مسابقات اشاره داشت و از سوی دیگر راجع به محرومیت سال پیش ایران از مسابقه هایی که قرار بود در تهران انجام شود، گفت: “میزبانی مسابقات نوجوانان جهان را به ایران نداده بودیم که بخواهیم پس بگیریم… نمی‌خواهیم کسی را تنبیه کنیم. ایران اگر بتواند چند نکته را رعایت کند می ‌تواند میزبان مسابقات معتبر جهانی باشد.”

او هدف از سفر به تهران را توانایی و کیفیت میزبانی ایران و توانایی فدراسیون والیبال عنوان کرد و ضمنا به رعایت تساوی بین جنیسیت ها اشاره داشت که از وظایف فدراسیون ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران آزودو در بخشی از سخنانش گفت: “یکی از مطالب مهم حضور خانواده‌ها در سالن‌های والیبال است با تجربه‌ای که دیروز در سالن آزادی کسب کردم. باید بگویم تاکنون چنین جوی را در سالن‌های والیبال ندیده بودم تنها لهستان و برزیل با ایران قابل مقایسه هستند که از قدرت‌های دنیا محسوب می ‌شوند. ایران فرصت نادری برای ادامه این راه دارد و می‌تواند یک نمونه بارز بر سطح دنیا باشد. ایران اگر مسائل ذکر شده را داشته باشد می‌تواند میزبان مطرح‌ترین مسابقات باشد.”

 

محرومیت نه، گفت و گو

نماینده فدراسیون جهانی در مورد برخورد با فدراسیون ایران به دلیل ممنوعیت حضور بانوان تماشاگر مسابقات گفت: “فدراسیون جهانی والیبال مصر است که خانواده‌ها در سالن والیبال حضور پیدا کنند و برای این موضوع به دنبال تضمین است. ما نمی‌توانیم مانع برگزاری مسابقات در ایران شویم چرا که با این کار موجب عقب گرد می‌شویم. برای حل مشکلات باید در قالب گفت ‌و گوهای دو طرفه قدم برداریم.”

سال پیش، در زمانی که مساله منع بانوان از ورود به ورزشگاه ها در ایران به سطح رسانه های جهانی رسیده بود اعلام شد آری گراسا، رییس فدراسیون جهانی، خواهان نشستی با حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی شد. اتفاقی که به نظر می رسد موکول به زمانی شده که دولت توانسته باشد مشکل را با مقامات روحانی حل کند چنان که آزودو در این مورد گفت: “هنوز برنامه مشخصی نداریم و تمام اتفاقات در قالب نامه نگاری است. هنوز مشخص نیست ملاقاتی بین رییس جمهور ایران و آقای گراسا برگزار می‌شود یا نه. گراسا بی صبرانه منتظر است تا با آقای روحانی دیدار کند تا شاید مشکلات حل شود. هدف ما گفت‌وگو و همکاری دو جانبه با فدراسیون ایران است.”

وی تاکید کرد “عدم حضور خانواده‌ها در سالن‌ها یک نمره منفی برای گزینه‌های میزبانی به شمار می‌ رود. باز هم تاکید می ‌کنم اگر ایران برخی نکات را رعایت کند می ‌تواند میزبان مسابقات معتبر باشد. از رسانه‌ها هم درخواست می‌کنم وقتی می‌خواهند این اخبار را منتشر کنند روی نام بانوان تاکید نکنند چرا که هدف ما حضور خانواده‌ها است. من شناخت کاملی از فرهنگ ایران ندارم و نمی‌توانم زمانی را برای رفع این مشکل تعیین کنم.” هفته پیش خانم مولاوردی، معاونت رییس جمهوری در امور بانوان اعلام کرد که دولت روحانی به دلیل مخالفت پاره ای از مراجع تقلید با حضور بانوان در ورزشگاهها، از پیگیری آن صرف نظر کرده است. به گمان اهالی والیبال ایران، با ادامه مخالفت مراجع تقلید با این مساله اجتماعی، گمان نمی رود روحانی حاضر به نشستی با رییس فدراسیون جهانی والیبال باشد.