سفر زیارتی به جای شرکت در مسابقه

نویسنده

jimnastic481.jpg

فریدون شیبانی

رییس فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی دیروز رسما اعلام کرد زنان ژیمناست ایرانی نمی توانند در مسابقه های بین المللی شرکت کنند. این در حالی است که ژیمناستیک از ورزشهای پایه ای است و در المپیک 1964 توکیو، کاروان ایران در حالی نماینده زن در بزرگترین صحنه ورزشی جهان را داشت، که بیشتر کشورهای عربی توان چنان جهش و روشن بینی ورزشی را نداشتند.

اما امروز نایب رییس فدراسیون بین المللی ژیمناستیک از کشور قطر است و احمد محتشمی، رییس فدراسیون این رشته در جمهوری اسلامی پس از ملاقات با او در مورد حضور زنان ژیمناست ایرانی با حجاب اسلامی در رقابتهای بین المللی به خبرگزاری مهر می گوید: “مشکل حضور بانوان ژیمناست ایران در میادین بین المللی حل نمی شود.”

خبرگزاری یاد شده روز بعد از بازگشت رییس فدراسیون از قطر از زبان وی نوشت: “بیشترین بحث مطرح شده در این نشست مربوط به حضور بانوان در میدانهای بین المللی یا حداقل برگزاری رقابتهای منطقه ای برای بانوان مسلمان بود و الشطر، نایب رییس فدراسیون بین المللی، پاسخ داد که ژیمناستیک ورزش خاصی است و کاملا با نوع فیزیک بدن و نوع حرکات سر و بدن کار دارد. بنابراین لباس این رشته باید طوری باشد که داوران بتوانند به راحتی حرکات ورزشکار را محک بزنند. به همین دلیل تلاش ما برای حضور بانوان در میادین بین المللی جواب نمی دهد و به نظر این مشکل دختران ما حل نخواهد شد.”

برون مرز: ممنوع

رییس فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی پیش از سفر به قطر و ملاقات با آقای الشاطر، طی گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا، با اعلام مخالفت خود نسبت به اعزام ژیمناست های زن و دختر به رقابتهای بین المللی گفته بود: “امسال بیش‌تر از سال گذشته اعزام‌های برون‌ مرزی را در مد نظر داریم. مسابقات قهرمانی جهان در اشتوتگارت در آبان‌ماه، جام‌جهانی مسکو در خردادماه، تورنمنت‌های بین‌المللی هلند و مجارستان، مسابقات بین‌المللی دهه فجر و بازیهای آسیایی داخل سالن در ماکائو از جمله آنها هستند. مساله‌ پوشش اسلامی بانوان ژیمناست‌ مهم‌ترین مشکل برای عدم حضورشان در مسابقات برون مرزی است. طراحی لباس این رشته با دیگر رشته‌ها متفاوت است، چرا که باید برای ظرافت‌های این رشته مناسب باشد. به همین دلیل با اعزام بانوان به مسابقات برون مرزی موافق نیستم.”

برنامه ریزی و محرومیت

رییس فدراسیون در همان گفت و گو با ایسنا یاد آور شده بود: “در قسمت زنان هم برنامه ‌ریزی شده است. تنها مشکل بانوان اعزام به خارج آنها است. تنها می ‌توانیم بانوان را به سفرهای زیارتی بفرستیم تا تشویقی باشد برای ادامه فعالیت. همان طور که در سال گذشته برترین‌های همبستگی زنان کشورهای اسلامی به سوریه اعزام شدند.”

آقای محتشمی در آن هنگام راه حل دیگر را برون رفت از مسیری اعلام کرد که از لحاظ شرعی مشکلی نداشته باشد. اما تلاش برای حضور در رقابتهای بین المللی با پوشش اسلامی با مخالفت نایب رییس مسلمان فدراسیون بین المللی رو به رو و در های ژیمناستیک بانوان در مرزهای ایران بسته شد.

این در حالی است که اخیرا فدراسیون جهانی تکواندو نیز در مخالف با نهاد بین المللی دیگر این رشته، استفاده از روسری در زیر کلاه محافظ را ممنوع اعلام کرده و فدراسیون بین المللی فوتبال هم خطرهای ناشی از پوشش روسری اسلامی را مورد بررسی قرار داده است.

بحث توجه به ورزش بانوان در سالهای اخیر و یک کاسه کردن آن با ورزش مردان، مورد دیگری است که بعضی از خانمهای نایب رییس فدراسیون ها در امور بانوان مخالفت خود را با آن اعلام کرده و حتی گروهی از کارشناسان مرد ورزش ایران نیز با آنان همصدا شده اند.