یک میلیون نفر مالباخته، سرگردان

نویسنده
حمید احدی

» نمایندگان مجلس وارد شدند، ماجرا امنیتی است

در حالی که هر روز خبر تازه از اجتماع مردم شهرهای خراسان بزرگ منتشر می شود که مالباختگان موسسه مالی و اعتباری میزان هستند که پانزده سال پیش با حمایت های اشکار آستان قدس رضوی و قوه قضاییه سرمایه خود را به این موسسه سپرده اند، و یک ماه بعد از آن که رسما انحلال این موسسه اعتباری اعلام گشته، قوه قضاییه ناتوان از حل ماجرا مساله را به مجلسیان گزارش داد و اعلام شد که روز سه شنبه نمایندگان این موسسه، وزیر دارایی و رییس کل بانک مرکزی و محسن پهلوان مدیر پدیده شاندیز در کمیسیون اجتماعی مجلس حاضر می شوند تا راه حلی برای ماجرایی پیدا کنند که دیگر تبدیل به یک معضل امنیتی برای بخش مهمی از کشور شده است.

یکی از مالباختگان که کشاورزی سبزواری است در نامه ای برای روزآن لاین نوشته موسسه میزان با تبلیغات وسیعی که در تمام با رسانه های استان و حتی در شبکه های سراسری صدا و سیما داشت توانست سرمایه های یک میلیون نفر را به خود جلب کند و آنان را صاحبان پروژه های پر زرق و برق جا بزند. مدیران این موسسه که همه جا گفته می شد با سرمایه و حمایت قوه قضاییه به خصوص شریف ملک زاده نماینده آیت الله شاهرودی و مقامات عالی رتبه استان و فرزندان تولیت آستان قدس و رییس پیشین قوه قضاییه را به عنوان حامیان خود به رخ بکشند. حالا که با چند میلیون نفر نان آوران و اعضای این متضرر شده اند، بانک مرکزی و آستان قدس خود را کنار کشیده اند و اول اعلام کردند موسسه به اندازه سپرده گذاران پول دارد نباید باعث بیکاری ده ها هزار نفر شد. اما اینک اظهار می دارند که اصل پول سپرده گذاران در دسترس نیست. در همین زمان دلالان پدیده شاندیز که محسن پهلوان صاحب آن همچنان راحت در مشهد زندگی می کند و با فرزندان واعظ طبسی رفت و آمد دارد با مردم وارد مذاکره شده اند و عده زیادی را به فروش سهام خود به نصف قیمت راضی کرده اند.

این نامه شرح مفصل تری دارد و با اسامی متعدد ذکر شده است. همزمان به نوشته روزنامه خراسان شنبه، از میان همه کسانی که به نوعی در حمایت از این پروژه چندین صد میلیاردی دست داشته اند وزیر کشور و رییس بانک مرکزی حاضر شده اند در مجلس حاضر شوند و به نمایندگان توضیح دهند. گفته می شود در این جلسه محسن پهلوان هم حضور خواهد داشت.

در این میان انتشار متن ایستاگرام وزیر کشور هم خواندنی است که در جواب حملات تند مالباختگان که از وی به عنوان کسی که در افتتاح یکی از شعبات آن موسسه حاضر بوده نوشته “در بازدید از پروژه‌ای، کارآفرینی از روزگاری شکایت داشت که هفت خوان رستم را گذرانده و همه داشته را انباشته تا زندگی شرافتمندانه بسازد و می‌گفت هیچ مسئولی را با درد وی آشنایی نیست… باز می‌گفت روزگار تلخ وی از شوری ناملایمی‌ها شیرین شده است. با کلام معصوم به آن پاسدار جهاد اقتصادی پاسخ دادم که «اندازه هر مرد به میزان همت اوست». پس یقین بدارید صیانت از انباشته شرافتمندانه را وظیفه خود می‌دانم و همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی، قوه قضائیه نیز به اندازه خود موظف به حمایت و معرفی الگوی سالم کارآفرینی و پیراستن نابسامانی های به ارث رسیده از گذشته‌اند؛ مگر نه این است که باز معصوم می فرماید اندکی کار کنید تا بسیار متنعم شوید”.

