سلامتی روزنامه نگار عرب‌ زبان در خطر است

نویسنده

نادر کرمی

عفو بین الملل با صدور بیانیه ای نسبت به وضعیت یک روزنامه نگار عرب زبان ایرانی که در زندان به سر می برد ابراز نگرانی کرد .

عفو بین الملل در اطلاعیه خود با اشاره به وضعیت اقلیت عرب زبان در ایران و سیاستهای محدودکننده دولت ایران در مورد آنها به ویژه پس از بمبگذاریهای صورت گرفته در سال گذشته، وضعیت سلامت جسمانی «محمد حسن فلاحیه» را نگران کننده دانسته است.

عفو بین الملل گزارش می دهد که “محمد حسن فلاحیه روزنامه نگار عرب زبان، پس از نگارش مقالات انتقادآمیز علیه دولت و گزارش‌هایی از گروه های مخالف حکومت مستقر در خارج از کشور به مدت سه سال حبس در زندان اوین محکوم شده است.”

عفو بین الملل این روزنامه نگار را زندانی‌ای عقیدتی می داند که تنها به دلیل رفتارهای مسالمت آمیزش در رابطه با احقاق حقوق آزادی بیان و اجتماعات اکنون در خطر اعمال شکنجه و رفتارهای ظالمانه است.

محمد حسن فلاحیه مدیر مسئول نشریه «اقلام الطلبه» بود که در دانشگاه اهواز در استان خوزستان توسط دانشجویان منتشر می شد . وی همچنین به صورت جداگانه به خبرنگاری برای رادیو تلویزیون‌های عربی و خبرگزاری هایی چون العربیه در امارات متحده عربی و خبرگزاری المستقبل در لبنان مشغول بوده است.

به گزارش عفو بین الملل “این روزنامه نگار عرب زبان در نوامبر 2006 بازداشت شده و از آن زمان تاکنون در بند 209 زندان اوین نگهداری می شود. وی در 21 آوریل وی محکوم به سه سال حبس با اعمال شاقه شده است. در پرونده وی که بدون حضور وکیلی از طرف متهم برگزار شد استانداردهای حقوق دادرسی عادلانه نقض شده است.”

در مورد این زندانی سیاسی اعلام شده است که او از نوعی بیماری خونی رنج می برد که نیارمند مراقبتهای مرتب پزشکی و مصرف منظم آنتی بیتویک است. بعلاوه،‌ وی همچنین به پاره ای مشکلات قلبی نیز دچار است که در این مورد نیز نیازمند تجویز دارو و مداوا است. اموری که با به زندان افتادن او از دسترسی به آنها محروم مانده است.

از سوی دیگر بر اساس اعلام خانواده فلاحیه مقامات زندان به آنها اجازه نمی دهند که تدارکات پزشکی لازم را به او برسانند.

عفو بین الملل در نهایت اعلام کرده است “ این نگرانی وجود دارد که سلامتی محمد حسن فلاحیه در صورت عدم دسترسی به اقدامات پزشکی کافی در معرض خطر جدی قرار گرفته باشد.”