حمله به سوریه موجب نزدیک شدن ایران و روسیه می شود

نویسنده

» گزارشی از وزینیاس

روسیه روز دوشنبه درمورد حمله نظامی به سوریه به کشورهای غربی هشدار داد و گفت که استفاده از نیروی نظامی علیه سوریه بدون اجازه سازمان ملل، نقض قوانین بین المللی است. سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه گفت مسکو تصمیمی برای وارد شدن به یک مناقشه نظامی ندارد و آمریکا و متحدانش، همان “اشتباهات گذشته” را تکرار می کنند.

آریل کوهن، محقق ارشد اتاق فکر آمریکایی بنیاد هریتاژ،به جروزالم پست گفت که

در واکنش به حملات غرب به سوریه، مسکو کمک‌های تکنولوژیک هسته‌ای خود به ایران را دوبرابر می‌کند و شرکت اتمی روسیه رآکتورهای بیشتری به ایران خواهد فروخت.

کوهن گفت:” اگر سوریه موشک‌های سوپرسونیک ضد ناو P-800، یا موشک‌های پیشرفته S-300 یا دیگر موشک‌های پیشرفته داشته باشد بدون شک آنها را به سمت نیروهای ناتو یا کشور های غربی که درگیر این جنگ هستند پرتاب خواهد کرد”.

بدترین سناریویی که احتمال کمی دارد به وقوع بپیوندد، حضور مستقیم روسیه در جنگ و به صدا درآمدن هشدار هسته‌ ای برای اولین بار بعد از جنگ سرد خواهد بود.

وی افزود: “علاوه بر این‌ها وقوع چنین عملیاتی از سوی غرب باعث استقرار دائمی اسکادران دریایی روسیه در مدیترانه و توسعه پایگاه‌های دریایی این کشور مانند پایگاه طرطوس و لاذقیه در سوریه است”.

 دمیتری تنین، مدیر بنیاد کارنگی در مسکو نیز در این زمینه به روزنامه جروزالم پست گفت که وقوع جنگ علیه سوریه باعث نزدیک شدن ایران، چین و روسیه به یکدیگر و فروش انواع سلاح‌ها به ایران می ‌شود.

پاسخ روسیه را می توان در نشست آتی گروه 20 و دیدار با رهبر چین ژی جینپینگ در اوایل ماه سپتامبر و نشست سازمان همکاری شانگهای در بیشکک قرقیزستان در ماه سپتامبر شنید.

پتر توپیچکانوف، یکی از همکاران برنامه های غیر انتفاعی موسسه کارنگی در مسکو به جروزالم پست گفت که روسیه قویا هر نوع عملیات شبیه به لیبی را در سوریه محکوم می کند. او اما اینکه روسیه دست به تقابل نظامی بزند را بعید می داند.

وی با اشاره به اینکه پاسخ روسیه غیر مستقیم و شبیه به سردی همکاری هایش با آمریکا در افغانستان خواهد بود گفت که روسیه چنین توانایی ندارد.

وی افزود که چنین عملیاتی منجر به همکاری نزدیک روسیه و ایران در سوریه خواهد شد.

توپیچکانوف گفت: “روسیه از تحقیقات کارشناسان سازمان ملل استقبال کرده اما تلاش می کند تا جلوی هرنوع حمله نظامی به سوریه را بگیرد.”

وی معتقد است که اگر ثابت شود سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است روسیه در موضعگیری خود در قبال این کشور تجدید نظر می کند.

آنا گیفمن، کارشناس روسیه که در دانشگاه بار- ایلان، استاد علوم سیاسی است می گوید که سوریه تنها متحد روسیه در خاورمیانه است. اگر اسد برود، روسیه هیچ متحدی در منطقه نخواهد داشت. همچنین آنها سرمایه گذاری وسیعی که در ارتش سوریه کرده بودند و پایگاه دریایی خود را در طرطوس از دست می دهند.

گیفن خاطرنشان کرد که روسیه تلاش می کند از رابطه شکننده مصر و آمریکا بهره جویی کند و پیشنهاد همکاری نظامی به مصر بدهد.

وی نگران این است که روسیه بعنوان انتقام از آمریکا از حزب الله کمک بگیرد و اسرائیل وارد مناقشه بشود. وی می گوید: “هرگاه روس ها در رویارویی مستقیم با غرب قرار گرفتند، از متحدان خود استفاده کرده اند؛ این روشی است که سال هاست که دنبال می کنند.”

در جریان عملیات نظامی ناتو در کوزوو در دهه نود هم روسیه با این عملیات مخالف بود اما وارد مداخله نظامی نشد.

گیفمن می گوید: “در مناقشه امروز نیز روسیه بطور غیر مستقیم مداخله خواهد کرد”.

وزیزنیاس، 27 اوت