وزیر کشور با این مقدمه نزدیکی خود را به موسسه شاندیز و موسسه اعتباری میزان انکار کرده و به حساب حمایت از کارآفرینی گذاشته و تاکید کرده که دولت و وزارت کشور صرفا با هدف صیانت حقوق سهامداران و شهروندان و حمایت از سرمایه‌گذاری قانونی و مولد است و گرنه این ره که می‌رفت منزلی جز ناکجاآباد نداشت.

این پیام ایستاگرامی با این جمله رمانتیک تمام می شود و… “ذهنم پر است از شما و خالی از دیگران”

به نوشته روزنامه خراسان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مصاحبه با خبرنگار این روزنامه با بیان این که مؤسسه مالی، اعتباری میزان  با ۹۳۰ هزار سپرده‌گذار دچار مشکل شده است، گفت: این مؤسسه ۲۶ میلیارد تومان سپرده پشتیبان نزد بانک مرکزی داشت که شب عید ۱۶۵ میلیارد تومان آن آزاد شد، در این زمینه بانک مرکزی از مسئولان مؤسسه میزان تعهد اخلاقی گرفت تا این مبلغ را برای تسویه حساب با سپرده گذاران خرد هزینه کند.

“عبدالرضا عزیزی با بیان این که ۸۴ درصد سپرده گذاران خرد مؤسسه میزان در واقع زیر ۳ میلیون تومان سپرده نزد این مؤسسه داشتند، ادامه داد: تسویه حساب این تعداد از سپرده گذاران با ۱۶۰ میلیارد تومان امکان پذیر بود اما متاسفانه مسئولان موسسه میزان چنین تعهدی را عملی نکردند و به دوستان خود میلیونی و میلیاردی پول دادند و در نتیجه ما از بانک مرکزی درخواست کردیم تا به این وضعیت رسیدگی کند و بانک مرکزی نیز با کمک نهادهای امنیتی، مسئولان این مؤسسه را دستگیر کردند.

نکته ای که نماینده شیروان فاش کرده این است که موسسه میزان صد میلیارد تومان پول نقد نزد بانک مرکزی دارد و مقداری هم اموال اما مشکل سیصد میلیارد تومانی که میزان به مبتکر خود یعنی پدیده شاندیز پرداخت کرده، درست در زمانی که آن شرکت زیر ضربه رفته و شعباتش بسته شده است.(لینک)

محمد هاشم‌زاده هاشمی فرمانده انتظامی سبزوار ظهر امروز با اشاره به اتفاقات اخیر در مورد موسسات مالی و اعتباری میزان و برخی موسسات دیگر اظهار داشت: متاسفانه در روزهای اخیر شایعاتی در مورد بانک قوامین در شهرستان‌های مجاور و سبزوار شنیده شده که این مسئله سبب بروز ناهنجاری‌هایی در سطح جامعه شده است.

فرمانده انتظامی سبزوار افزود: هجوم یک‌باره مردم به سمت یک بانک و مطالبه پول قطعا منابع آن مجموعه را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند و افراد سودجو نیز از همین مسئله استفاده و سعی در ایجاد اخلال در نظم عمومی می‌کنند.

هاشمی با بیان اینکه انتظار ما از مردم این است که به شایعات توجه نکنند گفت: نیروی انتظامی در راستای ایجاد آرامش روانی در جامعه تمام اخبار و مسائل را بررسی می‌کند و در صورت بروز شایعه قطعا با عوامل آن برخورد جدی خواهد داشت.

در حالی که مدیران استان خراسان کوشش می کنند اخبار مربوط به اعتراض های عمومی مردم را مهار کنند فرمانده ناجای سبزوار با بیان اینکه هنجارشکنان همواره به دنبال آسیب رساندن به اموال مردم و کشور هستند، فاش کرده که چنین اتفاقاتی در روزهای گذشته در حوزه وی صورت پذیرفته.

به گفته: بانک قوامین که اخیرا مورد هجمه برخی افراد هنجارشکن و شایعه‌پراکن قرار گرفته از بانک‌های پاک و دارای سابقه درخشانی است و متاسفانه امروز افرادی که با جهت‌دهی‌های مشخص قصد اخلال در نظام مالی و پولی کشور را دارند برای اینگونه بانک‌ها نیز شایعاتی را ایجاد می‌کنند.